14:37 1399/12/13

به گزارش مفتاح، علیرضا نصر در نشست خبری شهردار اصفهان و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امیدوارم این نشست در جهت پیشبرد امور شهر و مردم باشد و شاهد نتایج مورد نظر از آن باشیم، اظهار کرد: امیدوارم مدیریت شهری روز به روز به سمت ترویج پرسشگری و تقویت پاسخگویی قدم هایی استوار بردارد. نقش برجسته اصحاب رسانه بر کسی پوشیده نیست و نگاه ما به اصحاب رسانه برگرفته از تلاش، بردباری و صبوری خبرنگاران بوده و خبرنگاران را همواره به عنوان دیده بانانی صادق برای رصد امور شهر یاد کرده ایم.

وی تصریح کرد: قرارمان با مدیریت شهری این بوده که تا روزهای پایانی خدمت به دور از هر گونه حواشی تلاش کنیم تا امور شهر را به بهترین نحو ممکن پیش ببریم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بودجه شهر اصفهان برای سال آینده، افزود: بالغ بر 2 هزار نفر ساعت زمان در مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر صرف شد تا بودجه 9 هزار و 750 میلیارد تومانی شهر برای سال آینده مورد تصویب قرار بگیرد. از مهرماه تا دو روز پیش کل مجموعه شهرداری درگیر جلسات مربوط به بودجه بوده اند.

*توجه بودجه 1400 به 200 محله شهر  

وی با بیان اینکه به واسطه کرونا غالب جلسات بودجه به صورت آنلاین با مدیران مربوطه برگزار شد که باعث صرفه جویی در وقت مدیران شد، اضافه کرد: برای اولین بار بودجه ای بسته شد که منطبق با برنامه 5 ساله ششم یعنی برنامه اصفهان 1405بود، اولویت های شهر اصفهان مانند مسائل زیست محیطی، ‌حمل و نقل و ترافیک و مباحث مشارکتی در بودجه مدنظر قرار گرفت به گونه ای که عدد قابل توجهی برای 200 محله شهر اصفهان در نظر گرفته شد و موضوع مشارکت مردم به صورت بسیار جدی در تمام محلات مورد توجه قرار گرفت.

نصر ادامه داد: بودجه شهر اصفهان هزار میلیارد تومان اضافه شد که از این رقم 400 میلیارد تومان از محل فروش املاک توسط سازمان قطار شهری، 220 میلیارد تومان به اوراق مشارکت، 100میلیارد تومان در شهرداری منطقه 6 و 100 میلیارد تومان نیز در سازمان میادین شهرداری اضافه شده است.  

*افزایش بودجه بر اساس نیاز شهر و مردم

وی تاکید کرد: با توجه به نشست های شورای شهر با مردم، مکاتبات و ملاقات های مردمی به درخواست های مردم توجه شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حدود 1 هزار میلیارد تومان بودجه افزایش پیدا کند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با توجه به استحصال درآمدهای پیش بینی شده در برخی مناطق شهرداری امیدواریم این بودجه در نهایت عملیاتی شود، گفت: تامین درآمدها از محل فروش تراکم به حدود ۳۰ درصد رسیده است، همچنین واگذاری دارایی سرمایه ‌ای یک‌ هزار میلیارد تومان، اوراق مشارکت یک‌ هزار میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و مالیات بر ارزش افزوده یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ سهم دارند.  

وی اضافه کرد: بررسی های کارشناسی صورت گرفته حکایت از این دارد که در سبد هزینه های یک ساختمان آنچه از سازندگان ساخت و ساز متوجه شهرداری می شود تنها 7 درصد است به این معنی که 93 درصد هزینه هایی که در یک ساختمان صورت می گیرد ارتباطی به مدیریت شهری ندارد، مدیریت شهری نیز به دنبال راهکارهایی است که صنعت ساخت و ساز را در این شهر رواج داده و تنور آن را گرم نگاه دارد زیرا اگر این صنعت روان و جاری باشد بسیاری از مشکلات این شهر حل می شود.

نصر افزود: ارائه بسته تشویقی ساخت و ساز منجر به این شد که هم کار ساخت و ساز با اختلال مواجه نشود هم درامدهای پیش بینی شده شهرداری محقق شود.

وی با اشاره به موضوع نامگذاری معابر و اماکن، تاکید کرد: نامگذاری در شهرها فرآیندی دارد که لازم است طی شود، توسط شهرداری های مناطق یا مردم درخواست هایی به روابط عمومی مناطق ارسال می شود و پس از جمع بندی به شورای نامگذاری ارسال می شود، پس از بررسی اسامی در شورای نامگذاری این اسامی به کمیسیون فرهنگی می رود که پس از رسیدگی در این کمیسیون به جلسه علنی شورا می آید. این موضوع پس از کسب اکثریت نظرات اعضا به فرمانداری می رود و اگر مغایر با قوانین بالادستی نباشد به مرحله اجرا در می آید.   

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در نامگذاری‌ ها طبق ضوابط اقدام خواهیم کرد، افزود: پیش از این قرار بود تقاطع غیرهمسطح مجاور کارخانه قند که پروژه بزرگی است با نام پل نصف جهان نامگذاری شود که پس از شهادت و ترور ناجوانمردانه سردار دلها پل نصف جهان به نام سردار سلیمانی تغییر کرد، بسیاری از بوستان ها، خیابان ها و مراکز احداثی و ... به نام شهدا نامگذاری و مزین شده و نام شهدا بر بسیاری از پروژه ها نقش می بندد. همچنین اگر درخواستی باشد که محلی به نام شهدا نامگذاری شود این موضوع به طور حتم در اولویت قرار می گیرد.        

