به گزارش مفتاح، یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی خانواده و جوانان را هدف اصلی تهاجم فرهنگی دشمن دانست و گفت: رواج مواد مخدر به ویژه گل در میان جوانان ابزار اصلی دشمن برای جنگ نرم است.

مجید ابهری در خصوص اعتیاد در جوانان به ماده مخدر گل و تأثیر جنگ نرم بر اعتیاد گفت: در سال 68 رهبر معظم انقلاب موضوع جنگ نرم و تهدید فرهنگی از سوی دشمن را مطرح نمودند و خطرات این جنگ را گوشزد کردند، متأسفانه نخبگان به حساسیت موضوع پی نبرده و نتوانستند همسو با این رهنمودها، برنامه‌های خود را مهندسی کند.

ابهری ادامه داد: از آن سال به بعد رخنه، شبیخون و تهدیدات فرهنگی مختلف دشمنان که در اتاق فکر آنان برنامه‌ریزی می‌شد، از سوی رهبر انقلاب مطرح و یادآوری شده است.

وی با بیان اینکه خانواده و جوانان مرجع اصلی هدف جنگ نرم هستند، تصریح کرد: خانواده به عنوان بنیان اصلی جامعه، هدف مشترک این تهاجم بوده و جوانان همواره مورد هجوم مادی و معنوی هستند. در این میان، نهادهای فرهنگی کمتر توانستند برنامه‌های کاربردی در مقابله با این هجوم گسترده را تهیه و به اجرا درآورند.

این آسیب‌شناس اجتماعی، اعتیاد را یکی از سلاح‌های تهاجم فرهنگی برشمرد و گفت: یکی از سلاح‌های جنگ نرم، اعتیاد و مواد مخدر است که هر روز با نام و شکل جدید وارد بازار ی‌شود و با دروغ‌ها و ترفندهای کاذب برای لاغری، عضله‌سازی و موارد مورد توجه جوانان در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی تبلیغ می‌شود.

ابهری با اشاره به ماده مخدر گل نیز اظهار کرد: اخیراً ماده مخدر گل با این دروغ که اعتیاد ندارد و خطی در آن نیست، به نوجوانان و جوانان عرضه می‌شود، این در حالی است که در حال حاضر این ماده مقام اول را در بازار مواد مخدر کسب نموده و طیف سنی مصرف‌کنندگان آن 16 تا 30 سال است.

وی افزود: برخلاف تبلیغات دروغ دشمنان، گل 5 الی 10 برابر حشیش و مشتقات آن اثر تخریبی بر روی مغز داشته و باعث از بین رفتن سلولهای مغزی، فراموشی، عدم تمرکز و توهم می‌شود. از جمله عوارض جسمی آن نیز طپش قلب با شدت تمام، ضعف بینایی و اشتهای کاذب است.

این آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه تاکنون با هوشیاری نیروهای امنیتی و انتظامی مبارزات چشمگیری با تولید و عرضه‌کنندگان مواد مخدر به عمل آمده است، عنوان کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر در تهران با عنوان برانداز اصلی توزیع مواد مخدر توانسته اقدامات قابل توجهی انجام دهد. 

ابهری، شبکه‌های اجتماعی را یکی از ابزارهای اصلی در توزیع و آموزش تولید مواد مخدر از جمله گل دانست و گفت: متأسفانه یکی از ابزارهای اصلی در توزیع و آموزش تولید مواد مخدر، بعضی از شبکه‌های اجتماعی هستند که از این نظر نیز لازم است که فرزندان خود را از نظر ورود به شبکه ها و گروه های آموزشی کنترل نمائیم.

وی ادامه داد: چرا که در حال حاضر حدود 40 میلیون از جوانان و نوجوانان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و روزانه متوسط 4 تا 9 ساعت وقت و عمر خود را در هرزگردی در این فضا می‌گذرانند.

وی در توصیه به خانواده‌ها نیز گفت: خانواده‌ها باید با دقت مواظب تغییرات رفتاری فرزندان خود باشند و دوستی و رفت و آمدهای آنان را کنترل کنند، در صورت مشاهده هرگونه تغییرات جسمی و رفتاری نیز حتماً به مشاوران و متخصصان مراجعه کنند.

این رفتارشناس اجتماعی تأکید کرد: رسانه‌ها نیز به ویژه صدا و سیما باید در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی خانواده ها و جوانان نیز با جدیت اقدام کنند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی