مقامات شهر تالین با حمایت از پروژه‌های پرورش گیاه و احداث باغ‌های آموزشی، آگاهی از محیط‌زیست را افزایش می‌دهند.

به گزارش مفتاح نیوز؛ پرورش خانگی گیاهان در شهر تالین، پایتخت استونی، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. اثبات این روند اعلان شورای محیط‌زیست و خدمات عمومی تالین است که ۷۷ مؤسسه شهری درخواست حمایت برای ساخت و توسعه باغ‌های آموزشی (Learning Gardens) دارند.

ترویج تفکر سبز

به گفته معاون شهردار، با حمایت از ایجاد باغ‌های آموزشی، تفکر سبز و آگاهی از محیط‌زیست در شهر ارتقا می‌یابد. در حال حاضر بسیاری از مؤسسات شهر تالین باغ‌های مطالعاتی خود را دارند که شهروندان از طریق دانش باغبانی، پرورش تفکر سبز و آگاهی از محیط‌زیست، راجع به طبیعت شهر و جهان اطراف خود می‌آموزند.

باغ‌های آموزشی در پایتخت استونی

تا ۱۵ فوریه ۲۰۲۱، نهادهای دولتی شهر تالین و مؤسسات تحت مدیریت شهرداری فرصت داشتند برای ایجاد و توسعه باغ‌های آموزشی و فعالیت‌های آموزشی محیط‌زیست درخواست خود را ارسال کنند. متقاضیان را مهدکودک‌ها، انواع مدارس، مراکز فرهنگی و جوانان، موزه، کتابخانه و پرورشگاه تشکیل می‌دادند.

مارینا لایدلا (Marina Laidla)، مدیر پروژه باغبانی شهری، توضیح داد که با در نظر گرفتن نیازها، علایق و ویژگی‌های مکانی هر سازمان، به بررسی درخواست‌ها به صورت جداگانه توجه شده است. لایدلا در این رابطه گفت: "بعضی از مراکز و مؤسسات می‌خواستند باغ یادگیری خود را با روشی ساده و با تعداد کمی از گیاهان شروع کنند، بعضی دیگر یک باغ بزرگ با سیستم آبیاری را انتخاب کردند و تعدادی مایل به افزودن مسیر سلامتی (health trail) بودند که دانش باغبانی را ارتقا دهد. می‌توانم بگویم که پروژه‌ها جامع‌تر و فعالیت باغ‌های یادگیری پایدارتر شده‌اند."

باغ‌های آموزشی در پایتخت استونی

تهیه فیلم از مؤسسات مختلف

با همکاری مؤسسات آموزشی، فیلم‌هایی از باغ‌هایی تهیه شده که سال گذشته مورد حمایت قرار گرفتند و در این کلیپ‌ها بنیان‌گذاران باغ خود را معرفی می‌کنند به عنوان مثال در باغ یادگیری یک مهدکودک (Rõõmutarekes)، گیاهان مختلف خوراکی پرورش داده می‌شود. سالن ورزشی گوستاو آدولف با مشارکت دانشجویان IT یک باغ بام ساخته و در حال آزمودن هیدروپونیک و سیستم آبیاری خودکار است. در موزه انجمن کالاماجا (Kalamaja)، پس از بازسازی گسترده، تخت‌های ماهی شکل و فسیل‌ها یک اتاق مطالعه کامل را تشکیل می‌دهند و ساکنان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های حومه تالین را مشغول فعالیت‌های آموزش باغبانی و محیط‌زیست می‌کنند./ایمنا

باغ‌های آموزشی در پایتخت استونی

مطالب پیشنهادی