12:25 1399/01/19

جدید‌ترین آمار کرونا؛ دست و پنجه نرم کردن جهان با کووید 19 افزایش جریمه و تمدید قرنطینه در آمریکا و اروپا

 
 

 

 
به گزارش مفتاح وبه نقل از  خبرگزاری صداوسیما ،  با روند افزایشی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایالت‌های آمریکا و همچنین بسیاری از کشور‌های جهان، دولتمردان به تشدید تدابیر امنیتی و بهداشتی روی آورده و برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی و وادار نمودن مردم به تعلیق فعالیت‌های غیرضروریشان، جریمه‌ها را چندین برابر و تداوم سیاست‌های مربوط به قرنطینه را اجرا کرده اند.
 
جدیدترین اخبار مربوط به کرونا در کشور‌های جهان به شرح ذیل است..
 
هنوز به جانسون دستگاه اکسیژن وصل نشده است
اسکای نیوز اعلام کرد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که به کرونا مبتلا شده است دچار مشکلات تنفسی شده و قبل از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان اکسیژن قرار گرفته است، اما او به دستگاه اکسیژن وصل نیست.
 
وزیر خارجه انگلیس در پی بستری شدن جانسون اداره امور را به عهده می‌گیرد
بی بی سی اعلام کرد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به دلیل وخامت حالش پس از ابتلا به ویروس کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس آماده تصدی امور است.
 
افزایش شمار مبتلایان در اتریش به ۱۲ هزار و ۳۳۲ نفر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وین، براساس آمار‌های جدید وزارت بهداشت اتریش، تاکنون ۱۲ هزار و ۳۳۲ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و همچنین ۲۲۰ نفر هم جان خود را از دست داده اند. در اتریش تا به امروز نزدیک به ۱۱۲ هزار تست کرونا انجام شده است.  
روز گذشته دولت اتریش طرح خود را برای بازگشایی آهسته و گام به گام کسب و کار مردم اعلام کرد. اتریش بعنوان نخستین کشور اروپایی بطورآهسته از تدابیر سختی که از حدود یک ماه پیش در این کشور به اجرا گذاشته است خداحافظی میکند.
از روز سه شنبه هفته اینده کسب و کار‌های کوچک در این کشور فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. فروشگاه‌های بزرگ در اتریش اول ماه مه باز خواهند شد. اواسط ماه مه هم احتمالا دانش آموزان می‌توانند به مدرسه بازگردند. رستوران‌ها و هتل‌های اتریش باید صبور باشند و از اواسط ماه مه فعالیتشان آغاز می‌شود.
 
افزایش تعداد بیکاران در سوییس
با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در سوییس، شمار بیکاران در این کشور هم رو به افزایش است.
شمار بیکاران در سوییس با بالا رفتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، افزایش پیدا کرده و براساس گزارش دبیرخانه اقتصاد این کشور از دو ممیز پنج دهم به دو ممیز ۹ دهم درصد رسیده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از وین؛ تا پایان ماه مارس شمار بیکاران سوییس به دلیل بحران ویروس کرونا به ۱۳۵ هزار و ۶۲۴ نفر رسیده است. براساس گزارش وزارت بهداشت سوییس ۲۱ هزار و ۶۵۲ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند. ۷۴۶ نفر هم به دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته اند.
 
کاهش مبتلایان به ویروس کرونا در ارمنستان
استانداری آرارات ارمنستان اعلام کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان کاهش یافت.
 استانداری استان آرارات افزود: هم اینک در این استان ۱۷۳ مبتلا به ویروس کرونا وجود دارد و از روز گذشته ابتلای جدید شناسایی نشده است.
بنابر اعلام استانداری آرارات، اگر روند به این شکل ادامه یابد در استان آرارات شیوع ویروس کرونا مهار خواهد شد. دولت ارمنستان اقدامات سختی در ارتباط با رفت و آمد شهروندان کشور به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا اعمال می‌کند.
 
ساکنان کشور برای خروج از خانه باید پرسشنامه و شناسنامه خود را همراه داشته باشند. در پرسشنامه آمده است: در چه ساعتی از محل اسکان خود خارج شده اند، چه ساعتی بازمی گردند و دلیل خروج چه بوده است.
 
پلیس در تمامی شهر‌های ارمنستان پرسشنامه‌های رهگذر‌ها را وارسی می‌کند، افرادی که پرسشنامه و شناسنامه در دست نداشته باشتد تا ۲۰۰ دلار جریمه می‌شوند. خروج از خانه باید دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد.
 
در عین حال ساکنان ارمنستان برای خرید روزانه اجازه ندارند، مسافتی بیش از ۳ کیلومتر طی کنند. فعالیت کلیه اتوبوس‌های شهری و بین شهری و مترو متوقف شده است، مراکز تجاری تعطیل شده اند و در خورو‌ها هنگام تردد فقط دو سرنشین باید نشسته باشد. ردیابی تماس‌های تلفتی از دیگر اقدامات دولت برای شناسایی و قطع حلقه‌های شیوع ویروس کرونا است.
 
به این صورت که همه تماس‌های تلفنی فرد مبتلا به ویروس کرونا بررسی و به افرادی که در دو هفته گذشته با این فرد تماس داشته اند، تماس گرفته و از آن‌ها سوال می‌شود که آیا تماس حضوری هم با این شخص داشته اند یا خیر، اگر جواب مثبت باشد، شخص مورد نظر قرنطینه می‌شود.
 
در ورودی کلیه شهر‌ها و گذرگاهها، پلیس مستقر شده اند و رفت و آمد ساکنان کشور تحت کنترل پلیس است. ورود به شهر‌ها باید دلیل قانع کننده داشته باشد. اگر تردد جنبه‌ی کاری دارد شخص مورد نظر باید گواهی نامه کارفرما را ارائه کند.
 
ابتلای یک نماینده مجلس ترکیه به کرونا
رسانه‌های ترکیه از ابتلای فتی ییلدیز نماینده حزب حرکت ملی گرای این کشور به کرونا ویروس خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از آنکارا، فتی ییلدیز معاون حزب حرکت ملی گرای ترکیه نخستین نماینده مجلس ملی این کشور است که به ویروس کویید-۱۹ مبتلا می‌شود. روز گذشته نیز مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه از ابتلای پزشک پارلمان ترکیه به کرونا ویرس اطلاع داده بود.
 
افزایش جریمه و تمدید قرنطینه در آمریکا و اروپا
 
افزایش شمار مبتلایان به کرونا در پاکستان
وزارت بهداشت پاکستان اعلام کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در پاکستان به مرز ۴۰۰۰ نفر نزدیک شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از سایت خبری "جنگ نیوز"، در ۲۴ ساعت گذشته در پاکستان بیش از ۷۰۰ مبتلای جدید شناسایی شده است و ۷ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.
به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کووید -۱۹ در پاکستان به ۳۹۵۰ و فوت شدگان به ۵۴ نفر رسید. این درحالی است که تعداد کل بهبود یافتگان نیز ۴۲۶ نفر اعلام شده است.
به گفته منابع خبری، ادامه سیر صعودی ابتلا به کرونا در پاکستان باعث شد مقامات دولتی در این کشور محدودیت رفت و آمد و تعطیلی شهر‌ها در ایالت پنجاب را به مدت یک هفته تمدید کنند.
منابع خبری افزودند: دولت محلی ایالت بلوچستان پاکستان نیز طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت حمل و نقل عمومی را با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به مدت ۲ هفته دیگر تمدید کرد.
این درحالی است که "ظفر میرزا" مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بهداشت در نشست خبری اعلام کرد: اعمال محدودیت‌ها تاثیرگذار بوده و تا حدودی از شیوع گسترده کرونا در پاکستان جلوگیری شده است.
وی افزود: شمار مبتلایان در پاکستان همچنان افزایش می‌یابد، اما همه‌ی تلاش دولت برای این است که افزایش تعداد را مطابق با ظرفیت بیمارستان‌ها کنترل کند.
"ظفر میرزا" با بیان اینکه ایالت پنجاب پاکستان با بیش از ۱۵۰۰ بیمار کرونایی بیشتر از سایر ایالت‌های پاکستان تحت تاثیر ویروس کووید-۱۹ قرار گرفته است، اعلام کرد: درحال حاضر بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در همه‌ی ایالت پنجاب برای درمان بیماران کرونایی آماده شده است.
افزایش جریمه و تمدید قرنطینه در آمریکا و اروپا
 
