10:03 1398/02/19

به گزارش مفتاح، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان پزشکی قانونی کشور با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: دشمن در جنگ تحمیلی هزاران نفر از عزیزان در طبقات مختلف را ترور کرد و جنگ تحریم در طول ۴۰ سال از قبیل تحریم اقتصادی، جنگ تهاجم فرهنگی، عملیات روانی، تبلیغات فراوان و گسترده از صدها شبکه رادیویی و تلویزیونی ماهواره‌ای و بلندگوهای مختلف را علیه ملت راه انداخته است.

وی گفت: دشمن مردم ما را از چه میترساند. مردم ما به خداوند اعتماد دارند، ۴۰ سال تجربه را پشت سر گذراندند از آزمایش‌ها رو سفید خارج شده‌اند از همه جنگ ها نه تنها شکست نخورده‌اند بلکه پیروزمندانه رو به جلو گام برداشته‌اند.

اژه‌ای ادامه داد: امروز مجاهدین مقاومت را با کدام نام می‌خواهند به هراس بیاندازند؟ مردم روزه‌دار که یکی از ویژگی‌های آنها صبر و استقامت است را با کدام طریق می‌خواهند از پای در بیاورند و به قول خودشان به دنبال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ملت ایران هستند.

رژیم صهیونیستی که در غزه درمانده است می‌خواهد با ملت بزرگ ایران رو به رو شود؟

وی گفت: مردم چند هزار شهید و مجروح داده‌اند، مردم ما در مسیر زینبی و حسینی قدم برداشته‌اند امروز با کدام حربه می خواهند آنها را فریب دهند؟ و یا آنها را بترسانند یا ناامید کنند، ما با صدای بلند اعلام کنیم خوشحالیم از اینکه آن افرادی که در طول سالیان گذشته با جنگ‌های نیابتی به دنبال شکست ملت ایران بودند، امروز خود می‌خواهند به میدان بیایند، البته بعید می‌دانم، آنها از جبهه مقاومت نگران هستند.

وی گفت: رژیم صهیونیستی که حامی آن بسیاری از کشورهای غربی هستند روزی ادعا کرد که در ظرف شش روز چندین کشور را به زانو در می‌آورد امروز همان رژیم غاصب صهیونیست در مقابل مردم غزه در مساحت بسیار کوچک با عرض بسیار کم و با جمعیت قلیل درمانده است و ناگزیر می شود شرایط آتش بس را بپذیرد آن‌وقت می‌خواهد با ملت بزرگ ایران روبه رو شود.

* پهلوانان جبهه مقاومت در ایران منتظر آمریکا هستند/ اگر کوچکترین شلیکی به ایران داشته باشید تمام پایگاه‌های نظامی‌تان زیر رگبار آتش قرار می‌دهیم

معاون اول قوه قضائیه افزود: این سینه‌ها آماده است تا با دشمن اصلی مواجه شود، مردان بزرگ و پهلوانان همیشه از این جهت که می‌خواهند با انسان‌های ضعیف روبرو شوند ابا دارند، ایران هم آورد خود را شیطان بزرگ می‌داند. پهلوانان جبهه مقاومت در ایران منتظر آمریکا هستند و اگر کوچکترین شلیکی به ایران داشته باشید، تمام منافع و پایگاه‌های نظامی‌تان را و عوامل آن را نه تنها در منطقه که در جای جای دنیا می توانیم به خطر بیاندازیم و آنها را زیر رگبار آتش قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در دورانی که در نیروهای نظامی ما انسجام وجود نداشت ما در جنگ پیروز شدیم ولی امروز در نیروهای سه‌گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای سپاه و بسیج پشتوانه عظیم ملت هستند.

اژه‌ای افزود: دشمنان ما بدانند همه ما در مقابل دشمن خارجی، در مقابل شیطان بزرگ، در مقابل این رؤسای جدید آنان که امروز در کشور آمریکا حکومت می‌کنند یک صدا هستند و اگر روزی اتفاق بیفتد ما ۲۰ میلیون بسیجی نخواهیم داشت و تمام ملت ما در مقابل تهدیدات خارجی می‌ایستد.

