18:13 1399/07/30

به گزارش خبرنگار مفتاح، دکتر کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه شرایط داخل  استان شرایط خوبی نیست گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا الان ۴۲ هزار بیمار را بستری کرده ایم. ۴هزار و ۶۰۰ بیمار نیز تا کنون از دست رفته اند که از این تعداد ۲هزار و ۳۰۰ نفر مرگ قطعی و ما بقی مرگ مشکوک بوده اند.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان آمار مرگ مشکوک وقطعی را در مورد کرونا  اعلام می کند گفت: آمارهایی که در کشور اعلام می شود آمار قطعی کرونا است و آمار مشکوک اعلام نمی شود یعنی بنا به گفته معاون وزارت بهداشت اگر بخواهیم آمار کلی را بیان کنیم باید این تعداد را در 2.5 ضرب کنیم. اما آمار اصفهان کلی است و مرگ مشکوک هم اعلام می شود.  

کلیدری با اشاره به صعود تعداد بیماران نسبت به شهریور برگزاری تجمعات مختلف از جشن و عزا،  سفر و بازگشایی را دلیل این افزایش صعودی عنوان کرد .

وی در ادامه افزود: خوشبختانه به علت هشدارها و سختگیری های نصفه و نیمه سیر صعودی متوقف شده و در طی سه هفته گذشته بیماران بستری شده بین ۲هزار تا ۲هزار و ۳۰۰ ثابت مانده است. آمار  مرگ میرها هم ثابت بوده است و آمار فوت به  ۳۵ بیمار در روز رسیده است که 18 نفر مثبت قطعی بوده اند.

بنا به گفته مدیریت درمان اصفهان روزانه ۳۰۰ بیمار در مراکز درمان اصفهان بستری می شوند. در حال حاضر  ۱۶۸۰ بستری شده است که از این تعداد ۳۵۰ بیمار در ای سی یو بستری شده اند.

وی در ادامه در خصوص گروهای سنی فوت شدگان گفت: در طی هفته های گدشته در همه  گروهها فوتی  داشتیم، که تا کنون 53 فوتی در رنج سنی  زیر ۱۸ سال داشته ایم و در هفته گذشته 3 فوت در این گروه داشته ایم. در یک هفته گدشته ۲۳ مادر باردار بستری شده اند که خوشبختانه فوتی نداشته ایم.  

کادر درمان به نقطه شکنندگی خود نزدیک می شود

وی با اشاره به برآورد اپیدمیولوژیست ها شرایط سخت را برای ماه های اخیر پیش بینی کرد و گفت: اگر در ماه های اخیر تولید بیمار کنترل نشود  ممکن است تعداد بیمار به  ۳ هزار نفر برسد. نقطه شکندگی ما تا دو هزار بیمار است اگرآمار  بالاتر برود باید شاهد  بیماران در صف انتظار و پایین آمدن کیفیت درمان وافزایش  مرگ و میرهای داخل استان در حدود ۱۰۰ نفر باشیم.

کلیدری با تاکید بر  سیاست های نامناسب  مدیریت بیماری و انتقاد شدید وزارت بهداشت نسبت به این سیاست ها گفت:  همه امیدمان این است که با یک قایده مناسب و سختگیری ها پروتکل ها رعایت شود تا منجر به  کاهش تماس ها و کاهش بیمار شود.

انتقال ویروس ده برابر شده است؛ دورهمی خانواده ها محل انتشار ویروس

وی قدرت انتقال ویروس را ده برابر ماه‌های اول انتشار ویروس اعلام کرد وادامه داد: قدرت سرایت ویروس بسیار بالاتر رفته و جهش هایی که این ویروس داشته  قدرت سرایت را ده برابر کرده است. اتفاقی که در الگو افتاده است این است که  ویروس خانواده ها را درگیر کرده است. افراد متعدد در دورهمی‌های خانوادگی مبتلا می شوند و در نهایت منجر به تلفات خانوادگی شده است.

افزایش ظرفیت پذیرش بیمار

وی از ابلاغ ۱۲ دستور العمل برای افزایش ظرفیت پذیرش بیمار خبر داد گفت: در این ابلاغ از ظرفیت  بیمارستان های مختلف کمک گرفته شده است و بیمارستان های خصوصی وخیریه با اختصاص ظرفیتی به بیماران کرونایی به کمک بیمارستان های ریفرال خواهند آمد. بیمارستان های نظامی صدوقی و577 به دستور رهبری هم به این چرخه وارد شده اند.

راه اندازی درمانگاهای تخصصی بیماران حاد تنفسی در بیمارستان ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی از راه اندازی درمانگاه های تخصصی بیماران حاد تنفسی در بیمارستانها  و بعضی از درمانگا ها خبر داد وگفت: بیمارستان های ریفرال و یمارستان هایی که بیمار کرونایی دارند  باید درمانگاه تخصصی برای بیمارن در نظر بگیرند تا پذیرش و تجویز بیماران حاد تنفسی ساماندهی شود واز مراجعه به اورژانس ومراجعات غیر ضرور به بیمارستان ها کاسته شود.. متخصصان و پزشکان عمومی در این درمانگاه ها به بیمارن خدمات می دهند.

وی در ادامه افزود: با این طرح نظارت بهتری بر روش پذیرش و وویزیت بیماران خواهیم داشت و  به  حوزه سرپایی بیماران حاد تنفسی سامان مناسبی می دهیم و  نظارت ما بر این مجموعه بیشتر خواهد بود.

وی رها شدن بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان و رها شدن درمان آنها را یکی از مشکلات عنوان کرد وافزود:  راه اندازی درمانگاه پیگیری وضعیت این بیماران را پیگیری خواهد کرد. در این طرح مراکز وافرادی معرفی می شوند که بیمارن بتوانند بعد از ترخیص وضعیت درمان خود را از آنجا پیگیری کنند. امیدواریم با این روش جلوی بهم ریختگی نظام پیگیری را بگیریم و از احتمال مرگ بیماران مرخص شده در منزل جلوگیری کنیم.

مطالب پیشنهادی