13:29 1396/08/24

 

 

به گزارش مفتاح، حجت‌الاسلام رضا صادقی در نشست خبری به مناسبت هفته وقف ، ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان زلزله کرمانشاه از ارسال  ۴۰۰ پتو و تشک به همراه یک تریلی آب معدنی از محل خیرات و مبرات برای کمک به زلزله‌زدگان خبر داد و ادامه داد: در صورت نیاز کمک ها ادامه خواهد داشت.

 

وی که به بهانه  هفته وقف که از ۲۴ آبان تا چهارم آذرماه نام‌گذاری شده است، به جمع خبرناکاران امده بود از ثبت 85 وقف جدید خبر داد و سهم بانونا برای وقف را 50 درصد عنوان کرد.

بنا به گفته صادقی اداره اوقاف استان موکبی به مناسبت اربعین نیز برپا کرده بود هاست که روزانه هفت هزار وعده غذای گرم طبخ می کرده است. توزیه بسته های اجیل وشستن لباس زوار توسط موکب های  امامزادگان در مراسم اربعین از برنامه ای اوقاف بوده است که با استقبال زوار روبرو شده است . در این موکب ها بالغ بر 200 میلیون توامن از محل نذروات برای روضه خوانی وتعذیه خوانی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری نزدیک به پنج هزار نفر برای حفظ مجازی قرآن ثبت‌نام کرده‌اند، اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ۷۰۰ نفر آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: همچنین در راستای تبدیل بقاع به قطب فرهنگی برنامه‌هایی مانند آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، اجرای نیات واقفین با موضوع مساجد، نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی، ایجاد مشاوره‌های وقف در اداره کل و ادارات شهرستان‌‌ها، اجرای طرح قدم‌های آسمانی تا میقات الرضا اجرایی شده است.

وی در ادامه به مشارکت بخش خصوصی وهمکاری با واقاف اشاره ای داشت وافزود: با مشارکت خوب بخش خصوصی واوقاف بناهای تجاری مسکونی ساخته شد که می توان به موقوفه‌هایی همچون مدح‌خوان، حسین شاهی خیابان ولی عصر، زینت ذکایی، سید العراقین در اصفهان و بدیع الصنایع کاشان اشاره کرد.

حجت‌الاسلام صادقی همچنین به راه‌اندازی نخستین پارک رایانه‌ای کشور به همت بخش خصوصی و اداره اوقاف شهرستان گلپایگان اشاره کرد و افزود: این پارک در موقوفه خدیجه خانم گلپایگان راه‌ندازی می‌شود.

 

بنا به گفته مدیرکل اوقاف اصفهان ۶۵۰ سند برای موقوفات استان اصفهان دریافت شده است که البته تنها 20 درصد از سهمیه استان برای ثیبت سند محقق شده است وتلاش می شود با همکاری اداره ثبت واسناد این سهمیه تا 60 درصد افزایش یابد. از ۳۶ هزار رقبه استان اصفهان نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد سنددار شده‌اند ومابقی رقبه‌ها فاقد سند است .

 

وی در این جلسه از سند دار شدن یکی از بزرگترین موقوفات با وسعت 800 هکتار در اصفهان خبر داد. موقوفه فضل آباد شامل باغ فدک، تاکسیرانی، کانون اصلاح وتربیت اداره کل زندان‌های استان اصفهان و قسمتی از زمین‌‌های زراعی در خیابان بعثت اصفهان از جمله موقوفاتی است که در سال جاری به نام اوقاف سند خورده است.این موقوفه از ۲۰۰ سال گذشته به عنوان موقوفه با نیت روضه خوانی، کمک به طلاب فقیر و خیرات و مبرات توسط علی اکبر خان ثبت شده است. البته وی تاکید کرد اداره کل زندان‌ها و تاکسیرانی اصفهان حدود ۲۰ سال است که با اوقاف قرار داد اجاره دارند، ولی  ساکنان موقوفه سلطان آباد و شهرک سیمرغ هنوز نسبت به عقد قرارداد اجاره با اوقاف اقدام نکرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به سند خوردن  موقوفه هادی گل، قسمتی از شهرک سیمرغ، دانشگاه سپهر، اصفهانک و کمربند غرب اصفهان به نام اوقاف در سال جاری امار موقوفات سند خورده  در شش ماهه امسال را  دو هزار و ۳۰۰ هکتار از موقوفات استان عنوان کرد.  تا کنون  ۱۵۴ مورد حکم قضلیی به نفع موقوفات صادر شده است، که ۱۰ عدد از این احکام دارای ارزش بالایی برای اوقاف بوده‌اند.

اصفهان طبق امار ارائه شده توسط مدیر کل اوقاف رتبه ششم را در کل استان دارد واز نطرتعداد امامزادگان هم رتبه 3وم یا چهارم است.

مطالب پیشنهادی