درباره بیانات مهم رهبری؛ انقلاب: حرکت به پیش؛ زمان به وقت ترمیم

 

 

روز گذشته رهبر معظم انقلاب سخنان مهمی بیان کردند که به نحوی می‌توان آن را ترسیم مسیر پیش روی انقلاب دانست. مسیری که موانعی دارد و آیت‌الله خامنه‌‌ای در سخنرانی روز گذشته با اشاره به موانع موجود  فرمودند "ملت ایران و نظام اسلامی، همچنانکه تا به حال از مراحل سختی عبور کرده است، از این مرحله نیز که آسان تر از مراحل قبلی است، عبور خواهد کرد."

 

 

یکی از محورهای صحبت ایشان مربوط به مذاکره با‌ آمریکا است که بارها در دولت‌های مختلف زمزمه شده و تاکنون گرهی از مشکلات کشور باز نکرده است. ایشان با نهی از مذاکره فرمودند "با آمریکایی‌ها به علت وجود استدلالهای دقیق، تجربه گذشته و ضررهای فراوان مذاکره با یک رژیم متقلب و زورگو مذاکره نمی‌کنیم و در پرتو وحدت و همدلی مردم و مسئولان، این مرحله را به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت."

 

درخواست برای مذاکره با‌ آمریکا تقریبا در اکثر دولت‌های بعد از جنگ تحمیلی به گوش می‌رسید. یک‌بار در دولت اصلاحات نمایندگان مجلس خواستار نوشیدن جام زهر رابطه با‌ آمریکا شدند، در اواخر دولت احمدی‌نژاد تلاش‌هایی برای مذاکره صورت گرفت و در دولت روحانی برای اولین‌بار وزرای خارجه دو کشور پشت یک میز نشستند و به انعقاد برجام منتهی شد.

 

با خروج آمریکا از برجام، سوءنیت و قابل اعتماد نبودن آمریکا بار دیگر برای اکثریت ملت ثابت شد اما اقلیتی همچنان هستند که مجددا درخواست مذاکره با ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مطرح می‌کنند. تجربه 20 ساله حامیان این طرز فکر نتیجه‌ای جز شکست در پی نداشته است. از تجربه همکاری با آمریکایی‌ها برای‌ آزادی گروگان‌هایشان در لبنان تا "برجام" همگی به ضرر ایران منتهی شد. لذا می‌توان به جای تکرار تجربه شکست‌خورده‌ گذشته که بر اساس نگاه به غرب بعضی از مسئولان انجام شده، از تجربیات موفق تکیه به درون استفاده کرد.

 

یکی از این تجربیات موفق، مقاوم سازی درونی و اتکا به توان داخلی است که در دهه 60 در برابر جنگ سخت نظامی انجام شد و به پیروزی رسید و امروز در جنگ اقتصادی می‌توان آن را تجربه کرد و این بار بر اساس نسخه اقتصاد مقاومتی است.

 

در شرایطی که برخی حل مشکلات کشور را در ارتباط با غرب می‌دانند، رهبر انقلاب روز گذشته برای چندمین بار با اشاره به ریشه مشکلات در داخل کشور فرمودند "اکثر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولان متفق هستند که عامل همه این مشکلات تحریم‌ها نیست بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست‌گذاری اجرایی است."

 

یکی دیگر از موانع دست‌و پاگیر انقلاب اسلامی مسئله فساد است. فسادی که رهبری از آن تعبیر به "اژدهای هفت سر" کردند. فسادی که برخی آن را فساد سیستماتیک می‌دانند و می‌خواهند آن را به کل نظام تعمیم دهند در حالی‌که عزم مبارزه با فساد در کشور وجود دارد. در همین زمینه رهبری برای مقابله با فساد فرمودند "دستگاههای نظارتی وابسته به دستگاههای اطلاعاتی، قوه قضاییه و مجلس نیز باید با قدرت و با چشم باز در میدان باشند و آحاد مردم مؤمن نیز باید با احساس وظیفه، در این خصوص، نقش ایفا کنند."

 

بیانات روز گذشته رهبر انقلاب هرچند ناظر بر موانعی پیش روی مسائل کشور بود اما برای هر مشکلی یک راه‌حل ارائه دادند. برای مثال درباره بازار متلاظم ارز و سکه این روزهای کشور، به نامه 50 اقتصاددان کشور اشاره و گفتند "عده‌ای کارشناس اقتصادی که با دولت هم مخالفتی ندارند و برخی هم صاحب نام هستند، نامه‌ای دلسوزانه به رئیس جمهور محترم نوشته‌اند و ضمن برشمردن مشکلات ساختاری و موجود اقتصادی، راه حل‌ها را هم ارائه کرده‌اند که این راه حلها اکثراً صحیح بودند."

 

نامه‌ای که شاید در فضای مجازی هم چندان مورد توجه قرار نگرفت اما معلوم است که رهبری با دقت آن را ملاحظه کردند و باید رئیس‌جمهور و دولت هم آن را مبنای حرکت اقتصادی قرار دهند.

 

از همین رو با تدقیقی در منظوفه فکری آیت الله خامنه‌ای و سخنان متاخر ایشان، یکی از ویژگی‌‌‌های رهبری،  برخلاف برخی مسئولان این است که واقعیت موجود کشور را می‌بینند؛ در همین سخنان روز گذشته مهم‌ترین چالش‌های کشور از زبان رهبری بیان شد. "بی‌تدبیری درباره بازار ارز و سکه"، "مشکلات معیشتی و اقتصادی "، "وجود فساد در برخی دستگاه‌‌ها" و... با این‌حال علاوه بر ذکر مشکل برای حل هرکدام راهی ارائه کردند و می‌توان به ترمیم وضع موجود امیدوار بود.

 

بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به افرادی بود که در نظامِ مردم سالار جمهوری اسلامی، راه‌حل‌های دیکتاتورانه مانند استعفا یا برکناری دولت را مطرح می‌کنند. ایشان با تذکر درباره این مطالبه غیر معقول و جریاناتی که آن را مطرح می‌کنند، فرمودند " آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد."

 

مجموع بیانات رهبر انقلاب علاوه بر اینکه امید به آینده را در دل‌های عموم مردم زنده کرد، پیامی به مسئولان به ویژه مسئولان اجرایی کشور داشت تا به فکر ترمیم اوضاع کشور و توجه به مشکلات کنونی اعم از فساد، عدم مذاکره با‌ آمریکا و نهی از حرکت در نقشه دشمن بود.

 

و سخن آخر اینکه، وحدت و همدلی ترجیع‌بند اکثر سخنان مقام معظم رهبری است از این رو با وجود تمام مشکلاتی که بر اثر عدم تدابیر بعضی از مسئولان اجرایی بوجود آمده ایشان همچنان بر لزوم حفظ وحدت و هم افزایی قوا تاکید دارند: "هر دو قوه باید ضمن برخورداری از حقوق خود، کرامت طرف مقابل را حفظ کنند و سه قوه با هم افزایی مشکلات را از پیش ملت بردارند."

 

منبع: تسنیم-محمد علی سافلی:

مطالب پیشنهادی