10:11 1398/02/13

به گزارش مفتاح، خبر برگزاری کنفرانس «حجاب اسلامی؛ نماد کرامت یا ظلم؟» در دانشگاه گوته فرانکفورت با اعتراض شدید زنان مسلمان مواجه شده است. معترضان حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز به موضوع کنفرانس و برگزارکنندگان آن اعتراض کرده‌اند. با این وجود مسئولان برگزاری کنفرانس می‌گویند که خللی در برگزاری آن ایجاد نمی‌شود.

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان اعتراض‌ها از زمانی آغاز شد که سوزانه شروتر رئیس مرکز تحقیقات اسلام جهانی اعلام کرد: در تاریخ هشتم می سال جاری برای حضور در کنفرانسی با عنوان «حجاب اسلامی؛ نماد کرامت یا ظلم؟» به دانشگاه گوته فرانکفورت دعوت شده است.

این در حالی است که انتشار این خبر، با واکنش شدید بسیاری از زنان مسلمان در آلمان مواجه شد. آن‌ها با حضور در دانشگاه فرانکفورت به برگزاری این کنفرانس اعتراض کردند و در شعارهایشان شروتر را به نژادپرستی علیه مسلمانان متهم کردند. البته شروتر تنها مهمان کنفرانس «حجاب اسلامی؛ نماد کرامت یا ظلم؟» نیست، مهمانان مشهور دیگری نیز برای حضور در این کنفرانس دعوت شده‌اند.

آلیس شوارتزر، بنیان‌گذار و سردبیر مجله زنان اما (EMMA) و همچنین دینا ال‌عمری متخصص علوم قرآنی نیز قرار است در این کنفرانس حضور داشته باشند. کای کلوزه وزیر ادغام در ایالت هسن حامی مالی این کنفرانس است و آن طور که گفته می‌شود با وجود اعتراضات شدید زنان مسلمان، هیچ خللی در برگزاری این کنفرانس ایجاد نخواهد شد.

کمیته دانشجویی در دانشگاه فرانکفورت این اقدام مسلمانان را محکوم کرده است: ما فکر می‌کنیم تحقیق و گفت‌وگو درباره اسلام مهم است و می‌تواند از درگیری و افزایش نفرت در جامعه جلوگیری کند.

در این میان، شروتر از نحوه اعتراض زنان مسلمان ناراحت است. او به نشریه بیلد گفت: من به جرم هتک حرمت به دنبال طرح شکایت از آن‌ها هستم. نحوه اعتراض در اینترنت نیز مرا وحشت‌زده کرده است و نمی‌توانم با اطمینان بگویم که آنها در آینده اقدامی علیه ما انجام نمی‌دهند.

البته رئیس مرکز تحقیقات اسلام جهانی از همبستگی بسیاری از طرفدارانش در رسانه‌های اجتماعی ابراز خوشحالی کرده است. او گفت: من این همبستگی را لمس کردم.

سوزانه شروتر سپس بر برگزاری کنفرانس در تاریخ تعیین شده، تأکید کرد و گفت: این کنفرانس، قطعاً انجام خواهد شد. البته ممکن است ما از پلیس بخواهیم که امنیت دانشگاه و مهمانان را بررسی کند.

فارس

مطالب پیشنهادی