12:10 1399/04/22

 

 

به گزارش مفتاح، کرونا این روزها در حال جولان است و انگار سر سازش با کسی را ندارد. آمار هر روز در حال افزایش است و بی توجهی به این ویروس مرگ را رقم می زند.

کنترل کرونا، اما در مراکز بهزیستی سختی های خودش را داردو بهزیستی تلاش کرده تا بهترین تدبیر را بکند. بنا به گفته دبیر کمیته کرونای بهزیستی،  این سازمان موفقیت خوبی برای مقابله با کرونا داشت. وی علت را شروع اقدامات پیشگیرانه از بیماریهای واگیردار با همکاری اداره پیشگیری از بیماری های واگیردار معاونت بهداشت، قبل از فراگیری بیماری کرونا دانست. انجام اقدامات پیشگیرانه و انجام پروتکل های بهداشتی قبل از ابلاغ پروتکل های وزارت بهداشت توانست امار فوتی های بهزیستی را کاهش دهد.

پورشبانان از پذیرش نشدن مددجویان ترخیص شده، پذیرش نکردن مددجوی جدید و کنترل مراکز را یکی از علت های موفقیت بهزیستی عنوان کرد. وی اما از شیوع مجدد ابراز نگرانی کرد و گفت: با توجه به بازگشایی مراکز توانبخشی روزانه و تاکید بر فعالیت مراکز با یک سوم ظرفیت و آموزش ها به صورت فردی نه گروهی، باز نگران این بیماری هستیم.

اخباربیشتر

فوت 133 نفر از مددجویان بهزیستی به علت کرونا / راه اندازی سامانه شفافیت بهزیستی/ شناسایی و برخورد با باندهای خرید وفروش نوزاد

فشار تکالیف بدون پشتوانه وهمپوشانی با سازمان‌ها بر دوش بهزیستی

 انجام تست کرونا برای مددجویان و اعمال محدودیت دو هفته ای قرنطینه در اتاق‌های مخصوص قرنطینه در مراکز در حال انجام است. بخش قرنطینه از بخش عمومی کاملا جداست ومددجو بعد از طی کردن مراحل قرنطینه، اگر علامتی نداشت به بخش عمومی منتقل می شود.

وی اما با توجه به پیک دوم کرونا، برای به حداقل رساندن بیماری همچنان بر پذیرش در کمترین سطح تاکید دارد.

بنا به گفته دبیر کمیته کرونای بهزیستی اصفهان، 8 مددجو در اثر کرونا جان باختند. 2 نفر سالمند، 3 نفر بیمار اعصاب وروان و 3 معلول ذهنی. با این وجود وی عملکرد بهزیستی را در کنترل بیماری در مراکز قابل قبول عنوان کرد.

وی در ادامه بر تلفیق اجتماعی تاکید کرد وگفت: پایه واساس توانبخشی  معلولان، اجرای تلفیق اجتماعی است. هر چیزی که معلول را از جامعه جدا کند تاثیر بدی بر معلول خواهد داشت وتوانایی آن را زیر سوال می برد.

وی اما معتقد است، رسیدن به این موضوع وظیفه همه مردم وسازمان هاست تا شرایط را  برای حضور بهتر معلول در جامعه فراهم کنند. برای فرهنگ سازی برخورد موثر با معلولان در جامعه اتفاق های خوبی انجام شده است، اما هنوز با استانداردها فاصله داریم . برای بهتر شدن وضعیت باید همه مردم وسازمان ها به میدان بیایند.

بنا به گفته پورشبانان 123 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که تنها ده درصد جامعه را شکل می دهند.

وی اجرای برنامه های غربالگری مثل بینایی سنجی، شنوایی سنجی و غربالگری ژنتیکی را از  برنامه های موثر بهزیستی برای کاهش میزان معلولیت برشمرد اما وی از افزایش  آمار معلولیت ناشی از تصادفات و حوادث کار خبر داد و  تصریح کرد: شاید در معلولیت ژنتیکی کاهش داشته ایم اما معلولیت جسمی وضایع نخاعی در تصادفات وحوادث کار بالا بوده است.

مطالب پیشنهادی