23:24 1399/09/13

بهکاپ، وودبال، مینی گلف و کروکت انجمن های فدراسیون گلف ایران

آشنایی با بهکاپ، وودبال، مینی گلف و کروکت

بهكاپ
رشته ورزشی بهکاپ در سال 1390 توسط آقای بهنام آزاد طراحی ، قانون نویسی و ثبت گردید و پس از طی مراحل قانونی، فعالیت خود را در سطح استان تهران آغاز نمود و طرح این رشته در سال 1391 جهت فعالیت به وزارت ورزش و جوانان ارائه گردید.
به گزارش سرویس ورزش مفتاح نیوز، رشته ورزشی بهکاپ با تائید وزارت ورزش و جوانان فعالیت خود را بعنوان یک ساختار رسمی از سال 1392 زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی آغاز نمود. سبک های زیر مجموعه انجمن بهکاپ به نام‌های بهکاپ، بهکاپر، و بهکاپ ساحلی و بهبال می‌باشند. انجمن ورزش بهکاپ پس از طی فعالیت خود در فدراسیون ورزش‌های همگانی در دی ماه سال 1394 با تایید معاونت ورزش‌های قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران منتقل گردید.
سبک های مختلف بهکاپ همانند دیگر رشته های ورزشی دارای قوانین، تکنیکها و تجهیزات مخصوص به خود میباشد و به صورتی طراحی گردیده اند که جهت مسابقات و تمرین‌ها، افراد در رده های سنی مختلف و با هر نوع قوای جسمانی میتوانند به فعالیت در این سبک ها بپردازند و از فواید آن بهره جویند. ورزش های بهکاپ را میتوان در اماکن گوناگون از جمله کف‌پوشهای ورزشی، زمین‌های چمن و ساحلی، در روی کلیه سطوح مسطح در فضاهای روباز یا سرپوشیده انجام داد.
پرداختن به ورزش های زیر مجموعه بهکاپ، می‌تواند باعث پرورش قدرت تفکر، تمرکز، ایجاد آرامش و حتی در بازیکنان گردد، این رشته های ورزشی می‌توانند درمسابقات، تفریحات و گذران اوقات ورزشی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نقش بسزایی را ایفا نمایند.
توسعه، آموزش، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری، پرورش واستعدادیابی و برپایی مسابقات گوناگون قهرمانی و لیگ در رده‌های مختلف در سطح کشور و عرصه ‌های بین المللی از برنامه های این ساختار ورزشی بوده و با توجه به گام‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده این رشته فعالیت های خود را در مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌ها و کلیه ساختارهای ورزشی فعال، گسترده‌تر خواهد نمود .

وودبال
رشته ورزشی وودبال در سال 1990 میلادی توسط مینگ هوئی ونگ تایوانی ابداع گردید. وی با استفاده از زمین چمن محصور شده در باغ شخصی خود اقدام به طراحی وودبال نمود به نحوی که بر خلاف رشته گلف تمامی ضربات زمینی باشد و فضای کمتری نیز برای بازی در نظر گرفته شود و سپس با طراحی اداوات آن از جنس چوب به بازی وودبال پرداخت.
این رشته ورزشی که در نخستین نگاه به دلیل سادگی لوازم، مسیر بازی و هدف قابل رویت جذاب به نظر می رسد از چندین جهت با سایر ورزش های مشابه توپی، متمایز است. نخست آنکه، وسیله مخصوص نواختن ضربه در وودبال از جنس چوب تا آلومینیوم تکوین یافته است بدین سان که اهرم کنترل ضربه با زاویه قائم بر چکش ضربه زننده قرار می گیرد تا توپ چوبی و نسبتا سنگین وزن بازی به سمت دروازه ای 15 سانتی متری هدایت گردد. در میان پل ارتباطی دو پایه دروازه، آویزی تعبیه می گردد که توپ پس از برخورد به آن و گردش آویز از دروازه عبور نموده و امتیاز را برای بازیکن رقم خواهد زد
بدین ترتیب بازیکنان در فواصل معین اقدام به نواختن ضربات خود به سمت دروازه نموده و با عبور دادن آن پس از گردش آویز کسب امتیاز می نمایند. همانطور که پیشتر اشاره شد جنس لوازم وودبال اعم از چکش ضربه و دروازه از جنس چوب و یا آلومینیوم و جنس توپ از چوب است.
دوم آنکه، وسایل و لوازم وودبال در مجموع سبک و قابل حمل است بنحوی که فضای زیادی را اشغال نمی نماید و تمامی ادوات آن در کیف مخصوص وودبال جای می گیرد.
سوم آنکه، به دلیل طبیعت این رشته ورزشی، پرداختن به آن در سواحل دریا و زمین های چمن با متراژ محدود نیز امکان پذیر و از این روی با اقبال ویژه ای در کشورهای مختلف دنیا مواجه گردیده است.
چهارم آنکه، یادگیری وودبال آسان است و با اندکی استمرار در تمرین، مهارت های مختلف بازی در نشانه روی، نواختن ضربات، تنظیم شدت ضربات، زاویه بندی و سایر نکات فنی مرتبط قابل حصول می باشد.

