11:45 1396/10/27

به گزارش مفتاح، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی ارشاد نسبت به احتمال افزایش قیمت کاغذ پرمصرف بالکی به دلیل عدم تخصیص ارز مبادله‌ای، هشدار داد و مسئولیت این مسئله را متوجه بانک مرکزی دانست.

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور  فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این سؤال که «چرا به‌رغم توافق وزارتخانه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تداوم تخصیص ارز مبادله‌ای و اعلام رسمی مسئولان وزارتخانه در این زمینه (اینجا)، ارز لازم برای واردات کاغذ بالکی، پرمصرف‌ترین نوع کاغذ در چاپ کتاب توسط ناشران کشور، از سوی بانک مرکزی تخصیص داده نمی‌شود؟»، پاسخ داد.

امیرزاده گفت: در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ توسط معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، مکاتباتی در مورد لزوم تخصیص ارز مبادله‌ای به کاغذ مکانیکال بالکی، با بانک مرکزی و معاونت ارزی این بانک انجام شده است؛ اگرچه بر اساس رویه معمول، نیازی به این نامه‌نگاری‌ها نبود، اما به دلیل عدم تخصیص ارز مبادله‌ای به این نوع کاغذ که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ناشران پرکار کشور، از آن برای چاپ کتاب‌های خود استفاده می‌کنند، این کار انجام شد.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کاغذ یاد شده توسط برخی ناشران مطرح کشور به صورت صد درصدی در نشر کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، گراماژ پایین و استاندارد بودن برای مطالعه و همچنین قیمت مناسب را از ویژگی‌های این نوع کاغذ برشمرد که به گفته وی باعث شده در تکانه‌های بازار کاغذ، قیمت آن افزایش پیدا نکند و در این خصوص ادامه داد: با مذاکراتی که با شرکت واردکننده این نوع کاغذ داشته‌ایم، خوشبختانه همکاری خوبی از طرف این شرکت در این زمینه صورت گرفت و در تلاطم اخیر بازار کاغذ هم، بدون هیچ‌گونه تغییر قیمت، این نوع کاغذ در اختیار ناشران پرکار کشور قرار گرفت.

امیرزاده اضافه کرد: با توجه به اینکه کاغذ یاد شده در ردیف تعرفه کاغذ چاپ و تحریر و در فهرست ۵۷ قلم ردیف کالاهای وارداتی اعلام شده از سوی بانک مرکزی بوده که مشمول تخصیص ارز مبادله‌ای شده‌اند، تخصیص ارز مبادله‌ای به آن، امری بدیهی محسوب می‌شود اما اینکه چرا با پیگیری‌های مجدانه دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، کماکان این درخواست در بخش مربوطه در بانک مرکزی بی‌پاسخ مانده است، جای تعجب و گلایه دارد. ما ضمن ابراز گلایه از این وضعیت، هرگونه افزایش قیمت کاغذ مکانیکال بالکی ناشی از عدم تخصیص ارز مبادله‌ای را، متوجه بخش‌های مربوطه در بانک مرکزی می‌دانیم.

وی تصریح کرد: با ورود به موقع وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری اعضای کارگروه کاغذ متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، اتاق بازرگانی، نمایندگان صنوف مرتبط اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان در بازار کاغذ، شاهد ثبات نسبی و کنترل قیمت‌ها بودیم. ما نگرانیم که عدم تخصیص ارز مبادله‌ای به کاغذ بالکی، در رفتار بازار، اختلال ایجاد کند و واکنش‌های منفی را به دنبال داشته باشد. از این رو مجدانه درخواست داریم که ارز مورد نیاز برای این نوع کاغذ تخصیص پیدا کند.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: از طرف دیگر، میزان مصرف این نوع کاغذ تا پایان سال و با توجه به در پیش بودن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چندان قابل اعتنا نیست و تقریباً با ورود حدود ۵۰۰۰ تن از این نوع کاغذ با ارز مبادله‌ای، استمرار و ثبات بازار را شاهد خواهیم بود. به هر روی، مجموعه مصرف‌کنندگان کاغذ از اقدامات مؤثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه کاغذ در این زمینه مطلعند و انتظار می‌رود در اسرع وقت این مشکل برطرف شود.

امیرزاده تأکید کرد: در حال حاضر دو محموله از این نوع کاغذ مجموعاً به ارزش ۶۰۰ تن (شامل ۴۰۰ تن در بندر هامبورگ آلمان و ۲۰۰ تن در آستاراخان روسیه)، آماده ارسال به کشور است. بدیهی است نوع ارز تخصیصی به این محموله‌های کاغذ (مبادله‌ای یا متقاضی)، قیمت نهایی ارز در بازار کاغذ در کشور را تعیین می‌کند. هوشمندانه به نظر می‌رسد که مسئولین مرتبط در این زمینه با پیش‌اندیشی، به تداوم بخشیدن به آرامش ایجاد شده در بازار کاغذ کمک کنند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی