11:21 1398/03/08

به گزارش مفتاح مجید فراهانی ، در مورد فعالیت کارگزاری‌ها در نظام مالیه شهرداری تهران با بیان اینکه تصور بر این بود که کارگزاری‌ها می‌توانند قفل، بودجه غیر نقد شهرداری تهران را باز کنند، گفت: اما همان گونه که در گزارشات مالی شهرداری اعلام شده، میزان تحقق بودجه غیر نقد در انتهای سال گذشته 48  درصد بود به عبارت دیگر  52 درصد بودجه محقق نشده است و این نشان می دهد کارگزاری ها نتوانستند به وظایف خود به درستی رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه کارگزاری‌ها قرار بود کار مهمی در روند تسویه بدهی پیمانکاران ایفا کنند و در تهاترهای املاک از مودیان شهرداری، تسهیل گر باشد، افزود:  در آیین‌نامه شورا  قید شده است که کارگزاری‌ها باید ماهانه 100میلیارد تومان بودجه نقد بیاورند  تا براین اساس با پول نقد ، بدهی‌ها را تسویه کرده  و از طرفی دیگر املاک، بدهکاران شهرداری را ساماندهی کنند اما بررسی ها ما نشان داده است که نارضایتی جدی از عملکرد کارگزاری ها در میان پیمانکاران و مودیان وجود دارد و علاوه بر آن هدف وجودی کارگزاری‌ها یعنی تزریق  صد میلیارد تومان به عنوان پشتوانه فعالیت هایشان، نیز محقق نشده است.

فراهانی با طرح این سوال که اگر قرار باشد شرکت کارگزاری  پول هم نداشته باشد پس به چه دلیلی وارد معاملات مالی شهرداری شده است؟ افزود: کارگزاری ها بغیر از برداشت سود که مصوب شورای شهر است، از محل تهاترها نیز سود بالایی می برند، بگونه ای که  املاک بدهکاران را با  چانه زنی به قیمت پایین خریداری کرده و همان ملک را با قیمت بالاتر به طلبکاران شهرداری واگذار می‌کنند که در این میان از محل مابه التفاوت سود بالایی می برند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد کارگزاری تعهد خود را در مورد تزریق 100میلیاردی عمل نکند و از طرفی با بدهکاران شهرداری تسویه حساب نکند پس فلسفه وجود آن چیست؟ افزود: شاهد نارضایتی جدی از عملکرد کارگزاری ها هستیم که این مسئله خود را در عملکرد بودجه غیر نقد نشان داده و  ما همچنان در این حوزه سکته مالی داریم و همچنین  در پرداخت طلب نیز شاهد  نارضایتی جدی پیمانکاران هستیم بگونه ای که دیده شده پیمانکاری که هفت خوان رستم را گذرانده و از سوی منطقه به کارگزاری برای دریافت طلبش معرفی می شود را یا معطل کرده  و طلبش را پرداخت نمی‌کنند یا اگر بخواهد طلب را به صورت غیر نقد بدهند، بعضا با پیشنهادات خنده دار مواجه می شود مثلا به  پیمانکار سیستم اطلاعات مدیریت،  پیشنهاد  دریافت چوب، سیمان و آجر کرده‌اند!

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه  بررسی عملکرد چهارکارگزاری، در کمیسیون برنامه و بودجه انجام خواهد شد افزود: اگر این رویه عدم صلاحیت کارگزاری ها ادامه داشته باشد، آنها از پروسه مالی شهرداری خارج می شوند و سعی می کنیم با ایجاد تحول جدی از  کارگزاری های جدید استفاده کنیم.

 

 

ایسنا

مطالب پیشنهادی