19:00 1399/10/22

به گزارش سرویس سیاسی مفتاح نیوز به نقل از پایگاه خبری اقتصاد جوان؛ مرتضی طلایی در نخستین نشست رسانه ای جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی (همنا) که با حضور خبرنگاران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود:  هر چند از منظر شکلی جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی تفاوتی با مجموعه تشکل هایی که با نام فعالان سیاسی، جمعیت ها، احزاب و جبهه ها وجود دارد، نداشته باشد. اما به جهت ماهوی به دنبال این هستیم  تا در رویکرد خودمان در این حوزه تفاوت هایی  با سایر تشکل ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نام این تشکل بر اساس مطالعات  گسترده انتخاب شد، ادامه داد: به این نکته بسیار توجه داریم که کشور و جامعه ما به هم پیوسته است و نمی توانیم از هویت دینی و انقلابی و ملی خودمان را عبور کنیم. تلاش داریم روی همبستگی ملی کار کنیم و برنامه ریزی کنیم. تلاش کنیم برای اینکه این همبستگی را روز به روز توسعه دهیم به عنوان اصلی ترین سرمایه کشور که می تواند حافظ تمامی منافع ملی و داخلی و خارجی ما باشد، کار کنیم.

دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی بیان کرد: تجربه 40 سال اخیر نشان می دهد که بعد از تشکیل حزب جمهوری اسلامی عملا تشکیلاتی که در جهت تربیت نیروها در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... سرمایه گذاری کرده باشد، کمتر دیده شده است. مهمترین راهبرد ما کادر سازی و تربیت نیروهای کارآمد است و اعتقاد داریم که در این عرصه خلاء های زیادی در کشور وجود داشته و بسیاری از مشکلات کشور ناشی از این مساله است.

وی یادآور شد: یکی از اهداف همنا تلاش در راستای اعتماد سازی و واگذاری امور به مردم است. اعتقاد داریم یکی از مولفه های مهم سرمایه های اجتماعی، اعتماد مردم و مشارکت مردم در اداره جامعه است. این در حالی است که این دو مساله اکنون به نوعی در جایگاه اصلی خود قرار ندارد.  به اعتماد مردم و مداخله و مشارکت آنها در اداره جامعه اعتقاد داریم و به عنوان یک هدف مهم به آن نگاه می کنیم.

طلایی با اشاره به رویکرد همنا به حوزه مدیریت شهری کشور تاکید کرد: یکی از اهداف میان مدتی که جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی در موضوع مدیریت شهری دارد، تلاش برای شکل گیری شورای شهر کار و خدمت است. شورای شهر باید یک شورای غیر سیاسی باشد. شورا به هر میزانی که به مسائل سیاسی به مفهوم جناحی ورود پیدا کند، از وظایف و تکالیف خود دور می شود، لذا شورای شهرها را شورای خدمت به مردم می دانیم .

وی با بیان اینکه باید به لایه های پایین جامعه توجه بیشتری کرد، گفت: به نوعی صاحبان انقلاب و کشور مردم هستند. در تشکیلات این مجموعه به دنبال یک مجموعه فراگیر و فعال در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستیم. معتقدیم این سه موضوع باید با هم پیش برود به دنبال ایجاد یک تشکیلات صرفا سیاسی نیستیم. دنبال سیاسی کاری نیز نیستیم. اگر کار تشکیلات در عرصه های فرهنگی و اجتماعی به خوبی پیش برود در عرصه سیاسی نیز آورده هایی به همراه خواهد داشت. این نکته مهمی است که یک تشکیلات بتواند در هر سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برنامه داشته باشد.

دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی افزود: به اخلاق مداری را اعتقاد داریم. یکی از بزرگترین چالش های ما در عرص سیاسی کشور فاصله گرفتن از اخلاقیات است و اخلاق مداری برای یک تشکیلات می توان یک سرمایه بسیار ارزنده ای باشد.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا تصمیماتی که اتخاذ می شود علمی و برنامه محور باشد. شفافیت در عمل و پاسخگو بودن نیز از رویکردهای دیگر این جبهه است. اعتقاد داریم که سوال کردن حق مردم و پاسخگویی وظیفه مسئولان است. هیچ کسی نمی تواند عنوان کند که مردم حق سوال کردن ندارند. هر کسی هر مسئولیتی را در هر مقطعی پذیرفت باید برای همیشه پاسخگوی وظیفه ای باشد که در دوره ای آن را پذیرفته است.

