14:03 1397/10/13

۶به گزارش مفتاح، سیدجعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت: صهیونیست‌ها به رغم اینکه سیستم گنبد آهنی را نصب و بعد تکمیل کردند، آسیب‌پذیری‌ بسیار زیادی دارند و نکته‌ای که مقام معظّم رهبری درباره رو به افول بودن قدرت این رژیم گفتند، مصداق عینی و بیرونی دارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی الان تنها با نیروی نظامی حماس روبه‌رو نیست؛ بلکه یک جمعیت  آماده، از فروردین امسال هر روز به صحنه آمده‌ و در هیچ مقطعی، رژیم صهیونیستی تا این حد زیر فشار مردم فلسطین نبوده است.

وی، حرکت ایجاد شده توسط فلسطینی‌ها را جنبشی همگانی و همه‌جانبه‌ دانست که جوانان در آن نقش پررنگی دارند و درباره چرایی شکل‌گیری آن گفت: فلطسینی‌ها از ابتدا هیچ‌گاه در قالب جنبش‌های اسلامی حرکت نکردند و اتفاقی که اکنون رخ داده است، نتیجه حرکتی اسلامی است و این حرکت، ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند یک حرکت پرباری را سامان بدهد.

به گزارش سایت مفتاح ، قنادباشی ادامه داد: فلسینی‌ها اندیشه‌های ملّی‌گرایانه را امتحان کردند امّا موفقیتی حاصل نشد؛ اندیشه‌های پان عربیسم، انواع و اقسام گرایش‌ها چپ‌ و سایر اندیشه‌ها را به‌کار بستند امّا نتیجه‌بخش نبود؛ طی سال‌های اخیر نیز برخی گروه‌ها، اندیشه‌های صلح‌طلبانه و حقوق‌بشری  را به کار گرفتند، امّا هیچ‌کدام نتوانست  یک حرکتی جامع، علیه سلطه هفتاد ساله صهیونیست‌ها شکل دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حرکت ایجاد شده، هرچه بیشتر ضربه بخورد قوی‌تر می‌شود و هرچه شهید بدهد گسترش پیدا می‌کند، تصریح کرد: علّت این است که این حرکت بر اساس اعتقادات شکل گرفته است و از همه خانواده‌ها در آن حضور دارند.

قنادباشی با اشاره به درخواست آتش‌بس صهیونیست‌ها پس از ۴۸ ساعت از درگیری اخیر با جنبش مقاومت فلسطین، گفت: این تنها یک بخش مهم از قضیه است و معادلات منطقه هم به شدت در این موضوع اثر گذاشته است.

وی ادامه داد: آن چه در قضیه سوریه توطئه کردند، به ضدّ خودشان تبدیل شد و سوریه اکنون از درون، قوی شده است؛ به نحوی که در این کشور، ارتشی قوی و متکی به هم‌پیمانان سوریه ایجاد شد که تجربه یک جنگ هفت ساله با انواع روش‌های جنگ‌ بیابانی، شهری، کلاسیک، نامقارن و... را به‌دست آورده است؛ یعنی معادلات منطقه طوری است که اسرائیل را در یک موقعیت بسیار آسیب‌پذیر قرار داده و در مقابل، آن‌ها هر کاری کردند که  ملت فلسطین و حرکت آن‌ها را آسیب‌پذیر کنند، نتوانستند و این نکته مهمی است.

قنادباشی با بیان اینکه افول رژیم صهیونیستی از جنبه‌های نظامی، اقتصادی، اجتماعی و سایر ابعاد، مشهود است، تصریح کرد: اسرائیلی‌ها برای ادامه حیات در منطقه، گزینه‌های بسیار محدودی دارند؛ آن‌ها همه گزینه‌ها را به‌کار گرفته‌اند؛ از باز کردن پای آمریکایی‌ها به منطقه و استفاده از ارتجاع عرب گرفته تا ایجاد جریان تکفیری با این همه دم و دستگاه و پشتیبانی هشتاد کشور جهان؛ امّا نتوانسته‌اند حاشیه امنیتی برای خود ایجاد کنند.

وی، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه و تنها ماندن رژیم صهیونیستی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در هیچ مقطعی، رئیس‌جمهور آمریکا و کاخ سفید، تا این حد در اختیار صهیونیست‌ها نبوده است، امّا با این حال، آن‌ها مجبور به ترک سوریه می‌شوند و رژیم صهیونیستی تضعیف می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در داخل خود دچار رعب و وحشت شده است، گفت: آن‌ها بیش از همه مطلع هستند که استراتژی‌هایشان به شکست ختم شده است.

قنادباشی خاطرنشان کرد: پروژه‌های پر خرجی که صهیونیست‌ها در عرصه فرهنگی به کار گرفتند تا در ایران حرکت نه غزه نه لبنان را راه‌اندازی کنند، برای این بود که این هسته الهام‌بخش را از ایران از بین ببرند.

وی به اوضاع داخلی مصر و اردن اشاره کرد و با بیان اینکه حکومت‌های اطراف اسرائیل به صورت انفعالی مهم‌ترین مسئله‌شان جلوگیری از حرکت ملت‌های مسلمان به سمت فلسطین است، تصریح کرد: مسلّماً این‌‌ها نمی‌توانند به طور دائمی مانع حرکت ملّت‌ها باشند. الان مهم‌ترین گروه‌هایی که در زندان‌های منطقه به عنوان مخالف سیاسی حضور دارند، گروه‌های ضدّ صهیونیستی هستند. 

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: نگاه رهبر انقلاب از فضای تبلیغاتی که صهیونیست‌ها ایجاد کرده‌اند و نمی‌گذارد واقعیت‌ها را ببینیم، عبور کرده است و واقعیات را می‌بینند؛ امّا عموم سیاستمداران این فضای تبلیغاتی جلوی چشم‌شان را گرفته است و متوجه نمی‌شوند که رژیم صهیونیستی رو به زوال است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی