12:07 1399/04/18
 

به گزارش مفتاح و به نقل  روابط عمومی و امور بین الملل؛«رضا دهقان » ضمن اعلام این خبر،گفت: این صندوق به منظور برنامه ریزی برای اعطای تسهیلات به افراد دارای معلولیت طراحی شده است و اساسنامه راه اندازی آن نیز توسط دولت تصویب شده است. همچنین به دنبال طراحی کارکرد دیگری برای این صندوق هستیم تا محلی برای صدور گواهی ضمانت برای اخذ تسهیلات از بانک های معلولان باشد.

وی با اشاره به ماموریت ویژه رییس سازمان بهزیستی به اداره کل اشتغال و کارآفرینی در مهرماه سال گذشته گفت:براساس این مأموریت،موظف به هستیم با ‏نگاه و ظرفیت سازی جدید در حوزه اشتغال جامعه‬ هدف بهزیستی، برای توسعه کارآفرینی و بهره گیری هدفمند از منابع موجود، برنامه ریزی کنیم و امیدواریم بتوانیم با این نگاه و روش جدید،در سطح کشور و در سطح جامعه هدف بهزیستی گام های مستمر و هدفمندی برای اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف برداریم.


اعطای تسهیلات ۵۰ میلیونی به موسسات غیردولتی  

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی از اعطای تسهیلات بانکی به موسسات غیر دولتی که در پست‌های اداری، تخصصی و یا پشتیبانی خود از اعضای جامعه هدف بهزیستی بهره مند شوند،خبر داد و افزود: مبلغ این تسهیلات ۵۰ میلیون تومان است که با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله و بر اساس  قوانین بانک مرکزی،اعطا می شود همچنین مشوق های بیمه ای نیز برای این کارفرمایان در نظر گرفته شده است.

اشتغال ۵هزار مددجوی بهزیستی در ایام کرونا

دهقان در خصوص اشتغال مددجویان بهزیستی در زمان شیوع کرونا نیز گفت:از همان ابتدا از کرونا به عنوان پاتک برای کرونا استفاده کردیم و در فضای مجازی پویشی راه اندازی کردیم و بر اساس اطلاعاتی که از سطح استان ها اعلام شد بالغ بر ۴۰۰ واحد تولیدی اشتغال ‏تولید‬ ماسک و محصولات ضدعفونی توسط واحدهای جامعه هدف راه اندازی شد و بالغ بر ۵ هزار نفر شاغل شدند. در شرایطی که کرونا باعث تعطیلی کسب و کار شده بود مثل برخی از هموطنان عزیز ما که جهادی وارد کار شدند، در جامعه ‏هدف بهزیستی هم واحدهای اشتغالی که فعال بودند یا ظرفیت فعال سازی مجدد را داشتند وارد میدان شدند و ۵ هزار نفر از جامعه هدف ‏و خانواده های آنها تولید محصولات در حوزه مبارزه با کرونا را صورت دادند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کرونا به صورت پاندمی شیوع پیدا کرد و امیدواریم زود بر طرف شود ولی با سناریوی وجود کرونا برای زمان‬ ‏محدود مواجه هستیم و باید رویکردمان را در‬ اشتغال با لحاظ کرونا تغییر دهیم.

دهقان تصریح کرد: البته برخی فرصت های شغلی ما برای مقابله با کرونا فعال هستند و برخی زمینه ها و برنامه های شغلی ما تحت الشعاع قرار گرفتند ‏ولی در حال رایزنی هستیم و با کارفرماهای بزرگ کشور وارد تعامل شدیم و با دستگاه‌های اجرایی مختلف در قسمت‌های مختلف ‏کشوری و استانی در حال تعامل هستیم و سعی می‌کنیم که بازار کسب و کار را در حوزه بهزیستی کمتر تحت تاثیر این بیماری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در موضوع توزیع ماسک در سطح مراکز عمومی نیز مکاتبه‌ای با شهرداری داشتیم و واحدهای تولیدی ما کار کردند و الان هم فرصت ‏عرضه ماسک در مراکز حمل و نقل عمومی فراهم هست و‬ جامعه هدف ما این آمادگی را دارند که‬ این کار‬ را‬ انجام‬ دهند‬ و با مسئولان سازمان ‏اتوبوسرانی و حمل و نقل و پایانه ها مکاتبه انجام شد برای استقرار  اعضای تحت پوشش بهزیستی برای عرضه ماسک در مراکز مربوط ‏به حمل و نقل عمومی همین روال را برای سایر استان ها و شهرهایی که جامعه هدف قرار‬ دادیم تا‬ از‬ این الگوی شهر تهران بهره‌مند شوند. امیدوارم حداقل آسیب را در فرصت های شغلی جامعه هدف بهزیستی داشته باشیم چرا که آنها از آسیب پذیری بالاتری برخوردار هستند‬ و امنیت شغلی کمتری ‏دارند و نگاه مثبت تر کارفرمایان را می‌طلبد و امیدوارم این اتفاق خوب بیفتد.

جبران خسارت ناشی از کرونا برای مراکز غیردولتی بهزیستی

دهقان با اشاره به لزوم  جبران خسارت ناشی از کرونا  در مشاغل آسیب دیده و بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا نیز گفت:مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت، مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی،مهد های کودک‌،مراکز ترک اعتیاد و تمامی مراکزی که مجوز فعالیت خود را از بهزیستی دریافت کرده  اند، در واقع مراکز غیردولتی وابسته به بهزیستی به شمار می روند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، می توانند از تسهیلات کمک به بنگاه‌های آسیب دیده بهره مند شوند.

وی گفت:تمامی افرادی که در این موسسات به دلایل ناشی از کرونا، از کار بیکار شده اند نیز می‌توانند بیمه بیکاری درخواست کنند.همچنین همکاران ما در مهد های کودک نیز صاحبان  مشاغلی هستند که از کرونا آسیب دیده اند، بنابراین می توانند برای دریافت تسهیلات اقدام نمایند.

دهقان افزود: این مسئله از سوی دفتر بودجه و دفتر موسسات غیردولتی تایید شده و متقاضیان از طریق ثبت درخواست در سامانه کارا، به ازای هر نفر ۱۲ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

کد خبر 19347

مطالب پیشنهادی