13:54 1395/10/12

به گزارش مفتاح، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه از انتشار اوراق اختیار خرید سهام فولاد مبارکه در بورس برای نخستین بار خبر داد.

امیرحسین نادری، درباره اوراق اختیار خرید، بیان داشت: اختیار خرید یکی از اوراق مشتقه بوده و نوعی اختیار است نه الزام که به دارنده آن اختیار می دهد سهام معینی را با قیمت مشخصی در آینده خریداری کند. این اوراق در بورس های دنیا به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این اوراق برای نخستین بار در بورس تهران طی دو هفته گذشته توسط صندوق سرمایه گذاری توسعه بازار سرمایه بر روی سهام شرکت های بزرگ بازار مانند فولاد مبارکه، ملی مس و ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: خریدار این اوراق با پیش بینی رشد قیمت سهام در آینده می تواند با خرید این اوراق سود خود را چند برابر افزایش دهد.

به گفته معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه، اگر قیمت سهم فولاد در تاریخ سررسید بیش از ۱۳۰تومان باشد دارنده این اختیار می تواند آن را اعمال و با پرداخت ۱۳۰ تومان (حال قیمت بازار هرچه باشد) نسبت به دریافت سهام اقدام کند اما اگر قیمت سهم کمتر از ۱۳۰تومان باشد اعمال این حق به صرفه نخواهد بود و عملاً وجهی که افراد برای خرید این اوراق اختیار خرید داده اند از دست می رود.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه خریداران این اوراق به سود دست یابند در واقع باید قیمت هر سهم در سررسید بیش از ۱۴۷تومان باشد چون یک سهم ۱۳۰تومانی می گیرد اما قبلا ۱۷ تومان برای خرید اختیار خرید ها هزینه کرده است.

به گفته نادری، این اختیار، در بازگشایی هر برگ ۱۷۰ريال معامله شد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت هر ورقه اختیار خرید به صورت تئوریک براساس فرمول «بلک شولز» محاسبه می شود، گفت: در این فرمول عواملی همچون قیمت نقدی سهام و زمان تا سررسید، تأثیر مستقیم بر روی قیمت اختیار دارد.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه درباره روند فعلی سودآوری شرکت فولاد مبارکه، بیان داشت: با افزایش نرخ جهانی فلزات اساسی همچون روی، مس و فولاد در دنیا و بالتبع افزایش قیمت های صادراتی و رشد قیمت برابری دلار درآمد شرکت از محل صادرات رشد مطلوبی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضای محصولات در داخل کشور و رشد قیمت محصولات در بورس کالا، شاهد روند رو به رشد سودآوری و سهام شرکت خواهیم بود.

منبع: سایت بورس

مطالب پیشنهادی