20:32 1397/04/03

 

 

 

به گزارش مفتاح، مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در نشست خبری خود  با اصحاب رسانه با اشاره به کاربر محور شدن اطلاعات هواشناسی به رونمایی از سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در حوزه کشاورزی اشاره داشت وگفت: 172 هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی می توانند از اطلاعات این سامانه بهره برداری کنند. با راه اندازی این سامانه 41 هزار بهره بردار را پوشش می دهد و کشاورزان می توانند با استفاده از اطلاعات این سامانه از خسارت های احتمالی جلوگیری کنند و پیش بینی‌ها وتوصیه‌های هواشناسی به صورت کاربردی با ورود کشاورزان به سامانه برای آنها ارسال می شود.

بیجندی در ادامه به سراغ وضعیت بارش در کشور وجهان رفت و با اشاره به اینکه جهان بین خشکسالی وسیلاب درگیر است گفت: از ابتدای سال زراعی و تغییر بارش اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها در بلند مدت رتبه چهاردهم را کسب کرد.

بر اساس گزارش هواشناسی، میانگین وزنی بارش در سال زراعی 96-97 با 114 میلی متر نسبت به بلند مدت با 27 درصد کاهش روبرو بوده است و نسبت به سال گذشته 13 کاهش داشته است.

طبق جداول آماری هواشناسی، میزان بارش دریافتی در ایستگاه کوه رنگ وسرچشمه‌های زاینده رود با 44 درصد کاهش بارش نسبت به بلند روبرو بوده است.

طبق گفته بیجندی، نیمی از استان در حوزه کم بارشی قرار داشته‌اند. چادگان با 62 درصد کاهش بارش در صدر جدول کم بارشی قرار دارد وشهرستان های غربی که همیشه پر بارش بودند با بارش کم وشهرهای شرقی و شمالی شرقی مثل ورزنه واردستان شرایط تر سالی را تجربه می کنند وضعیت مناسبتری داشتند.

وی در ادامه بر کاهش بارش طی 50 سال اخیر در پائیز سال گذشته اشاره داشت وگفت: زمستان وپائیزسال گذشته  کم بارشی شدیدی را تجربه کردیم، اما در بهار بارش های خوبی صورت گرفت.

اما با توجه به اینکه این میزان بارش برای فصل بهار پیش بینی نمی شد، این کارشناس هواشناسی سه علت را دلیل بارش در فصل بهار دانست که همگی آنها دلایل علمی وهواشناسی دارد.  ایجاد پدیده بلاکینگ در لایه های میانی جو بر روی اروپا، که سبب هدایت سامانه‌های بارشی به سمت عرض‌های جنوبی وایران شد، ناهنجاری دمایی در لایه های نزدیک سطح زمین و افزایش دما در دریای مدیترانه سرخ وعمان که باعث افزایش رطوبت بود، دلایل افزایش بارش های اخیر بهار بوده است.

وی در خصوص توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی گفت: ضمن اینکه از خسارت‌هایی که به عشایر برای سیل‌های اخیر وبارش‌های اخیر داشتیم ناراحت شدیم، اما در 17 اسفند ماه وجود بارش در بهار را پیش بینی کردیم و هشدارهای لازم را به فرماندار شهرستان اعلام کردیم. برای جلوگیری از خسارت‌ها لازم است مردم ومسئولان نسبت هل هشدارهای ما توجه بیشتری داشته باشند. توجه به این پیش بینی ها خسارت ها را بسیار کاهش می دهد.

بیجندی در ادامه تاکید کرد که در تمامی ایستگاه های بارش موثر گزارش شده است و زمستان وبارش‌ها امسال زودتر شروع می‌شود. انتظار داریم در شهریورماه بارش داشته باشیم وامسال زودتر به استقبال بارش‌های پائیزی برویم.

وی در ادامه گفت: سال گذشته تابستان داغ وغیر نرمالی داشتیم که پیش بینی می‌شود امسال تابستان نرمالی داشته باشیم. همچنین به دلیل بارش های موثر پیش بینی می کنیم کانون های گرد وغبار کمتری داشته باشیم چون رطوبت بالاتری نسبت به سال گذشته داریم..

 

مطالب پیشنهادی