11:09 1399/04/08

به گزارش مفتاح وبه نقل از خبرگزاری صدا وسیما، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا، با اشاره به اینکه امروز دولت نیازی به استقراض خارجی و داخلی ندارد، گفت: امروز وقت دعوای مجلس و دولت و یا قوه قضائیه و مجلس نیست، بلکه امروز به اتحاد نیاز داریم.

آقای حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه جلسه ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به کار‌های افتخارآمیز بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، تولید، حمل و نقل، بورس و ... گفت: لازم است کسی بیاید این‌ها را جمع و تفریق کند و با دنیا مقایسه انجام دهد؛ کار عظیمی انجام شده است و همه دویده اند.

 

 

رئیس جمهور ادامه داد: من شهادت می‌دهم همه مسئولینی که من آن‌ها را می‌شناسم، ۶ ماه است حتی یک روز استراحت نکرده اند و شبانه روز تلاش می‌کنند.

آقای روحانی گفت: البته این بدین معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده، هنوز یکسری مشکلات باقیمانده و کار بزرگی نیز انجام شده است، به عده‌ای که مشاغلشان تحت فشار بوده است وام داده ایم و آنجا‌هایی که امکان پذیر بوده بسته معیشتی ویژه داده شده است.

 

 

رئیس جمهور همچنین گفت: این بسته‌های معیشتی و کمک‌هایی که انجام می‌گیرد و اضافه حقوق این‌ها حداکثر توان دولت بوده است؛ دولت توان خودش را به کار گرفته است و امروز بحمدالله نه نیاز به استقراض خارجی و نیاز به استقراض از بانک مرکزی داریم؛ البته به وحدت، اتحاد، تعامل و همکاری نیاز داریم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم در این شرایط سخت و با وجود ویروس کرونا که تا پایان سال با آن روبرو هستیم و حتی شاید آنفولانزا هم به آن اضافه شود باید متحدتر و متشکل‌تر باشیم، گفت: الان موقع دعوا نیست؛ الان وقت دعوای مجلس و دولت و یا قوه قضائیه و مجلس نیست این‌ها باید همدیگر را یاری کنند نیرو‌های مسلح هم در کنار این‌ها و رهبری معظم بالای سر این‌ها باشد.

 

 

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت حضور مردم در صحنه اظهار داشت: بدون حضور مردم موفق نخواهیم بود و با یاری مردم حتما موفق خواهیم بود، چون اگر یاری مردم آمد، مصداق یدالله مع الجماعه خواهد بود و ان شاالله دست خدا بالای سر ما خواهد بود و ما از این شرایط عبور خواهیم کرد.

 

افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد و در کلانشهر‌ها ۲۰ درصد

 

 

رئیس جمهور گفت: افزایش اجاره بها نسبت به سال قبل در تهران ۲۵ درصد، در کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و در بقیه جا‌ها ۱۵ درصد بیشتر نمی‌تواند، باشد.

آقای حسن روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا یکی از محور‌های جلسه امروز را کمک به مستأجر‌ها اعلام کرد و افزود: در روز‌های اخیر هم قیمت مسکن و هم نرخ اجاره بها افزایش یافته و این برای مردم طاقت فرسا شده است.

رئیس جمهور گفت: امروز از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور خواستیم تا طرح‌هایی را بیاورند که مسئله مسکن حل شود و اگر لازم بود در این جلسه تصویب شود.

زمین ارزان قیمت همراه با مصالح و تسهیلات باید در اختیار سازنده قرار بگیرد

 

آقای روحانی افزود: زمین ارزان قیمت همراه با مصالح و تسهیلات باید در اختیار سازنده قرار بگیرد و تشریفات شهرداری باید به حداقل برسد و حتی الامکان غیرحضوری شود.

رئیس جمهور گفت: در یک مقطعی اعلام کردیم که به دلیل بسته بودن بنگاه‌ها اجاره بها دو ماه تمدید شود که اجرا شد.

آقای روحانی افزود: اجاره‌ها امروز مستأجران را خیلی تحت فشار قرار داد بنابر این هر جا که اجاره‌ای تاکنون منعقد نشده است و موجر و مستأجر متنی را تا امروز امضا نکرده اند فردا که این مصوبه ابلاغ می‌شود باید این مقررات رعایت شود.

رئیس جمهور گفت: براساس این مقررات، اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل در تهران ۲۵ درصد بیشتر، در کلانشهر‌ها از ۲۰ درصد بالاتر و در بقیه جا‌ها هم ۱۵ درصد بیشتر نمی‌تواند باشد.

 

 

آقای روحانی افزود: این سه سقف اجاره بها را به عنوان مصوبه اعلام می‌کنیم و از فردا باید به آن عمل شود و این مبنایی برای افزایش اجاره بها است.

رئیس جمهور گفت: اینکه این قرارداد اجاره بهایی که از فردا منعقد و امضا می‌شود تا کی معتبر است؟ اینجا محل بحث بود و تصمیم گرفته شد که این اجاره بها تا زمانی که وزارت بهداشت و درمان ما شرایط این ویروس را از شرایط اضطرار خارج کنند، معتبر خواهد بود.