ميني گلف
زمين ميني گلف براي اولين بار سال١٨٦٧ در كشور اسكاتلند در باشگاه زنانه بنام پاتينگ راه اندازي شد. انجمن ميني گلف سال ١٣٨٦ در كشور ايران زير نظر فدراسيون گلف شروع به فعاليت نمود. ميني گلف بنا به تعریف فدراسیون جهانی مینی گلف( world minigolf fedreration) یا به اختصار WMF ورزشی است برای افزایش خونسردی،  تمرکز و قدرت تصمیم گيري بازیکنان که با چوب مخصوص(putter) و توپ بر روی زمین  این ورزش انجام می شود و بازیکنان باید با کمترین ضربه (ترجیحآ یک ضربه) توپ را به داخل حفره هدایت نماید. مینی گلف به صورت حرفه ای در4 سیستم( بر اساس شکل وجنس زمین مسابقه فلت-مينياتور-ادونچر-بتني) و بر روی 18 میدان برگزار می گردد. سيستم مينياتور طرفداران بيشتري در ميان ميني گلف بازان دارد كه میادین این سیستم از شاسی و دیواره های آهنی و سطح زمین ها بوسیله نوعی سیمان مخصوص پوشیده می شود مساحت مورد نیاز سيستم مینیاتور بین 600 تا 800 متر مربع است . طول هر میدان 625 سانتی متر و عرض هر میدان 90سانتی متر می باشد.
آشنایی با ادوات مینی گلف:
که خود شامل سه قسمت میباشد:
هد پاتر Head: که دارای دو صفحه ضربه زننده برای ضربات چپ و راست میباشد.
شفت shaft : قسمت متصل کننده هد پاتر به دسته (گریپ)
گریپ Grip:قسمت لاستیکی پاتر که معمولا با دست گرفته می شود وه شفت متصل می شود.
ابعاد:
اندازه طول پاتر های مینی گلف متغير بوده و معمولا بین 24تا40اینچ بر اساس بلندی و کوتاهی قد افراد متغییر است.
توپ مینی گلف:
در حال حاضر بیش از 70 نوع توپ مخصوص مینی گلف در جهان موجود میباشد که در زمینهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. اندازه این توپ ها بین 37 تا 43 میلی متر متغییر است.

كروكت
اواسط قرن ۱۹ در جزایر بریتانیا به ثبت رسید و بسیاری از کشورهای دیگر این ورزش را در حوزه ورزشی خود به ثبت رساندند. در حال حاضر فدراسیون جهانی کروکت در کشور انگلستان تحت عنوان WCF مشغول به فعالیت می‌باشند.
مسئولیت اصلی WCF برگزاری مسابقات قهرمانی جهان وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن در کشورهای عضو می‌باشد. تعداد اعضای فدراسیون جهانی کروکت ۳۰ عضو می‌باشد که تعداد ۱۰ عضو کامل و ۱۱ نفر از اعضای وابسته و ۹ عضو ناظر هستند.
پس از سال‌ها بازی غیر رسمی در ایران، در سال۱۳۹۵ رشته ورزشی کروکت توسط مهندس عباس ولی‌خانی در وزارت ورزش و جوانان به ثبت رسید که فعالیت خود را تحت عنوان انجمن کروکت فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

اهداف و وظایف انجمن کروکت
تعیین اهداف، چشم‌انداز و اجرای قوانین کروکت در ایران
معرفی و توسعه ورزش کروکت و زیر مجموعه‌ آن در سطح کشور و حمایت از اعضای خانواده کروکت
برگزاری دوره‌های آموزشی، مربیگری و داوری در سطح کشور
شناسایی و پرورش افراد با استعداد در ورزش کروکت (استعدادیابی در سطوح مختلف و معرفی به تیم ملی)
برگزاری مسابقات تحت عناوین مختلف برای سطوح
مختلف (کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) در حوزه بانوان و آقایان
ایجاد زمینه معرفی ورزش کروکت به صورت همگانی
اعزام تیم ملی کروکت به مسابقات جهانی و حمایت از آن

منبع:مجله گلف ایران

مطالب پیشنهادی