* دشمن در جنگ تحمیلی توان خود را امتحان کرده اما امروز به توان ما نگاه کند

وی ادامه داد: هشت‌سال شرق و غرب تمام توان خود را در برابر ما قرار دادند و جنگ نیابتی را راه انداختند، جنگی را به ما تحمیل کردند، مردم مقاومت کردند اما امروز باید به توانمان نگاه کنند دشمن یک بار توان خود را امتحان کرده است.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: دشمن، شهید رجایی و شهید بهشتی‌ها را از ما گرفت اما این موضوع باعث تضعیف ملت نشد، بلکه مردم ما مقاوم‌تر شدند، در آن روز ما قوی‌تر شدیم و امروز ایمان ما بالاتر رفته است، جنگ روانی مختص به امروز نیست، امروز فضای مجازی وجود دارد که دشمن از آن برای جنگ روانی استفاده می‌کند.

وی گفت: قراردادهای رسمی که در رژیم قبل با کشورهای خارجی بسته شده بود و آنها موظف بودند آن را اجرا کنند اما این کار را انجام ندادند، از همان موقع اجناس را به ما تحویل ندادند و بخشی از سند را به ما برگرداندند و این موضوع چیز تازه‌ای نیست.

* امیدواریم شاهد ارتقای این سازمان در دوران مدیریت جدید باشیم

وی با اشاره به مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان پزشکی قانونی گفت: از زحمات رئیس سابق این سازمان تشکر می‌کنم، رئیس سابق سازمان پزشکی قانونی تمام تلاش خود را برای رسیدن به نقطه مطلوب به کار گرفت که امیدواریم رئیس جدید این سازمان به این مرحله برسد و توانایی‌های پزشکی قانونی را ارتقاء بخشد. رئیس جدید مدیری خلاق و مردم‌دار است که امیدواریم شاهد ارتقای این سازمان در دوران مدیریت جدید باشیم.

* سازمان پزشکی قانونی در تحقق عدالت و توسعه آن می‌تواند نقش بسیار مؤثری ایفا کند

اژه‌ای گفت: سازمان پزشکی قانونی از حدود یک دهه قبل از یک نقطه شروع شد تا در اوایل دهه هفتاد که به یک سازمان مستقل در قوه قضائیه ارتقاء یافت که خدمات بزرگی را به جامعه ارائه داده است. سازمان پزشکی قانونی در تحقق عدالت و توسعه آن می‌تواند نقش بسیار مؤثری را ایفا کند.

* در تشخیص بعضی جرائم اگر پزشکی قانونی نظر ندهد با مشکل مواجه می‌شویم/ نقش پزشکی قانونی بی‌بدیل است

معاون اول قوه قضائیه افزود: همه ما می‌دانیم در تشخیص بعضی از جرائم اگر پزشکی قانونی نظر ندهد با مشکل مواجه می‌شویم، در تشخیص مجرم در پاره‌ای از موارد تشخیص‌ها منحصر هست به نظر پزشکی قانونی و می‌تواند به تحقق امر بسیار کمک کند در تشخیص نسب با توجه به امکانات امروز پزشکی قانونی بسیار کارساز است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در تعیین و نوع حادثه و جراحات اگر از نظر پزشکی قانونی نباشد قاضی نمی‌تواند کاری پیش ببرد و نقش پزشکی قانونی در این موضوع بسیار مهم است. تعیین مصداق یکی از کارهای پزشکی قانونی است، همچنین در تشخیص قتل قاتل نقش پزشکی قانونی مؤثر است.

وی گفت: نقش پزشکی قانونی در حوادث غیر مترقبه مثل سیل آتش سوزی بی‌بدیل است.

