17:31 1398/11/12

به گزارش مفتاح، مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاوری می گوید در سالی که اوضاع نرمال باشد 149 هزار کشت گیاهان زراعی و 79 هزار هکتار باغات استان است و در این شرایط تولیدات 4.6 میلیون تن خواهد بود. تولیدات باغات به اضافه تولیدات گلخانه ای 800 هزار تن و افراد شاغل در بخش کشاورزی 185 هزار نفر خواهند بود.

مرادمند، رتبه استان اصفهان در تولید شیر خام با تولید یک میلیون و 370 تن در کشور را اوا اعلام کرد وادامه داد: اصفهان در تولید گوشت قرمز مقام مقام پنجم، در تولید عسل مقام سوم ، در تولید ماهی های زینتی مقام اول، محصولات گلخانه ای رتبه سوم، گوشت بوقلمون وشتر مرغ رتبه اول، در تولید پیاز اول وسیب درختی وزمینی مقام سوم را در کشور دارد.

مرادمند در ادامه با توجه به خشکسالی‌های اخیر گفت: جهاد کشاورزی اقدامات زیر بنایی برای مهار خشکسالی دارد و بحث اصلاح الگوی کشت و کشت گیاهان مقاوم به شوری مثل گل رنگ، را در دستور کار داشته است.

انتقال کشت بهاره به پائیزه و اقدام برای کشت شعاعی در همین مسیر بوده است. در کشت شعاعی، نشاع محصول در اردستان تولید می شود وبعد نشاع به فریدن وفریدون شهر منتقل می شود. کشت درختان پسته وانگور وبادام وگل محمدی که شرایط خشکسالی را بهتر تحمل می کنند از دیگر اقدامات زیر بنایی جهاد کشاورزی استان اصفهان است.

وی در ادامه توسعه کشت گلخانه ای به 2 هزار هکتار تا پایان سال و توسعه گیاهان دارویی و زعفران را از اقدامات موثر این سازمان عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از افتتاح 308 پروژه در دهده فجر خبرداد وگفت: این پروژه ها با اعتبار2310 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

تولیدات گیاهی 113 پروژه، اب وخاک و امور فنی مهندسی 96 پروژه، تولیدات ودام وطیور وابزیان 29 پروژه،  صنایع کشاورزی 3 پروژه، منابع طبیعی و آبخیزداری 35 پروژه ، امور عشایر 25 پروژه و تعاون روستایی ودامپزشکی هر کدام 3 پروژه داشته اند.

بنا به گفته مرادمند، با افتتاح این پروژه‌ها زمینه اشتغال 1109 نفر مهیا می‌شود. بیشترین پروژه‌ها با 87 پروژه در تیران و کرون اجرا می شود و دهاقان با 45 پروژه رتبه دوم و سمیرم با 33 پروژه رتبه سوم را دارد.  دراصفهان هم 15 پروژه با 282 میلیون ریال برای دهه فجر به بهر برداری می رسد. 134 میلیارد تومان اعتبار این پروژ ها آورده شخصی ومشارکت بخش خصوصی است.

وی در ادامه با اشاره به خسارت 150 میلیاردی سیل فروردین امسال به زیر ساخت‌های کشاورزی گفت: فریدون شهر، بوئین، فریدن و فریدون شهر وسمیرم بیشترین خسارت را دیدند.

بنا به گفته وی برای پرداخت خسارت به کشاورزان، سامانه سجاد تشکیل شد و 3200 پرونده تشکیل و 121 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان پرداخت شد.

 2735 پرونده با مبلغ 23 میلیارد تومان نیزبرای دریافت تسهیلات قرض الحسنه تشکیل شد که تا کنون 57 درصد تسهیلات دریافت کرده اند.

وی در ادامه افزود: 16 میلیارد و 900 میلیون نیز برای جبران خسارت زیر ساخت‌ها شامل، تخریب قنوات ، کانال ها، ریل راه‌ها و جاده بین مزارع پرداخت شده است.

مرادمند در ادامه از شروع واکسیناسیون مرحله دوم طیور بومی در بهمن ماه خبر داد وگفت: فاز اول واکسیناسیون در شهریور ماه انجام شده است  و یک میلیون و 140 قطعه طیور را در 846 روستا بر علیه بیماری نیوکاسل واکسینه کردیم.

 

 

مطالب پیشنهادی