چین در ۲۴ گذشته تلفاتی نداشت
در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در چین به ثبت نرسید.
روزنامه لاپرس کانادا در صفحه توئیتر خود نوشت مقامات چین روز سه شنبه اعلام کردند برای نخستین بار از آغاز شیوع ویروس کرونا در این کشور، در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد مرگ و میری به ثبت نرسید. چین نخستین مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را سه ماه پیش اعلام کرد.
 
تا پایان بحران کرونا در قاره اروپا فاصله زیادی مانده است
خبرنگار بی بی سی با اشاره به ادامه شیوع ویروس کووید-۱۹ در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، گفت: تا پایان بحران کرونا در قاره اروپا هنوز هم فاصله زیادی باقی مانده است.
گِرِی کالت خبرنگار بی بی سی گفت: هر روزه صدای آژیر آمبولانس‌ها که در خیابان‌های شهر‌های مختلفِ فرانسه به سرعت حرکت می‌کنند، شنیده می‌شود. بیش از هفت هزار تن در فرانسه به دریافت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های این کشور نیاز دارند. مقامات فرانسه هشدار داده اند که تا زمان پایان یافتن این شرایطِ ناگوار، فاصله بسیار زیادی باقی مانده است.
اولیویه وِران، وزیر بهداشت فرانسه، گفت: «این (بحران) پایان نیافته است، بلکه ما با پشتِ سر گذاشتنِ آن هنوز فاصله زیادی داریم. ما حتی در دورهِ پایانیِ اوج گرفتن این همه گیری قرار نداریم. این مسیرِ (پیشِ رویِ ما)، همچنان بسیار طولانی است و هیچ چیزی پایان نیافته است.»

خبرنگار افزود: در ایتالیا، سیاست قرنطینه خانگی در حال اثربخشی است، زیرا هر روزه از شمار مبتلایانِ جدید به ویروس کووید-۱۹ در این کشور، کاسته می‌شود. در عین حال، شمار تلفات بر اثر این بیماری در ایتالیا همچنان روند صعودی دارد. تاکنون بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن در این کشور جان باخته اند.
 
تعطیلی مشاغل و کسب و کارها، هزینه‌های اقتصادیِ سنگینی را بر این کشور تحمیل کرده است. به عنوان مثال، در میلان که پایتخت مالیِ ایتالیا لقب گرفته است و مرکز ارائه جدیدترین مُدهای لباس به جهان محسوب می‌شود، همه فروشگاه‌ها و کسب و کار‌ها باید همچنان بسته باقی بمانند.

خبرنگار در ادامه گفت: نیرو‌های پلیس اسپانیا در برابر یکی از بیمارستان‌های این کشور صف کشیدند و پرستاران آن بیمارستان نیز بیرون آمده و در کنار یکدیگر ایستادند. این‌ها دو گروهِ اصلی در اسپانیا هستند که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند.
آن‌ها برای این که به هم روحیه و دلگرمی بدهند، برای یکدیگر دست می‌زنند و بدین وسیله، از همدیگر تشکر و قدردانی می‌کنند و همبستگی خود را نشان می‌دهند.
نشانه‌هایی از امید در اسپانیا وجود دارد. این چهارمین روز متوالی است که از شمار کشته شدگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور کاسته می‌شود. این دستاورد‌ها همه به لطف تلاش‌های بی وقفه این کارکنانِ حیاتی (پزشکان، پرستاران و پلیس) در اسپانیا محقق شده است. آن‌ها زندگی خود را به مخاطره می‌اندازند تا جان‌های دیگران را نجات دهند.

مطالب پیشنهادی