مرتضی طلایی با اشاره به اینکه شفافیت در روندهای مالی و اداری نیز برای ما یک اصل است، بیان کرد: نه تنها مقابله با فساد و رانت را یک وظیفه می دانیم و هر کسی که در این زمینه فعالیت می کند را حمایت می کنیم، بلکه اعتقاد داریم باید مجاری فساد و رانت را مسدودکرد. تا زمانی که  مجاری رانت خواری وجود دارد، رانت و فساد نیز وجود خواهد داشت.

به اعتقاد وی؛ هر چند بخشی از مبارزه با رانت و فساد برگرداندن اموال و ثروت های باد آورده و نامشروع است اما نکته مهمتر در حوزه مدیریت این است که مجاری رانتخواری را باید در کشور مسدود کنیم.

دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه همنا یک تشکیلات ملی است و نگاهی که به حوزه مدیریت شهری داریم نیز در سطح ملی تعریف می شود، یادآور شد: ما هیچ تعارضی را با تشکلات و جریانات سیاسی و  اجتماعی نداریم. امکان دارد که در شیوه ها و رویه ها اختلاف نظر داشته باشیم اما در مبانی خودمان با مجموعه هایی که برای مردم و کشور فعالیت می کند هیچ تعارضی نداریم.

وی تاکید کرد: معتقدیم مکانیزم انتخابات برای ریاست جمهوری و انتخاب شورای اسلامی برای شوراها کاربرد ندارد. جنس شوراها اجتماعی است و مکانیزمی که ما در انتخابات سیاسی به کار می بریم نباید در این حوزه استفاده کنیم.

طلایی با بیان اینکه با عینک سیاسی نمی توان برای مدیریت شهری تصمیم گیری کرد، گفت: حوزه مدیریت شهری بستر زندگی اجتماعی مردم است و نباید مباحث زندگی مردم و آینده آنها قربانی رفتارهای سیاسی شود. در عین حال اعتقاد داریم که حق تمامی تشکل ها، جریانات و کنشگران سیاسی است که برنامه های خود را در این حوزه عرضه کنند و کسی نمی تواند مانع این مساله شود اما اعتقاد داریم اگر تشکیلات و حزبی به عرصه انتخابات مدیریت شهری ورود کند، با نگاه تخصصی و فنی باید به این حوزه  وارد شود. به عبارت دیگر نگاه این جریانات باید در جهت حل مشکلات مردم حرکت کنند.

دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیشترین سرمایه های انسانی و مدیریتی در داخل مدیریت شهری وجود دارد، افزود: سرمایه دانش، خرد، تجربه و ظرفیت های لازم در داخل خانواده مدیریت شهری است این در حالی است که افرادی از بیرون برای مدیریت شهری تصمیم گیری می کنند و می خواهند این مجموعه را اداره کنند.

به اعتقاد وی؛ نقش کارمندان، کارکنان و مدیران شهری در حال حاضر مورد بی توجهی قرار گرفته است در حالی که بیشترین شناخت را این افراد از مردم و نیازهای شهر تهران دارند. بنابراین اگر قرار است تشکیلاتی پا به عرصه انتخابات شوراها بگذارد باید لیست اعضای شورا و کاندیدهای سمت شهرداری ها و حتی مدیران ارشد این حوزه را در سطح مناطق از همان ابتدا ارائه دهند. باید مردم بدانند که به  چه تیمی رای می دهند. نباید پس لرزه های ناشی از انتخابات تا سال اول و دوم مدیریت شهری را تحت الشعاع قرار داده و معادلات این حوزه را بر هم بزند.

طلایی با بیان اینکه شهر را باید با رویکرد اجتماعی و فرهنگی اداره کرد، ادامه داد: یک زمانی  مطرح کردیم باید رویکرد مدیریت شهری  از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تغییر  کند. شهر یک موجود زنده است. مردم در این شهر زندگی می کنند ما نمی توانیم چندین میلیون جمعیت را نادیده بگیریم و پشت درهای بسته  و در یک جلسه 21 نفره برای آنها تصمیم گیری کنیم.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا گروه های سیاسی ما توان حل مشکلات شهرها را داشته و مهمتر اینکه برنامه ای برای حل آن در اختیار دارند؟  بیان کرد: مسائل مهمی که امروز کلانشهرها با آن روبه رو هستند و به نوعی زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده، باعث شده تا تاب آوری شهری را به حداقل ممکن برساند.

دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به وضعیت اقتصاد شهرها یادآور شد: به رغم تلاش مدیریت شهری کشور برای استقلال از بودجه های غیر پایدار، اما دراین زمینه مشکلاتی وجود دارد. در کنار آن همچنان مشکلاتی مانند  آلودگی هوا ، محیط زیست، آسیب های اجتماعی، حمل و نقل شهری، بافت فرسوده و بازیافت پسماند و ...  وجوددارد و این ها موضوعاتی است که تمام مردم با آن روبه رو هستند.

 وی  تاکید کرد: سرمایه های اصلی هر سازمان منابع انسانی همان سازمان است. لذا کادر سازی، تعقل در سرمایه های انسانی با تمرکز بر کارکنان دارای دانش، خرد و تخصصی خود یک راهبرد بسیار مهم است که می تواند عملیاتی شود. مشروط بر اینکه شهر توسط متخصصانی اداره شود که به دنبال رفتن به نقطه دیگر نیستند. ارتقای سلامت اداری با همکاری کارکنان و دست اندرکاران باید ایجاد شود.

طلایی با اشاره به اینکه با به کار گیری مدیران داخلی شهرداری و جلوگیری از ورود مدیران سفارشی و وراداتی موافق هستیم، گفت: این در حالی است که آمارها نشان می دهد سهم احزاب و تشکل ها، سهم صاحبان سرمایه در انتصابات شهرداری حدود 70 درصد را به خوداختصاص داده است و کمتر از 10 درصد رزومه، کارنامه و تخصص و دانش و تجربه کارکنان در انتصابات نقش ایفا می کند. این معادله ناعادلانه است. انتصابات در شهرداری باید به صورت افقی و هم عمودی باید باشد

وی با بیان اینکه کسی برای بدنه شهرداری تهران ارزشی قائل نیست، افزود: در حالی که اگر پلکان رشد تعریف می شد بهتر می توانیم عمل کنیم. کشف استعداد ها، جانشین پروری و مدیر پروری در شهرداری تهران مهم است اعتقاد داریم در یک دوره 5 ساله می توان 5000 مدیر شایسته را در مدیریت شهری کشور تربیت کرد. اگر این مساله به کل کشور تسری یابد به راحتی می توان نیاز مدیریتی کشور را برای تمام حوزه های مدیریتی  رفع کرد.

دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی  ادامه داد:  باید آئین نامه ها و دستور العمل های مربوط به انتصابات شهرداری ها مورد بازنگری قرار گیرد.

طلایی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به رویکردهای اجتماعی و فرهنگی در شهرها بیان کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز اعتقاد داریم که بایدبرای تحقق یک شهر شاد، بهره مند و زنده تلاش کنیم. سیما و منظر شهری، خط آسمان و ... مهم است. امروز تمام کلانشهرهای کشور دچار شکستگی خط آسمان و آلودگی های ناشی از بی توجهی به این مساله هستند.

وی با بیان اینکه باید بدانیم چه مدلی برای مشارکت پذیری مردم  طراحی کرده ایم، یادآور شد: اعتقاد دارم در دو بخش مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری می توان در حوزه شهرداری ها کار کرد. می توانیم در کل کشور شهرداران نواحی تمامی مناطق شهری را که در بطن جامعه به مردم سپرد و از بین کنشگران فعال مسئولان این بخش انتخاب شوند نهادهای محلی و شورایاری ها به نوعی زبان مردم هستند به همین دلیل می توانیم انتخاب 120 شهردار ناحیه را به آنها واگذار کرد

دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: افتخار می کنم جزو کسانی هستم که پایه گذار مدیریت محلی در تهران است. در حوزه مدیریت محلی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و آموزشی می توانیم  از نخبگان محلی استفاده کنیم و هزینه ها را در این حوزه به 30 درصدکاهش دهیم و بهره برداری را افزایش دهیم به شرط اینکه مدل مشارکت پذیری مردم مشخص باشد.

مطالب پیشنهادی