23:27 1398/01/24

به گزارش مفتاح، محمدرضا امیرحسنخانی عضو کمیسیون اصل نود مجلس با توجه به شعار سال جاری مبنی بر رونق تولید و لزوم رفع موانع تولیدکنندگان گفت: اگر می خواهیم این موضوع محقق شود، باید مانع از رکود تولید شویم، در حالی که هم‌اکنون مشکلات متعددی در این خصوص وجود دارد که بخشی از آنها به بانک‌ها، تأمین اجتماعی، دارایی و گمرک بازمی‌گردد. 

وی افزود: اگر تمام مشکلات و موانع تولید را حذف کنیم می‌توانیم رونق تولید را محقق کنیم، در حالی که وجود این مشکلات منجر به معطل نگه داشته شدن تولیدکننده شده است. 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی می‌توان نسخه کلی برای رفع موانع تولید در کشور صادر کرد، ولی اگر بخواهیم این مشکل در تمامی بخش‌ها و روندها رفع شود، باید دولت جلسات متعدد استانی و شهرستانی برگزار کرده و نظرات اصلی و جزئی تولیدکننده‌ها و کارخانجات را شنیده و برای رفع موانع تولید گام بردارد. 

وی عمده مشکلات تولیدکنندگان را به حوزه بانکی، تأمین اجتماعی، دارایی و گمرکات کشور متعلق دانست و افزود:‌ دولت باید تا رفع موانع، مشکلات را برای مرتفع شدن دنبال کرده و تا اجرای دقیق این موضوع، از سوی کارشناسان آن را پیگیری کند، ضمن اینکه دولت اگر به دنبال ابلاغ نسخه‌ای واحد برای رونق تولید کشور است، می‌تواند لایحه‌ای برای شتاب تولید به مجلس ارائه کرده تا مجلس آن را مصوب کند. 

امیرحسنخانی اظهار داشت: کارخانجات برای واردات مواد اولیه و باز کردن LC دچار مشکلات متعددی هستند.

وی افزود: تصویب قوانین توسط نمایندگان مجلس به صورت طرح است، ولی وقتی اجرای این طرح هزینه داشته باشد، طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی این مصوبه از سوی شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی شناخته خواهد شد، ولی دولت و فعالین اقتصادی که مستقیما درگیر مشکلات تولید هستند، می‌توانند اطلاعات این مشکل و درخواست‌های خود برای رفع آن را به نمایندگان داده و درنهایت با نظرات نمایندگان تجمیع شده و مصوب شود. 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: نباید تنها به مجلس شورای اسلامی برای رفع موانع تولید دلخوش بود، چرا که بدنه اجرایی از آن دولت بوده و فعالین اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی نقش به مراتب مهم‌تری دارند. 

امیرحسنخانی در پایان تصریح کرد: باید برای رفع موانع تولید تمرکز بیشتری داشته و میدانی و عملیاتی برای مرتفع کردن مشکلات کارخانجات گام برداشت، لذا بهتر است بدانیم با برگزاری کنفرانس، نشست و برپایی جلسه مشکلی از تولیدکننده در کشور حل نخواهد شد. 

 

 

فارس

مطالب پیشنهادی