آقای روحانی افزود: وقتی وزارت بهداشت ما اعلام کند که شیوع بیماری کرونا آنچنان گسترده نیست از آن تاریخ که وزارت بهداشت به ما اعلام کرد تا ۳ ماه بعد این قرارداد اجاره بها تمدید می‌شود و بعد از ۳ ماه می‌توانند با توافق جدید موجر و مستأجر براساس قرارداد جدید به تفاهم برسند.

 

 

رئیس جمهور گفت: درباره انتخابات هم در ۱۱ حوزه انتخابیه گفته شد که با چه مقرراتی می‌توانند دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را برگزار کنند.

 

واگذاری اعمال محدودیت محلی به استان‌های قرمز

 

 

رئیس جمهور از واگذاری اعمال محدودیت اجتماعی، به مناطق واقع در محدوده قرمز به ستاد‌های استانی مقابله با کرونا طبق مصوبه ستاد ملی خبر داد.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: طبق این مصوبه در شهرستان‌های قرمز، ستاد‌های استانی می‌توانند برای اعمال محدویت یک هفته‌ای به وزرای کشور و بهداشت پیشنهاد دهند، تا با هماهنگی دو کمیته سلامت و اجتماعی - امنیتی و منوط به موافقت آنان و با تایید رئیس جمهور، محدودیت‌ها اجرا و در صورت لزوم تمدید شود.

 

وی تاکید کرد: با این مصوبه می‌خواهیم در قبال شهرستان‌های قرمز شدت عمل نشان دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به همه گیری کرونا در کشورمان از اواخر بهمن، گفت: این ویروس گام به گام همه جهان را فرا گرفت و هیچ کشوری استثنا نبود و همه کشور‌ها ناچار به اعمال محدویت شدند، اما پس از مدتی آن را کاهش دادند یا رفع کردند.

آقای روحانی افزود: در کشور ما نیز که این ویروس علی الظاهر از دو استان قم و گیلان شیوع یافت، به تدریج همه گیر شد و اکنون شرایط به نحوی است که حتی در استان‌هایی که قبلاَ این ویروس وارد نشده بود، الان بار انداز این ویروس شده اند.

 

رئیس جمهور با اشاره به هشدار وزارت بهداشت مبنی بر وضعیت قرمز در ۵، ۶ استان کشور گفت: ۶ ماه از همه گیری این بیماری در کشور ما گذشته و تاکنون برای آن واکسن یا دارویی عرضه نشده و ممکن است این وضع ۳ تا ۶ ماه و حتی تا یکسال ادامه یابد.

وی تاکید کرد: بنابراین باید خود را برای بلندمدت آماده کنیم، چنانکه در هفته اول شیوع این بیماری گفتم که باید برای زندگی با این شرایط سازگاری داشته باشیم.

 

آقای روحانی گفت: برخی تصور می‌کردند اگر ۱۰-۱۵ روز در خانه بمانند، مشکل پایان می‌یابد، اما اینطور نشد، البته در خانه ماندن کمک بزرگی است، اما مردم باید بدانند که این ویروس وارد هر استانی شود و شیوع یابد وظیفه ما این است که نگذاریم پیک تند پیدا کند، یا اصطلاحا به شکل کله قندی بالا رود که دچار مشکل می‌شویم.

رئیس جمهور افزود: حالت دیگر این است که این ویروس به شکل ملایم باشد تا از آن عبور کنیم که ما باید در پی این حالت باشیم و کار دیگری نمی‌شود کرد.

 

وی هشدار داد: برای اینکه این حالت برسیم و از بیماری عبور کنیم به یاری مردم نیاز داریم، چون اگر همه گیری آن شدت یابد به یکباره بیماران فراوانی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و با تکمیل تخت‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه جهادگران عرصه سلامت خسته و ناتوان می‌شوند.

آقای روحانی گفت: اگر مردم مراعات کنند تا با کمترین خسارت و پیچیدگی از این بیماری عبور کنیم کار آسان می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این شرایط صاحبان همه مشاغل و مردم باید اصول بهداشتی را مراعات کنند و راه دومی نداریم، زیرا هنوز دارو و واکسنی ارائه و عرضه نشده است.

 

آقای روحانی بار دیگر تاکید کرد: البته رعایت اصول بهداشتی و مراقبت ها، پیچیده نیست؛ رعایت فاصله از یکدیگر نخستین اصل مراقبتی است دیگر آن که مراقب باشیم که در اماکن سرپوشیده و با جمعیت متراکم حتما از ماسک استفاده کنیم و به طور مستمر دست‌ها را بشوییم.

وی اماکن تجمع را نقاط خطر دانست و افزود: ممکن است برخی شهر‌ها سفید باشند، اما وقتی مراسم عروسی یا عزایی برگزار می‌شود و افراد در کنار یکدیگر، بیماری را منتقل کنند و همین سرآغاز ابتلا، بستری و حتی مرگ آنان می‌شود.

 

رئیس جمهور همچنین گفت: به مسئولان مدام می‌گویم که ماسک ارزان قیمت توزیع کنند، اما مردم نیز بدانند که تولید ماسک ارزان قیمت در خانه ممکن است.

آقای روحانی همچنین بر مراقبت از سالمندان و بیماران زمینه‌ای تاکید و اضافه کرد: اگر افراد بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و سالمند نباشند از ۸۰ تا ۸۸ درصد درمان می‌شوند، اما سالمندان و افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای مشکلات بیشتری دارند.

 

 

مطالب پیشنهادی