9:53 1396/12/21

به گزارش مفتاح، جاری شدن آب زاینده رود این روزها به یک رویا تبدیل شده است، رویایی که برای کشاورزان شرق خیلی تلخ شده  و باز شدن زاینده رود را بسیار دور تصور می کنند. با آنکه مسئولان کمبود آب پشت سد و رسیدن آب به خط قرمز شرب را دلیل جاری نشدن آب زاینده رود می‌دانند، اما خبرهایی که از انتقال آب به یزد و برداشت‌های بی‌رویه بالادست می رسد، بیشتر کشاورزان را عصبی می کند. در این میان پرداخت نشدن حق آبه کشاورزان وسخت شدن زندگی، آنها را برای اعتراض به سمت اصفهان کشانده است  تا جایی که اعتراض این کشاورزان تا پشت در دفتر مجمع نمایندگان استان وامام جمعه هم رسید.

مهندس فولادگر نماینده مردم اصفهان در نشست خبری بعد از تجمع کشاورزان مقابل دفتر نمایندگان، از گوش دادن به صحبت های مردم خبر داد و گفت: عمده مردم می گفتند که آب می خواهند. ما ومسئولان باید حرف مردم را گوش بدهیم اگر به موقع در جمع مردم حاضر نشویم این تجمعات به درگیری منجر می‌شود و مشکلات بیشتری به وجود می آورد. پرداخت شدن قسمتی از حق آبه  کشاورزان یکی از قول هایی است که فولادگر به کشاورزان داده است. البته به گفته وی با تلاش نمایندگان اصفهان، وزیر نیرو برای شنیدن حرف‌های نمایندگان قرار بود یک شنبه در جمع آنها حاضر بشود تا راهکاری برای حل مشکل کشاورزان پیدا شود.

فولادگر اما صرف جویی در مصرف آب و رعایت شدن رژیم حقوقی آب زاینده رود را موثر در برگرداندن حجم قابل توجهی از آب به اندازه یک تونل به زاینده رود دانست.

وی معتقد است تونل بهشت آباد با مشکلاتی همراه است و باید سد تونل سوم را راه اندازی کنند که با گرفتن تخصیصات کشوری و پرداخت حق مصرف آب توسط صنایع، ساخت سد تونل سوم با سرعت پیش برود و مشکل انتقال آب به زاینده رود حل بشود.

وی اما از حذف شدن بودجه واعتبار خط دوم انتقال آب به یزد در بودجه سال 97خبر داد وگفت: با راه افتادن تونل بهشت آباد وتامین آب یزد خط اول هم منتفی می شود.

حجت الاسلام سالک نیز در این نشست خبری حضور داشت. وی بر اهمیت کشاورزی، تغییرالگوی  کشت و قبول خشکسالی تاکید کرد وگفت: ما نباید با خشکسالی نبرد داشته باشیم باید با آن کنار بیایم وچاره ای بیندیشیم.

سالک وضعیت معیشت مردم شرق را بسیار نگران کننده اعلام کرد وگفت: مسئولان تلاش کنند تا قانون اجرا بشود. چطور برای زلزله کرمانشاه همگی بسیج شدند اما کسی متوجه زلزله خشکسالی در شرق اصفهان نیست. باید طرح نه ماده ای اجرا بشود، جلوی برداشت‌های غیر اصولی گرفته بشود. اگر آب نیست باید برای همه هم نباشد. اینکه قرار بود آب برای شرب یزد برود وامروز برای کشاورزی و صنعت یزد می رود و خیارهای تولید شده یزد که با اب زاینده رود پروش پیدا کرده به بازار می‌آید، کشاورز را ناراحت وعصبی می‌کند. بحث این است باید عدالت برقرار باشد و حرف کشاورزان هم همین است، اگر آب نیست چرا برای همه نیست.

بنا به گفته وی هم اکنون چیزی در حدود 300 میلیون متر مکعب در بالادست برداشت غیر قانونی می‌شود که با 100 میلیون متر مکعب این آب می توان تا حدودی مشکلات زاینده رود را حل کرد. این در حالی است که منابع آب شرب اصفهان هم با مشکل مواجه شده است وچاهها به پایین ترین حد خود رسیده است.

پرداخت نشدن به موقع حق آبه کشاورزان یکی دیگر از مسائلی بود که نماینده اصفهان به آن اشاره داشت. وی در ادامه گفت: مردم شرق روزی ذکات پرداخت می کردند وامروز این مردم زکات بگیر شده‌اند. باید حق آبه به درستی به آنها پرداخت بشود، نه اینکه صدقه پرداخت کنند. مردم حق آبه‌ها را خریده‌اند. مردم شرق با نظام مشکلی ندارند و ضد انقلاب نیستند. باید مسئولان مشکلاتشان را بشنوند و راه حل پیدا کنند . وی تاکید کرد، دولت برای مشکل خشکسالی 14 استان باید فکری بکند و با گفتمان نمی‌شود مشکلات مردم راحل کرد و باید مسئولان راه حلی پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه آب شرب مردم اصفهان هم در خطر است واین مشکلات خاصی به وجود خواهد آورد، گفت: کشاورزان هم می خواهند قانون اجرا بشود. البته ما تلاش می کنیم مشکلات حل بشود، اما اگرمشکل کشاورزان حل نشود و اگر نمایندگان نخواهند استعفا بدهند من به تنهایی استعفا خواهم داد.

به نظر می‌رسد طرح نه ماده ای آب که برایش بسیار تلاش شد وبه گفته کارشناسان می تواند راه کشای مشکل زاینده رود باشد، امروز اما خواهان زیادی ندارد و به گفته استاندار سابق اصفهان در کشوی میزمسئولان خاک می خورد.

 استاندار اصفهان اما به نظر می رسد به جای دنبال کردن طرح 9 ماده آب و تلاش برای اجرایی شدن این طرح، به دنبال راه حل های دیگری است. البته تلاش های استاندار برای گرفتن اعتبارات کشوری برای راه اندازی سد تونل سوم و یا مجبور کردن صنایع به پرداخت کردن سهم برداشت اب برای حل کردن مشکلات کشاورزان قابل توجه است،  اما این راه حل می تواند چه زمانی  اب را به زاینده رود جاری کند؟

شاید با اجرای طرح های جایگزین مشکل کشاورزان  را تا حدوی حل کرد اما اسیب دیدن محیط زیست و به خطر افتادن آب شرب اصفهان و اسیب دیدن پل های تاریخی با این طرح حل خواهد شد . به شرط خوب پیش رفتن شرایط ساخت سد تونل سوم، باید چند سال منتظر جاری شدن آب در رودخانه باشیم، اما مشکلات رودخانه زاینده رود هر روز پیچیده تر می شود و این انتظار به نفع ما نخواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی