15:40 1398/10/28
 
به گزارش  مفتاح و به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود از سرمایه انسانی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه برای توسعه کشور یاد کرد و با بیان اینکه سرمایه انسانی هیچ بدیلی در میان سرمایه‌های دیگر ندارد، گفت: آموزش و پرورش کانون تربیت نیروی انسانی است و اصلی‌ترین دستگاه اجرایی که رسالت تربیت سرمایه انسانی را بر عهده دارد، آموزش و پرورش است.

دکتر اسحاق جهانگیری اظهار داشت: کشور‌هایی که به توسعه رسیده و مسیر توسعه را به خوبی طی کرده اند حتما از سرمایه انسانی مطلوب و مناسب برخوردار بودند.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آموزش و پرورش یک دستگاه اجرایی است که مسئولیت تربیت افراد را از کودکی تا جوانی برعهده دارد تا نیروی انسانی جامعه بتواند درباره محیط پیرامون خود از آگاهی لازم برخوردار باشد.

 

وی افزود: آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا نیروی انسانی توانمندی تربیت کند که بتواند در برابر موج‌ها و مسائل مختلف، به روند توسعه کشور کمک کند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: امروز که عصر دانایی است و دنیا در مسیر انفجار اطلاعات حرکت می‌کند و ابزار‌های توسعه روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند، باید به سمتی پیش رویم که نیروی انسانی و افراد تحصیلکرده دانشگاهی متناسب با این شرایط تربیت شوند تا بتوانند به نحو مطلوب نقش آفرینی داشته باشند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران در یک قرن گذشته به طور جدی به دنبال توسعه بوده است، تصریح کرد: در هر خیزش و حرکت و نهضت، حرف مشترکی از مردم ایران شنیده می‌شده و هر گاه که مردم دنبال حرکتی بودند معلوم بوده است که از یک موضوعی رنج می‌برند و آن اینکه مردم آزادی، استقلال و پیشرفت کشور را می‌خواستند. مردم ایران همواره دنبال گنج‌های گمشده‌ای بودند که تصور می‌کردند باید آن را پیدا کنند.
معاون اول رییس جمهور، نظام تعلیم و تربیت را از دیگر دلایل عقب ماندگی کشورمان نسبت به دیگر کشور‌ها برشمرد و گفت: باید ضعف‌ها را شناسایی و نگرش ها، روند‌ها و ساختار‌ها را متناسب با توسعه اصلاح کنیم.
وی اضافه کرد: زمانی گزارشی را مطالعه می‌کردم که در آن گزارش آمده بود ژاپنی‌ها پس از جنگ بزرگی که داشتند و کشور آن‌ها نابود شد، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که برای بازسازی کشور از چه نقطه‌ای باید شروع کنیم و به این نتیجه رسیدند که مهمترین نقطه آموزش و تعلیم و تربیت است و می‌بینیم که امروز ژاپن از چه جایگاه مناسبی در توسعه برخوردار است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در هر مقطعی از تاریخ ایران، کسانی که کار‌های مناسبی را پایه گذاری کرده اند، آن کار‌ها ماندگار شده است، تصریح کرد: پس از جنگ جهانی اول که ایران با قحطی و تلفات فراوان مواجه شده بود، وقتی ایران از این شرایط خارج شد اولین اقدام تاسیس دارالمعلمین بود و این یعنی جرقه‌های ذهن، هوش و استعداد ایرانی اهمیت موضوع تعلیم و تربیت را خوب شناخته بود و مشابه همین موضوع زمانی که امیرکبیر کار خود را شروع کرد از همان ابتدا به تأسیس دارالفنون اقدام کرد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید موضوع آموزش و پرورش را به موضوعی کلیدی در جامعه تبدیل کنیم، گفت: گرفتاری آموزش و پرورش کشور این نیست که سیاست گذاری‌های دقیق و نیروی انسانی کافی ندارد؛ بلکه به فضل الهی آموزش و پرورش از مجموعه با کفایتی از نظر مدیریت و نیروی انسانی برخوردار است.
وی افزود: امروز یکی از مراجع اصلی مردم آموزش و پرورش و معلمان هستند و همواره از نظرسنجی‌هایی که از مردم انجام شده، مشخص شده است که آموزش و پرورش و معلمان از جایگاه شریفی نزد مردم برخوردار هستند.
جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش هیچ گاه نباید از اولویت کشور خارج شد، خاطرنشان کرد: حتی در مواقعی که با کمبود منابع در کشور مواجه هستیم، آموزش و پرورش باید همچنان در صدر اولویت‌ها باشد چرا که می‌تواند با تربیت نیروی انسانی، آینده کشور را بسازد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید از حالت بخشی به فرابخشی تبدیل شود، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش سرمایه گذاری جاری نیست که بتوان در آن بخش صرفه جویی کرد. مقام معظم رهبری نیز بار‌ها تاکید کرده اند که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش جزو هزینه‌های سرمایه‌ای کشور است.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه فرابخشی است و سایر حوزه‌ها و بخش‌ها را نیز در بر می‌گیرد، افزود: این نگاه و رویکرد باید در نظام برنامه ریزی کشور و برنامه و بودجه جا بیفتد.
جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه بدون مشارکت عموم نمی‌توان برنامه‌های آموزش و پرورش کشور را به نحو مطلوب اجرایی کرد، گفت: شورا‌های آموزش و پرورش یک ظرفیت بسیار مهم است که در کشور شکل گرفته است و می‌توانند برای تعریف و تحقق مشارکت عمومی برنامه ریزی کنند و از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌های اجرایی نیز برای پیشبرد برنامه‌های آموزش و پرورش استفاده کنند.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: مهمترین کار شورا‌های آموزش و پرورش باید این باشد که راهکار‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌ها و منابع مادی و معنوی کشور تدوین کنند و با جلب مشارکت مردم، این ظرفیت‌ها را در خدمت آموزش و پرورش کشور قرار دهند.
وی با اشاره به مشارکت خیرین و بخش خصوصی در ساخت مدارس، گفت: آموزش و پرورش در بخش احداث فضای آموزشی موفق شده مشارکت مردم و خیرین را به نحو مطلوب جلب کند و برنامه‌ای که دولت برای پایان دادن به مدارس کپری، خشتی و گلی داشته است از طریق مشارکت مردم و خیرین درحال پیگیری است.
جهانگیری با تاکید بر اینکه شورا‌ها در استان‌های مختلف باید خود را مسئول برنامه‌های آموزش و پرورش بدانند و در این زمینه گام بردارند و به دولت در حل مشکلات شهرستان‌ها کمک کنند.
معاون اول رییس جمهور یکی از ضعف‌های قانون اساسی کشور را نظام مدیریتی متمرکز بیان و خاطرنشان کرد: این موضوع باید در اصلاح قانون اساسی مدنظر قرار گیرد. به محض آنکه می‌خواهیم اختیاری را به مسئولان استان تفویض کنیم می‌گویند مسئولیت امور با وزیر است چرا که او باید در مقابل رییس جمهور و مجلس پاسخگو باشند.
وی افزود: کشور بزرگی مثل ایران را نمی‌توان با نظام مدیریتی متمرکز اداره کرد چرا که وزیر در مرکز حضور دارد و قادر نخواهد بود نسبت به برنامه ریزی و تصمیم گیری درخصوص جزئی‌ترین مسائل شهرستان‌ها اقدام کند.
جهانگیری با اشاره به اینکه در قانون شورا‌های آموزش و پرورش آمده است که ۱۷ دستگاه باید با آموزش و پرورش همراهی کنند، گفت: وقتی آموزش و پرورش از این درجه اهمیت برخوردار است، در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی آن را از اولویت کشور خارج نمی‌کنیم، این یعنی اگر کمترین احساس مسئولیتی به آینده ایران داریم باید به آموزش و پرورش کمک کنیم.
معاون اول رییس جمهور خطاب به خیران و علاقه‌مندان به مشارکت در امور عام المنفعه گفت: امروز هیچ کار توسعه‌ای واجب‌تر از کمک به اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش نیست. امروز در دنیا این موضوع پذیرفته شده است که بنگاه‌های اقتصادی در قبال محیط پیرامونی خود مسئولیت اجتماعی دارند و باید به حل محدودیت‌ها و مشکلات مردم اطراف خود کمک کنند و نباید مردم پیرامونی بنگاه‌های اقتصادی در فقر و مشکلات باشند.
وی با اشاره به حوادث آبان و برخی اعتراضات، افزود: بیشترین مشکلات و مسائل در حوادث آبان ماه مربوط به یکی از شهر‌های کشور بود که اتفاقا پس از انقلاب اسلامی بیشترین سرمایه گذاری‌ها در آن صورت گرفته است. برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند اعتراضات ریشه در فقر و بیکاری دارد، معضل اصلی در احساس تبعیض در میان مردم بوده است.

 

مطالب پیشنهادی