* لزوم گسترش آزمایشگاه دی.اِن.اِی پزشکی قانونی/ نقش پزشکی قانونی در تحقق عدالت چشمگیر است

اژه‌ای تصریح کرد: آزمایشگاه دی‌.اِن‌.اِی پزشکی قانونی باید گسترش پیدا کند زیرساخت‌های آن تا حد زیادی فراهم شده و بانک اطلاعاتی آن پیشرفت‌های خوبی داشته است اما باید پیشرفت‌های آن بسیار افزایش پیدا کند به طور مثال خانواده شهیدی که سالیان سال در انتظار شهید مفقود الأثر خودشان هستند با این آزمایش تشخیص داده می‌شود و به آنها اعلام می‌شود که پیکر پیدا شده متعلق به فرزند شما هست یا خیر.

وی گفت: پزشکی قانونی برخی از مشکلات دستگاه قضایی را حل می‌کند و نقش پزشکی قانونی در تحقق عدالت و گسترش عدالت بسیار چشمگیر است.

معاون اول قوه قضائیه خطاب به رئیس جدید سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ترتیبی اتخاذ دهید تا همه کارمندان بتوانند به شما دسترسی داشته باشند هرچند این کار بسیار مشکل است اما ترتیبی را ارائه دهید که دسترسی زیرمجموعه شما سهولت داشته باشد.

* لزوم استفاده از سرویس‌های الکترونیکی برای کاهش مراجعه حضوری به پزشکی قانونی

وی گفت: پزشکی قانونی باید از سرویس‌های الکترونیکی استفاده کند تا مراجعه حضوری کاهش یابد، دقت نظر در پزشکی قانونی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. اعتماد مردم به مدت زمان تشخیص پزشکی قانونی و قاضی که حکم صادر می‌کند بستگی دارد و باید در نظر دادن به پرونده‌ها صریح و شفاف عمل کنید همچنین از ارائه الفاظ دوپهلو و سه پهلو پرهیز شود.

* مردم از سرعت رسیدگی به پرونده‌ها گلایه دارند

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: بخشی از گلایه مردم به پزشکی قانونی برمی‌گردد که البته بخشی از آن ناگزیر است در طول سال چندین مجروح و مصدوم از طریق تصادفات و حوادث مختلف به این سازمان مراجعه می‌کنند و باید تشخیص دهیم که صدمه وارد شده به فرد چگونه انجام شده است. مردم از سرعت رسیدگی به پرونده‌ها گلایه دارند و اعلام می‌کنند که ما از پزشکی قانونی استعلام کردیم و جواب آن هنوز نرسیده است باید سرعت پاسخگویی افزایش پیدا کند تا اعتماد مردم افزایش یابد، همچنین لازم است نحوه انجام آزمایشات برای مردم تشریح شود تا آنها از زمان اعلام نظر آگاهی یابند.

* سازمان پزشکی قانونی برای حل مشکلات خود از مسئولین استانی و قوه قضائیه کمک بگیرد/ کاهش بسیاری از مشکلات با تشخیص صحیح

اژه‌ای گفت: این سازمان باید از ظرفیت پزشکان استفاده کند بسیاری از مراجعان به پزشکی قانونی دو طرف دارد فردی که کشته می‌شود یک متهم به قتل است و دیگری مقتول است مقتول ادعا دارد و می‌خواهد زودتر به خواسته خود برسد از طرف مقابل هم ناراحت است ادعایی دارد و طرف مقابل اعلام کند که من این کار را نکرده ام، شما یک مشکل بیشتری دارید، اتاق تشریح موضوع سختی است و کار دشواری است تلاش کنید به کارمندان رسمی و کادر فنی رسیدگی بیشتری کنید. سازمان پزشکی قانونی برای حل مشکلات خود از مسئولین استانی و قوه قضائیه کمک بگیرد و در جاهایی که پزشکی قانونی مستقر نیست کشیک قرار دهیم تا از مشکلات مردم کاهش پیدا کند.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم با توجه به امکانات و فناوری‌های جدید از ابزار و امکاناتی که برای تشخیص لازم است حداکثر استفاده را ببریم، تشخیص صحیح می‌تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد.

فارس

مطالب پیشنهادی