12:20 1395/10/11

به گزارش مفتاح، ارائه چهار خدمت صندوق بازنشستگی برای بازنشستگان اعم از چاپ حکم بازنشستگی و فیش حقوقی بازنشستگان و موظفین، صدور کارت منزلت و پاسخ به استعلامات مربوط به دریافت حقوق آنها از تیرماه امسال به دفاتر پیشخوان دولت سپرده شد و حالا قرار است ۱۴ خدمت دیگر نیز به این فهرست افزوده شود.

برون سپاری خدمات غیرحاکمیتی صندوق بازنشستگی کشوری در راستای مصوبات ابلاغی و با توجه به تاکید دولت مبنی بر واگذاری خدمات مورد نیاز مردم به دفاتر پیشخوان دولت صورت گرفت که در فاز نخست، چهار خدمت غیرحاکمیتی صندوق بازنشستگی کشور در قالب برون سپاری به دفاتر پیشخوان واگذار شد که شامل چاپ حکم بازنشستگی، چاپ فیش حقوقی بازنشستگان و موظفین، صدور کارت منزلت و پاسخ به استعلامات، در دفاتر پیشخوان دولت سراسر کشور بود.

صندوق بازنشستگی کشوری در راستای برون‌سپاری برخی فعالیت‌های خود و کاهش سفرهای درون شهری، در گام نخست خدمات قابل ارائه خود به بازنشستگان کشوری را شناسایی و در کمیته‌ای که به همین منظور سال گذشته تشکیل شده بود، مطرح کرد و این کمیته نیز پس از بررسی‌های خود، با برون‌سپاری خدماتی که جزو خطوط قرمز صندوق نبوده و حاکمیتی نیستند، موافقت کرد.

پس از طی این مراحل، با همکاری دفاتر پیشخوان دولت که شامل حدود ۱۶ هزار دفتر در سراسر کشور شامل ۱۰ هزار دفتر در روستاها و شش هزار دفتر در شهرهاست، مقرر شد تا با فراهم شدن بسترها و تجهیزات لازم، نسبت به ارائه خدمات چهارگانه صندوق بازنشستگی کشوری در فاز نخست اقدام شود که این امر از تیرماه امسال به اجرا درآمد.

یکی از اصلی‌ترین  اهداف اجرای این طرح دسترسی بازنشستگان و موظفان به دریافت خدمات چهارگانه در سراسر کشور بود که پیش از آن این دسترسی بویژه برای ساکنان روستاها یا شهرهایی که با مراکز استان‌ها فاصله زیادی داشتند، بسیار سخت و دشوار بود.

پیش از این خدمات ارائه شده به بازنشستگان به دلیل پروسه و فرآیندهایی که داشته، زمان‌بر و وقت‌گیر بوده است. به عنوان مثال، برای صدور کارت منزلت حداقل ۲.۵ ماه زمان نیاز بوده که اکنون این خدمت در دفاتر پیشخوان به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کاهش یافته است. همچنین برای چاپ حکم یا فیش حقوقی برای

بازنشستگانی که دسترسی به سایت و اینترنت نداشتند و باید به مراکز استان مراجعه می‌کردند، این پروسه نیازمند زمان زیادی بود که اکنون، تنها در مدت دو دقیقه صادر می‌شود. یا خدمت دیگری مثل استعلام سایر دستگاه‌ها که سالانه حداقل ۱۰ هزار استعلام از صندوق بازنشستگی کشوری ثبت می‌شد، حجم زیادی از وقت و نیروی انسانی را نیاز داشت که اکنون با برون‌سپاری این خدمت، در وقت و هزینه‌ها و همچنین نیروی انسانی صرفه‌جویی قابل توجهی شده است.

هزینه‌های خدمات چهارگانه صندوق بازنشستگی کشوری در دفاتر پیشخوان دولت  برای چاپ فیش حقوقی و حکم ۱۰ هزار ریال، استعلام ۳۰ هزار ریال و صدور کارت منزلت ۴۵ هزار ریال پیش‌بینی شده است که دفاتر پیشخوان موظف به ارائه رسید در ازای دریافت هزینه از بازنشستگان هستند.

بهروز انتظاری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه سیستم‌های صندوق‌ بازنشستگی کشوری درباره جزئیات اجرای فاز دوم برونسپاری خدمات صندوق بازنشستگی می‌گوید: فاز دوم این طرح  اکنون توسط مسئولان و کارشناسان صندوق بازنشستگی و کانون دفاتر پیشخوان دولت در حال آماده‌سازی است و به زودی مانند فاز نخست عملیاتی خواهد شد.

وی می‌افزاید: در مرحله دوم، خدمات دیگری برای ارائه در دفاتر پیشخوان در نظر گرفته شده است. حداقل ۱۴ خدمت برای برون‌سپاری خدمات صندوق نظیر ثبت‌نام تورهای مسافرتی، تایید هزینه‌های عصا و عینک و همچنین ثبت‌نام دریافت وام بازنشستگان کشوری یا خدمات دیگری که بتواند به کاهش اتلاف وقت و هزینه بازنشستگان کمک کند، مورد توجه صندوق قرار دارد که در آینده نزدیک از طریق دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی