سید محمدرضا هاشمیان در خصوص اثربخشی واکسن برکت گفت:به یقین احتمال موفقیت واکسن برکت بسیار بالا است، چرا که این واکسن یک نوع ویروس ضعیف شده به حساب می آید و شرایط تولید آن بسیار مناسب بوده و احتمالاً مقدار زیادی از این واکسن تولید شده است.

به گزارش مفتاح نیوز؛ در این شرایط انتشار اخبار امیدوارکننده از نتایج مثبت واکسن ایرانی در مقابله با ویروس انگلیسی باعث مسرت شده است. اگر واکسن «کوو ایران برکت» بتواند تست‌های انسانی مربوطه را با موفقیت به پایان برساند، می‌توان به جرأت ادعا کرد این واکسن ایرانی، اولین واکسن در منطقه است که توانسته در مقابل ویروس جهش‌یافته انگلیسی، آنتی‌بادی و ایمنی لازم را ایجاد کند.

سید محمدرضا هاشمیان در گفت‌وگو با خبرنگار راهبرد معاصر اظهار داشت: با افزایش آمار واکسیناسیون می توان شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا بود. وی در ادامه افزود: کاهش سرعت انتقال بیماری کرونا را می توان یکی دیگر از مزایای واکسیناسیون برشمرد. همانگونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل افزایش آمار افراد واکسینه شده، آمار ابتلا و مرگ و میر به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.

در تهیه محموله های بعدی واکسن باید تلاش کرد

هاشمیان گفت: در حال حاضر مقدار حداقل واکسن کرونا به کشور وارد شده که البته بیشتر آنها در قالب هدیه از کشور چین و روسیه بوده است.
وی افزود: از این رو باید به فکر تهیه واکسن بیشتر و یا تولید واکسن کرونا داخلی باشیم. هرچند امید می‌رود واکسن برکت شروع فاز دوم باز سه را نیز هم زمان کنند به عبارت بهتر فازهای تست واکسن را نزدیکتر به هم کنند.

شانس بالای واکسن برکت

هاشمیان با اعلام این خبر که از هفته آینده قرار است بخشی از کادر درمان واکسن کرونا برکت تزریق کنند، گفت: به یقین احتمال موفقیت واکسن برکت بسیار بالا است، چرا که این واکسن یک نوع ویروس ضعیف شده به حساب می آید و شرایط تولید آن بسیار مناسب بوده و احتمالاً مقدار زیادی از این واکسن تولید شده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در آینده نزدیک این میزان واکسن به بخش قابل توجهی از افراد تزریق شود چراکه با این تعداد پایین واکسن وارداتی نمی‌توان به سطح ایمنی مطلوب دست یافت.

هاشمیان گفت: با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود که هر ماه باید حداقل ده میلیون تزریق داشته باشیم تا بتوان به شرایط ایده‌آل دست یافت. البته این تعداد تنها برای اسفند و فروردین است، چرا که هدف گیری برای یک سال آینده بسیار دور خواهد بود.

برنامه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون غلط است

وی در ادامه بیان کرد: با روشی که وزارت بهداشت برای تزریق واکسن کرونا در نظر دارد به طور کامل مخالف هستم.
هاشمیان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا واکسن‌های موجود داخلی و خارجی می‌تواند با نمونه های جهش یافته ویروس کرونا مقابله کند، اظهار داشت: باتوجه به گزارشاتی که در سطح دنیا ارائه شده است. مشکلی در این جهت وجود ندارد، چرا که بسیاری از این واکسن ها از منشا ویروس کرونا ساخته می شود و در بیشتر موارد واکسن‌های موجود توانسته‌اند با انواع جدید کرونا مقابله کند.

وی در رابطه با اینکه آیا واکسن ایرانی در مقایسه با واکسن های خارجی از عوارض کمتری برخوردار است، گفت: به طور کلی هر واکسنی دارای یک سری عوارض است اما این عوارض چندان حاد نبوده و بیشتر در حد حساسیت ‏ و آلرژی گزارش شده است.
هاشمیان در پایان خاطرنشان کرد: عوارض تزریق واکسن کرونا در تمام دنیا وجود دارد که این امر طبیعی است حتی واکسن آنفولانزا نیز دارای عوارض متعددی می‌باشد اما این در حالی است که در جمعیت های کلی برای کاهش مرگ و میر انجام واکسناسیون امری بدیهی و اجباری به نظر می رسد. با توجه به آمار بالای مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نمی‌توان بهای چندانی به عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا داد./راهبرد معاصر

مطالب پیشنهادی