به گزارش پایگاه خبری مفتاح ، شبکه خبری یورو نیوز به تازگی گزارشی درخصوص گسترش کلاس های خصوصی در سیستم آموزش و پرورش منتشر کرده و به مقایسه این روند در فرانسه نیز پرداخته است.

اروان لوو نویسنده کتاب «موفقیت با پول؟ بازار کلاس های خصوصی» در فرانسه می‌گوید: در یک راهپیمایی اعتراضی این شعار را شنیدم: «آموزش کالا نیست، مدرسه تجارتخانه نیست»، 

در فرانسه نیز بسیاری از پژوهشگران حوزه آموزش از گسترش بازار کلاس‌های خصوصی و کتاب‌های کمک آموزشی شبیه به روند بریتانیا ابراز نگرانی کرده اند.

روند کالایی شدن آموزش در فرانسه چند پله عقب از کشورهایی همچون بریتانیاست. مری جیمبرت معلم ایرلندی -فرانسوی که سال‌ها در لندن تدریس کرده و اکنون در جنوب فرانسه تدریس می کند، دراین باره گفته است: «در انگلستان روند خصوصی شدن آموزش و کلاس‌های خصوصی خیلی بیشتر از فرانسه گسترش یافته است و شاهد افزایش وابستگی موفقیت تحصیلی به کلاس های خصوصی هستیم. در مدرسه ای که در فرانسه تدریس می کنم اساسا معلم ها هیچ کس را تشویق به رفتن به کلاس خصوصی یا خرید کتاب کمک آموزشی نمی کنند.

این معلم می گوید: در بیش از ۲۵ سال سابقه تدریس در فرانسه هرگز ندیده ام که معلمی در مدرسه تبلیغ کلاس خصوصی یا تشویق به خرید کتاب کمک درسی کند. اگر خانواده ای می خواهد برای فرزندش به هر دلیلی معلم خصوصی یا کتاب کمک آموزشی بگیرد با تصمیم خود خانواده ها است و مدرسه اساسا هیچ توصیه‌ای در این زمینه نمی کند.

روزنامه نیز دراین باره نوشته است، در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از۴۰ درصد دانش آموزان در لندن در مقاطعی از دوره تحصیل شان معلم خصوصی گرفته‌اند که در انگلستان به طور متوسط ساعتی۲۷ پوند هزینه دارد.

گفتنی است که تبلیغ کلاس خصوصی یا تشویق به خرید کتاب های آموزشی خصوصی غیر موظف مدرسه در فرانسه از نظر قانونی ممنوع است و حتی از نظر تئوریک اگر معلمی بخواهد کلاس خصوصی در بیرون از مدرسه برقرار کند باید به مسئولان وزارت آموزش خبر دهد.  به این ترتیب مدارس و معلمان در فرانسه اساسا مبلغ و ترویج گر کلاس‌های خصوصی یا کتاب های کمک آموزشی نیستند.

تحقیقات یورونیوز در چندین مدرسه دیگر در فرانسه هم نشان می دهد که مدرسه و معلم ها هیچ توصیه ای برای کلاس‌های خصوصی آموزشی یا خرید کتاب‌های کمک درسی ندارند.

موسسات کمک آموزشی خصوصی در فرانسه

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در فرانسه بین یک سوم تا یک چهارم دانش آموزان در مقاطعی از سال‌های تحصیلی به کلاس های خصوصی آموزشی مراجعه می کنند که از نظر تحلیلگران جمعیت وسیعی را شامل می شود. .

به گفته دومینیک گلسمان، جامعه شناس فرانسوی موسساتی که کلاس های کمک آموزشی برگزار می کنند طی۱۰ سال گذشته در فرانسه گسترش چشم گیری داشته اند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۷ درصد دانش آموزان فرانسوی (حدود ۲ میلیون دانش آموز) در سال ۲۰۱۷ از کمک های آموزشی خارج از مدرسه استفاده کرده اند. این در حالیست که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ این رقم حدود ۳ درصد بوده است. فرانسه در حال حاضر کمی بیشتر از ۱۲ میلیون دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دارد.

کتاب های کمک آموزشی

کتاب‌های کمک آموزشی به‌عنوان کتاب‌های مکمل درسی در بازار آموزشی فرانسه در دسترس است. این کتاب ها در تمام پایه های تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان و آمادگی کنکور در کتاب فروشی ها به فروش می‌رسند.

در مجموع فرانسه هنوز از نظر پولی شدن آموزش عقب تر از کشورهای انگلیسی زبان همانند بریتانیا یا کانادا است، با این حال در سال‌های اخیر سرعت خصوصی شدن آموزش در فرانسه افزایش یافته و بازار کلاس های خصوصی در حال گسترش است. تلاش های شهروندی برای مبارزه با افزایش نابرابری آموزشی که موضوع نگرانی بسیاری از پژوهشگران فرانسوی است.

 

انتهای پیام/*

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی