11:32 1399/05/04



به گزارش مفتاح وبه نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ، حجت‌الاسلام امرالله حسنی‌نیا معاون اوقافی و حقوقی سازمان اوقاف از انعقاد تقاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: ساماندهی املاک وقفی که جهت آموزش وقف شده‌اند و املاکی که نیت‌شان آموزشی نیست اما در اختیار آموزش و پرورش بوده، از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی درباره انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای با حضور رئیس سازمان اوقاف و وزیر آموزش و پرورش منعقد شد که برای اجرایی کردن آن، کارگروه‌هایی تشکیل می‌شود و امیدواریم با تعامل مدیران کل شهرستان‌ها به اهداف این تفاهم‌نامه دست یابیم.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف در راستای احیای موقوفات و بهره‌وری از رقبات وقفی با نهادها و سازمان‌هایی که املاک وقفی در اختیار دارند، تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده است، گفت: سازمان اوقاف در تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش، نقاط مشترکی با این وزارتخانه داشته است.

معاون اوقافی و حقوقی سازمان اوقاف در خصوص این نقاط مشترک افزود: املاک وقفی زیادی در اختیار آموزش و پرورش است و از طرفی هم موقوفات زیادی با نیات آموزشی در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد و ما می‌خواهیم با تعامل سازنده با این وزارتخانه به بهترین نحو، طبق نیت واقف و جهت شرعی از این موقوفات استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام حسنی‌نیا با تاکید بر استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای ترویج امور خیر و وقف، خاطرنشان کرد: ساماندهی املاک وقفی که جهت آموزش وقف شده‌اند و املاکی که نیت‌شان آموزشی نیست اما در اختیار آموزش و پرورش بوده، از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

داود بهرامسری مسئول مدارس وقفی نیز در همین زمینه با اشاره به اینکه در بسیاری از مدارس وقفی شاهد عدم تطابق نیت واقف و استفاده فعلی از مدرسه هستیم، گفت: در دستور کار ما آمده است که باید همه مقاطع و رشته‌های تحصیلی را پوشش دهیم.

وی با اشاره به نگاه ویژه به دبیرستان‌های معارف و مدارس فنی و حرفه‌ای، تاکید کرد: امکانات سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند برای مدارس راهگشا باشد و مسیر رشد دانش‌آموزان را تسهیل کند.

بهرامسری با اشاره به تاکید ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه برای بررسی وضعیت بیش از ۶ هزار رقبه آموزشی، تصریح کرد: در بازرسی از یک هزار رقبه، مشخص شد که تعدادی از این رقبات، مدرسه هستند، تعدادی نیز تغییر کاربری داده‌اند و بخشی نیز زمین‌هایی هستند که بنایی در آن ساخته نشده اما به‌عنوان آموزشی ثبت شده است.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که اکثر این رقبات در اختیار آموزش و پرورش بوده و دارای بناهایی قدیمی هستند که باید فکری برای آن‌ها کرد تا شأن دانش‌آموزان و معلمان حفظ شود.

محمدرضا اسماعیلی مدیرکل دفتر پیگیری های ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با بیان اینکه سنت حسنه «وقف» معضلات جامعه را حل می‌کند، گفت: یکی از مهمترین معضلات در جامعه ما آموزش است؛ به همین دلیل سازمان اوقاف می‌تواند در این خصوص به وزارت آموزش و پرورش کمک کند.

وی با تاکید بر ساماندهی رقبات آموزشی، خاطرنشان کرد: بسیاری از این رقبات نیاز به بازسازی دارد.

اساعیلی یادآور شد: در موضوعات آموزشی و فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه امکاناتی دارد که می‌تواند به وزارت آموزش و پرورش کمک کند که در این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده است.

مطالب پیشنهادی