10:46 1397/01/20

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: بانک مرکزی مقصر نوسانات اخیر نرخ ارز است

به گزارش مفتاح و به نقل از  خبرگزاری تسنیم، محمد رضا پورابراهیمی یکی از مشکلات کشور را کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: اتفاقاتی که اخیراً در بازار ارز رخ داده است از نظر مجلس، دلایل اقتصادی ندارد.

 

وی تصریح کرد: منظور از دلایل اقتصادی این است که مؤلفه‌ای را داریم که اثر آن بر کاهش ارزش پول ملی کاملاً بر اساس یک اثبات علمی و تخصصی، قابل بیان است. چند مقوله مهم اقتصادی داریم که بر تغییر ارزش پول ملی اثرگذار هستند که می‌توانیم این مقوله‌ها را تحلیل کنیم و در مقابلش یک‌سری عوامل غیراقتصادی داریم که شاید باید به‌طور جداگانه به آنها بپردازیم.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عوامل اقتصادی اثرگذار بر ارزش پول ملی اشاره و بیان کرد: موضوعات مربوط به نرخ تورم، به‌عنوان یک عامل اساسی است؛ در سال‌های گذشته، شرایط نرخ تک‌رقمی را داشتیم؛ با این تفسیر نباید ظرف چند هفته ارزش پول ملی 25 درصد کاهش پیدا کند، بنابراین هرچه تورم در یک کشور کاهش پیدا می‌کند که ما هم مشمول این قاعده هستیم، باید آثار ناشی از این کاهش نسبت به ارزش پول ملی در کمترین حد خودش قرار بگیرد، بنابراین از منظر تورم قابل قبول نیست.

 

وی ادامه داد: مؤلفه دوم، وضعیت منابع و مصارف ارزی در اقتصاد است. گزارش‌هایی که از وضعیت واردات و صادرات کشور داریم، نشان‌دهنده این است که حدود 2 تا 2.5 برابر میزان مصارف ارزی، منابع ارزی داریم و از این جهت در وضعیت مناسبی قرار داریم.

 

پورابراهیمی، پیش‌بینی منابع ارزی در اقتصاد را به‌عنوان مؤلفه سوم یاد کرد و گفت: از نیمه دوم سال 96، شاهد افزایش قیمت‌های جهانی هستیم، قیمت‌های جهانی تأثیر مستقیمی بر درآمدهای ارزی دارند مثلاً قیمت جهانی نفت، سنگ آهن، محصولات پتروشیمی، مس و امثالهم، یعنی باید ارزش پول ما تقویت می‌شده است، پس این مؤلفه هم تأثیرگذار نبوده است.

 

وی ضعف در تصمیم‌گیری بانک مرکزی برای عملیات اجرایی را به‌عنوان عامل اصلی در کاهش ارزش ارز ملی دانست و تصریح کرد: تصمیمات غیرکارشناسانه بانک مرکزی، مثل افزایش سود سپرده‌ها از 15 به 20 درصد، برای کاهش التهابات ارز مزید بر علت شده است.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال گفت: تیم اقتصادی دولت این تصمیم را قبول ندارد و این تعجب‌برانگیز است که برای حل مشکل ارز از یک ابزار غیرارزی استفاده می‌شود که نه‌تنها اثر مثبت بر ارز ندارد که اثر منفی دارد.

 

وی تأکید کرد: معتقدیم بازار ارز قابل کنترل است و برای ارزش پول ملی اتفاقی نیفتاده و این التهابات ارزی حتی در صورت افزایش تحریم‌ها هیچ تأثیری نخواهد داشت، چون شرایط ما قابل کنترل است بنابراین طرحی را نوشته‌ایم و دوشنبه نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با مدیران ارشد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهد شد و این کار را به‌عنوان یکی از اقدامات مهم و فوری انجام خواهیم داد.

 

پورابراهیمی افزود: اگر دوستان بانک مرکزی این طرح را بپذیرند، اجرا خواهند کرد و نیاز به مصوبه قانونی نخواهد داشت و اگر هم نپذیرند حتماً در قالب طرح دوفوریتی به‌صورت قانون در صحن مصوب خواهد شد.

 

وی یکی از اشکالات اساسی در تعیین نرخ ارز را عدم وجود بازار متشکل ارز دانست و خاطرنشان کرد: در این طرح، یکی از محورهای مهم تشکیل بازار متشکل است تا بتوانیم این بازار را مدیریت کنیم چون نرخ ارز نباید با عوامل خارجی تعیین شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: باید بازار متشکل تشکیل شود و همانند بازار بورس است و مبنایش عرضه و تقاضا خواهد بود. شناسایی میزان تقاضا، میزان عرضه و اشخاصی که تقاضا می‌کنند مهمترین اولویت‌هاست.

 

مطالب پیشنهادی