17:02 1399/06/24

به گزارش مفتاح وبه نقل از ایلنا، «محمد محسن بیگی» مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش ا در واکنش به خبر ابتلای دو معلم و سه ناظم به کرونا در یکی از مدارس شاهد استان تهران گفت: ما چنین گزارشی نداشتیم، اما در دستور العملی که به کل مدارس ارسال شده آیین نامه و پروتکل‌های بهداشتی را در آن به صراحت اعلام کرده‌ایم. هر کسی از جمله دانش آموز،‌ سرایدار، معلم و مدیر که در مدرسه رفت و آمد می‌کند اگر دارای علائم کرونا باشد یا تست او مثبت شود باید حداقل تا سه هفته به مدرسه نرود و بعد از آن هم باید با گواهی پزشک به مدرسه بیاید.

نمی‌توان از ۱۴ میلیون دانش‌آموز تست کرونا گرفت

وی در پاسخ به این سوال که برخی از دانش‌آموزان در خانوده‌هایشان فرد مبتلا به کرونا وجود دارد و از همین رو ممکن است ناقل باشند،‌ قرار نیست از دانش آموزان تست کرونا گرفته شود؟ گفت:‌ نمی‌توان از ۱۴ میلیون دانش آموز تست کرونا گرفت و این اقدام از نظر علمی هم قابل قبول نیست، زیرا تست کووید ۱۹ فقط وضعیت آن لحظه را نشان می‌دهد و نیم ساعت بعد را نشان نمی‌‎دهد. به طور مثال ممکن است، کسی که تستش منفی بوده نیم ساعت بعد مبتلا شود و تا هفته بعدی هم انتقال دهد.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت بهداشت نیز برای تست گرفتن قاعده خاص خودش را دارد و بر اساس آن قاعده عمل می‌کند ما هم نمی‌توانیم به عنوان آموزش و پرورش به چنین موضوعاتی ورود کنیم.

فوت دانش‌آموز خوزستانی نباید ربطی به مدرسه داشته باشد

وی در واکنش به فوت یک دانش آموز مقطع دوم ابتدایی بر اثر کرونا در شهرستان گتوند استان خوزستان گفت: من اطلاعاتی در این باره ندارم، اما نباید ارتباطی به مدرسه داشته باشد، زیرا اکثر مدارس خوزستان تشکیل نشده‌اند و به صورت مجازی ‌آموزش می‌بینند. همچنین از قبل اعلام شده کسی که بیماری زمینه‌ای دارد به مدرسه مراجعه نکند و اینها مربوط به قبل است.

وی افزود:‌ ما حتی در پروتکل‌های ابلاغی به مدارس اعلام کردیم؛ دانش‌آموزی که کوچک‌ترین علائمی از سرما خوردگی هم دارد به مدرسه مراجعه نکند. این موارد هیچ ارتباطی به مدرسه ندارد، مدارس هفته دوم بازگشایی را می‌گذارنند و در خیلی از استان‌های کشور هنوز بازگشایی صورت نگرفته است.ما نیز به خانواده‌ها اعلام کردیم که خودشان انتخاب کنند دانش‌آموزان به شکل مجازی آموزش ببینند یا حضوری.

در بسیاری از شهرها ۷۰ تا۸۰ درصد دانش‌آموزان مدرسه‌ نمی‌روند

محسن بیگی در پاسخ به این سوال که آیا این نگرانی را ندارید دانش آموزانی که درخانواده خود، فرد مبتلا به کرونا دارد به مدرسه بیاید و سایر همکلاسی‌های سالم خود را به ویروس مبتلا کند؟ گفت: این موضوعات در ستاد ملی مقابله با کرونا بحث و بررسی شده و بر اساس آنها در نهایت تصمیم بر این گرفته شده که آموزش و پرورش مدارس را بازگشایی کنند. هر زمانی که در ارزیابی و بررسی‌ها، وزارت بهداشت به این نتیجه برسد که باید تغییر اتفاق بیافتد، قطعا آن تغییرات اعمال خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه دانش آموزان ما در مدارس خیلی حضور فیزیکی ندارند و در بسیاری از شهرهای کشور ۷۰ تا۸۰ درصد دانش آموزانشان در مدارس نیستند، زیرا خانواده‌ها روش آموزش مجازی را انتخاب کردند، البته برخی خانواده‌ها هم روش آموزش حضوری را انتخاب کردند.

گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان یا معلمان به کرونا به خاطر حضور در مدرسه نداریم

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه اینکه در هفته دوم بازگشایی مدارس هستیم، آیا آماری از دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در سراسر کشور دارید؟ گفت: ما گزارشی نداریم مبنی بر اینکه دانش آموزان یا معلمان به خاطر حضور در مدرسه به کرونا مبتلا شده باشند؛ زیرا هنوز یک هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد. در برخی نقاط هم مانند الشتر استان لرستان که گفته شد ۳۹ دانش آموز به کرونا مبتلا شدند، بسیاری از مدارس آنجا تعطیل بوده و اصلا مدارس را هنوز بازگشایی نکرده‌اند. این افرادی‌ هم که اعلام شده بود اصلا در مدرسه حضور نداشته‌اند و بیرون از مدرسه در ارتباط با هم بوده‌اند‌.

محسن بیگی در واکنش به اینکه حتی اگر دانش‌آموزان بیرون از مدرسه هم بوده باشند، امکان دارد که این ویروس را به مدرسه بیاورند، گفت: این احتمالات وجود دارد و کسی آن را رد نمی‎کند ولی در پروتکل‌های  ابلاغی موارد احتمالی اعمال شده که اگر در یک خانواده‌، فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا وجود دارد، دانش‎‌آموز آن خانواده نباید در مدرسه حضور یابد.

بی‌توجهی‌ بهداشت فردی سبب افزایش بیماران کرونایی در اصفهان شد

مدارس به دانش‌آموزان بی بضاعت ماسک بدهند

وی درباره ارائه ماسک رایگان به دانش آموزان گفت: این موضوع در حوزه کاری آموزش و پرورش نیست،‌ ما اعلام کردیم که کارکنان باید حتما ماسک داشته باشند، مدرسه هم باید در حد امکاناتش ماسک داشته باشد و به دانش‌آموزانی که بی‌بضاعت هستند، ماسک ارائه دهد، زیرا این امکان برای آموزش و پرورش فراهم نیست که برای کل دانش آموزان ماسک تهیه کند.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: البته به صورت محدود یک سری از خیرین و برخی افراد دیگر ورود پیدا کرده‌اند و کمک‌هایی ارسال می‌شود، اما اینکه به صورت سازمان یافته امکان تامین ماسک در  مدارس برای همه دانش آموزان صورت بگیرد در توان آموزش و پرورش نیست.

محسن بیگی بیان کرد: نهادهای حمایتی قاعدتا باید برای کمک به خانواده‌ها و دانش آموزانی که بضاعت ندارند ورود کنند. البته برای همه دانش‌آموزان ضرورتی ندارد، زیرا یک سری از خانواده‌ها خودشان می‌توانند ماسک را تامین کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که آموزش در هفته‌های آینده به طور کلی مجازی شود؟ گفت: وضعیت کشور یکسان نبوده و مدارس ما شرایط یک دستی ندارند. در برخی از مناطق این احتمال ضعیف است که آموزش،‌ مجازی شود، زیرا برخی از مدارس ۵ تا ۱۰ دانش آموز دارند. در مناطق پرجمعیت نیز بر اساس ارزیابی و گزارش‌های مقطعی وزارت بهداشت تصمیم گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که در ارزیابی‌ها احساس شود، بازگشایی مدارس تاثیر قابل توجهی در گسترش و شیوع ویروس کرونا دارد ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کند و اقدامات بعدی انجام می‌شود، همه تصمیمات مترتب بر گزارش‌ها و ارزیابی‌هایی هست که وزارت بهداشت انجام می‌دهد.

مطالب پیشنهادی