 

نصر در خصوص حکم مهدی مقدری عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان‌ افزود: در این خصوص تابع قوانین و مقررات بوده و آنچه قوانین برای ما مشخص می کند را انجام می دهیم، زمانی که آقای مقدری بنا بر رای دادگاه قرار شد از شورای اسلامی شهر اصفهان جدا شود عضو علی البدل که آقای امینی بود به شورا آمد و از این پس هم هر چیزی که قانون مشخص کرده باشد انجام می شود، همانگونه که آقای امینی طبق قانون به شورای شهر آمد اگر زمینه حضور مجدد آقای مقدری نیز به شورا فراهم و از طریق فرمانداری ابلاغ شود ما نیز مامور و مسئول به اجرای قانون هستیم.

وی با اشاره به موضوع تراموا و بودجه در نظر گرفته شده برای این منظور، تاکید کرد: در مناطق یک و پنج شهرداری که مسیر پیش بینی شده برای تراموا است عددهایی تحت عنوان جا به جایی تاسیسات و زیرساخت حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده تا اگر امکان بهره برداری تراموا نیز مسیر نشد این مبلغ برای خطوط تندرو و بی آر تی هزینه شود.

وی با اشاره به مباحث الحاق خوراسگان به اصفهان و لزوم اجرای این طرح، اضافه کرد: در زمان الحاق خوراسگان به شهر اصفهان حضور داشتم و لازم است به همشهریان خوراسگانی و کسانی که تصمیم الحاق این منطقه به اصفهان را گرفته اند تبریک بگویم زیرا سودی که خوراسگان از این الحاق برد بسیار قابل توجه بود.

نصر با تاکید بر اینکه شورای شهر، شورای همه مردم شهر است، تصریح کرد: هیچ گاه برای خدمات رسانی در شهر سیاسی فکر نکردیم، البته برخاسته از جریان اصلاح طلب هستیم، اما ماموریت ‌های خود را در شهر توجه به همه مردم شهر می‌ دانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا در دور بعدی انتخابات شورای شهر شرکت دارد یا خیر، گفت: قانون حق را برای همه قرار داده که اگر شرایط فراهم باشد افراد حضور پیدا کنند.  

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران با اشاره به مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان، گفت: این اقدام برای زیست بهتر مردم است و نباید باعث تکدر خاطر و مزاحمت مردم باشد چون هدف خدمت به مردم است و هرجا لازم باشد باید بازنگری صورت گیرد.

 نصر اصفهانی با اشاره به موضوع گردشگری و با بیان اینکه به این موضوع در مدیریت شهری توجه ویژه ای داریم، اظهار کرد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان برای گردشگری در نظر گرفته شده بود که با توجه به شرایط کرونایی در قالب طرح تعدادی از آنها اجرا شده و تعدادی در دست اجرا است. بی شک در بودجه سال آینده شهرداری اعتبار در نظر گرفته شده در بحث گردشگری کمتر از سال جاری نخواهد بود.

*ایجاد خزانه واحد در شهرداری اقدامی در راستای انضباط مالی

وی در رابطه با ایجاد انضباط مالی در شهرداری، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در این خصوص در این دوره مدیریت شهری افتاد اتفاق کم نظیری بود، ایجاد خزانه واحد در شهرداری در این دوره رقم خورد، با ایجاد این صندوق تمام درآمدهای شهرداری در این صندوق ذخیره می شود که با توجه به ضرورت ها در کمیته تخصیص این بودجه اختصاص می یابد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع آرایش و پیرایش شهری، تاکید کرد: آرایش شهری ایجاد تابلوهای شهری، نمادها، پرچم‌ ها و تصاویر شهدا و احادیث و روایات است؛ بخش دیگر نیز پیرایش شهری است که حذف زواید و آلودگی های بصری را شامل می شود و  لازمه حیات بهتر شهروندان است که این موضوعات نیز پیگیری می شود.

وی با اشاره به طرح ‌های مصوب شورای شهر، گفت: در این دوره شورا ۵۲ مورد طرح توسط اعضای شورای شهر ارائه و تصویب شده است و حدود یک ‌هزار و ۱۰۰ لایحه طرح و پیشنهاد در سه سال و نیم گذشته داشته ‌ایم که قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست.

نصر لزوم ایجاد شهرداری بافت تاریخی را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به بافت تاریخی شهر اصفهان به دنبال ایجاد این طرح هستیم و سناریوهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده تا برخورد یکسانی با بافت تاریخی شهر داشته باشیم و امیدواریم این موضوع در این دوره مدیریت شهری اجرایی شود که گام مهمی در پاسداری از میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به موضوع محدودیت های ترافیکی در حلقه مرکزی شهر، تاکید کرد: محدودیت تردد در حلقه مرکزی شهر جایگزین طرح زوج و فرد می شود و هر زمان که قرار شد این طرح اجرا شود شهروندان در جریان اجرای این طرح قرار می گیرند.    

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه امور بر مدار وحدت پیش رفته است، تاکید کرد: اگر موفقیتی در شهر اصفهان رخ داده، حاصل همراهی و هم‌ افزایی تمام ارکان شهرداری بوده است.

/

مطالب پیشنهادی