12:49 1399/04/21

به گزارش مفتاح وبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی کرونا، دکتر فرزین خوروش در گفت و گویی اظهار کرد: در جوانان مبتلا به کرونا که بدحال هستند، ریه‌ها به شدت درگیر بیماری می‌شود و شدت بیماری بدلایل مختلف و نامشخص مانند احتمال تغییر ماهیت ویروس افزایش یافته است.

به گفته وی  چند تن از جوانان بدون داشتن بیماری زمینه‌ای، بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه سلامت جوانان در جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: تعداد بیماران بدحال بویژه در میان جوانان و میانسالان افزایش یافته که این زنگ خطری برای جامعه است.

وی تصریح کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا بهبود می‌یافتند و پس از چند روز از بیمارستان ترخیص می‌شدند اما این روزها، میزان ترخیص از بیمارستان در مقایسه با بستری‌های جدید روزانه، کاهش یافته و میزان بیماران بدحال و بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه افزایش یافته است.

دکتر خوروش با بیان اینکه میزان کلی ابتلا به کرونا نسبت به ماه‌های فروردین و اردیبهشت افزایش یافته است، اضافه کرد: زمانی‌که شیوع زیاد شود به همان نسبت آمار ابتلا در گروه‌های سنی کودکان، جوانان و میانسالان نیز نسبت به گذشته افزایش می‌یابد، اما باید گفت که هنوز گروه سنی سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر مستعد بدحالی و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

دکتر خوروش همچنین با تاکید بر اینکه مرگ و میر بر اثر ابتلا در بین همه گروه‌های سنی وجود دارد اما کماکان سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سهم بیشتری در این زمینه نسبت به سایر گروه‌ها دارند، گفت: مباحثی نیز درباره بروز اختلال انعقادی و ایجاد لخته خون در بین بیماران کرونا مطرح شده اما این موضوع جدید نیست و ما مدت‌هاست که در حال تجویز داروهای ضد انعقاد به بیماران بدحال هستیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: بیماران مبتلا به کرونا در هفته دوم بیماری دچار طوفان التهابی در بدن خود می‌شوند و تغییراتی در جدار عروق آنها اتفاق می‌افتد که منجر به لخته شدن خون می‌شود و می‌تواند عامل بروز اختلالاتی مانند سکته قلبی و مغزی یا ریوی باشد بهمین دلیل برای این بیماران داروی ضد انعقاد تجویز می‌شود.

یکی از دلایل مرگ و میر در بین بیماران بدحال  لخته شدن خون است

به گفته وی یکی از دلایل مرگ و میر در بین بیماران بدحال مبتلا به کرونا همین موضوع لخته شدن خون است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین گفت: در ۲ ماه نخست امسال بحث تعطیلات، قرنطینه خانگی و محدودیت‌های تردد مطرح بود اما از ماه خرداد به بعد با برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌ها و رعایت نکردن دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط تعدادی از مردم شاهد افزایش آمار بودیم.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه لازم است علاوه بر آموزش و فرهنگ‌سازی، سختگیری‌های بیشتری در جامعه توسط نهادهای نظارتی و قضایی برای رعایت کردن دستورهای بهداشتی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: مردم باید در مکان‌های عمومی حداقل یک و نیم متر از همدیگر فاصله داشته و همه ماسک زده باشند، اما در بسیاری از مکان‌ها این موضوع رعایت نمی‌شود.

دکترخوروش با اشاره به اینکه بسیاری از مردم نیز بدلایل مختلف شخصی یا اقتصادی دیگر نمی‌توانند در خانه بمانند و باید در جامعه حضور داشته باشند، تاکید کرد: مردم این روزها نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌تفاوت شده‌اند و همین امر باعث بالا رفتن آمار مبتلایان و بستری در بیمارستان شد.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه کادر درمانی نیز پس از پنج ماه از شیوع بیماری کرونا بسیار خسته شده‌اند اما همچنان در عرصه خدمات‌رسانی به مردم ایثار می‌کنند، افزود: با توجه به افزایش بستری بیماران کرونا، میزان ابتلای کادر درمانی به این بیماری نیز افزایش یافته است.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی درباره واکسن کرونا نیز گفت: یکی از مسائل درباره تولید این واکسن، موضوع جهش ویروس است که آیا واکسن‌های ساخته شده در صورت جهش ویروس باز هم کارایی خواهند داشت.

وی درباره تاثیر عوامل دیگر مانند محیطی یا اقلیمی بر شیوع بیماری کرونا، افزود: عده‌ای تصور می‌کردند که با آمدن فصل گرما این ویروس از بین برود اما برعکس آن اتفاق افتاد، بنابراین نمی‌توان گفت که ارتباط مستقیمی بین آنها وجود دارد.

وی از مردم خواست تا علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و ضد عفونی کردن سطوح، در صورت مشاهده علائم مشکوک مانند تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال همراه با بدن درد و از دست دادن حس بویایی و چشایی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

 

مطالب پیشنهادی