16:30 1396/05/09

به گزارش مفتاح، هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان با بابک زنجانی به منظور اخذ ذفاعیات متهم ردیف سوم برگزار شد.

هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در این جلسه قرار بود متهم ردیف سوم به ارائه دفاعیات خود بپردازد، اما طبق درخواست قاضی مبنی بر اینکه اگر شکات نکته‌ای را می‌خواهند مطرح کنند، می‌گویند اخذ دفاعیات متهم ردیف سوم به تأخیر افتاد.

صادقی قهاره وکیل شرکت HK پس از کسب اجازه از دادگاه، به نحوه همکاری متهمان ردیف دوم و سوم با بابک زنجانی پرداخت و گفت: بابک زنجانی نیاز به افرادی داشته است که وی را به مقامات معرفی و کارهایش را انجام دهند.

وی با بیان اینکه حمید فلاح هروی نقش مؤثری در این تیم داشته است، گفت: فلاح در جلسات ستادی حضور داشته و مسائل مرتبط را بررسی می‌کرده است.

وکیل شرکت نفت با اشاره به جعل اسناد در این پرونده گفت: زنجانی و فلاح با جعل سند وانمود می‌کنند که وجوه به شرکتHK واریز شده و با این ترفند، پول اصلی را بالا می‌کشند.

وی با بیان اینکه جرائم مرتکب شده از سوی این متهمین، مصداق فساد فی‌الارض است، گفت: نقش متهم ردیف سوم هم در این پرونده کاملاً مشهود و آشکار است. وی در بسیاری از شرکت‌های زنجانی سمت داشته و در جریان امور بوده است.

صادقی قهاره افزود: متأسفانه در معرفی بابک زنجانی به مسئولان وزارت نفت فریبکاری صورت گرفته که از ناحیه دو متهم دیگر انجام شده است.

وی با اشاره به پیگیری بخش دیگری از پرونده نفتی در دادگاه ترکیه گفت: متأسفانه شرکت نفت هزینه مضاعفی برای رسیدگی پرونده مرتبط با این پرونده در دادگاه‌های ترکیه داشته است و هنوز هم متهمان همکاری لازم برای ارائه اسناد واقعی نمی‌کنند.

پول نفت در جیب یک آلمانی

وکیل شرکت نفت اظهار کرد: متهم ردیف دوم پول نفت را صرف خرید کشتی به نام یک فرد آلمانی کرده و اسناد آن را به نام یک آلمانی زده است تا شرکت نفت دستش به پول‌ها نرسد.

وی تصریح کرد: این افراد زمانی که باید پول‌ها را ندادند و باعث شدند پروژه مشترک با قطر و کار پیمانکاران در جنوب کشور با مشکل مواجه شده و حتی تعطیل شود؛ به همین منظور این متهمان خیانت بزرگی به کشور کردند.

وکیل شرکت نفت خطاب به رئیس دادگاه

وی گفت: با توجه به جمیع جهات و خسارات وارده به نفت و گستردگی جرایم متهمان و علم و آگاهی آنها به اخلال در نظام اقتصادی، استدعا دارم حکم مناسب و متناسب با موارد قید شده در کیفرخواست صادر شود.

غارت ۱۲تریلیون تومان در این پرونده

صادقی قهاره افزود: اعضای این باند ۱۲ تریلیون تومان را در زمانی که مملکت به ارز خارجی نیاز داشت و در اوج تحریم‌ها به‌سر می‌بردیم به غارت برده‌اند این دو متهم به منزله دو بال برای زنجانی بوده‌اند و اگر مشارکت این دو نبود بابک زنجانی مانند مرغ بی‌بال و پری بود و توان ورود به شرکت‌های نفت و HK را پیدا نمی‌کرد.

وکیل شرکت اچ کی گفت: با حذف متهم ردیف دوم پرونده  ، بابک زنجانی از خرید و فروش نفت، کشتی و هواپیما عاجز بود و اصلاً جرمی واقع نمی‌شد.همچنین اگر متهم ردیف سوم پرونده   را از مشارکت با زنجانی حذف کنیم قضیه بانک‌ها و معرفی زنجانی به شرکت‌ها و بانک‌ها منتفی می‌شود؛ چراکه فلاح هروی در تشکیل شرکت‌ها و بانک FIIB نقش داشته است.

صادقی قهاره ادامه داد: همان‌طور که نماینده دادستان اشاره کردند تخلفات بابک زنجانی با این دو نفر   گسترش پیدا می‌کند این افراد از اضطرار مقامات مملکت سوء استفاده کرده و بیش از ۲ میلیارد یورو را به غارت بردند. فلاح و بابک زنجانی با جعل سند و نرم‌افزار ساختگی وانمود می‌کنند که وجوه حاصل از فروش نفت را به شرکت HK واریز کردند.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: شرکت نفت ۱ میلیارد و ۴۲۰ میلیون یورو برای پرداخت به پیمانکاران به بانک FIIB تودیع می‌کند که متهمان ۶۰۰ میلیون یوروی آن را با تبدیل ارز به ریال و به سختی به پیمانکاران پرداخت می‌کنند که خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

صادقی قهاره ادامه داد: متهمان با تشکیل شرکت و بانک‌های سوری خودشان ال سی صادر می‌کنند و آن را تأیید می‌کنند و سپس اسناد جعلی طراحی کرده و وانمود می‌کنند که پول‌ها در نزد بانک FIIB موجود است همچنین ادعای متهم حاضر در صورتجلسات و اینکه امضای وی بدون اطلاع اسکن شده است صحت ندارد چرا که امضای ایشان ذیل ال‌سی‌ها نیز موجود است و اسکن نشده است. همچنین خودش در کیفرخواست به این موضوع اقرار کرده است.

وکیل شرکت HK گفت: آقای بابک زنجانی با تشکیل شبکه و اغوای برخی مقامات دولتی قرارداداهای نفتی منعقد کرده است و تنها کسی که توانایی عرضه محمولات نفتی را در بازارهای بین‌المللی داشت آقای شمس بوده است که دارای تابعیت ایرانی و انگلیسی و مسلط به زبان است شمس انیس و جلیس زنجانی بوده است.

صادقی قهاره گفت: طبق اظهارات موجود در کیفرخواست شمس می‌گوید بر اساس اصرار میرکاظمی، فلاح هروی و یزدی مجبور به همکاری با بابک زنجانی شده است همچنین وی بیان کرده که از شرکت فال در دبی برای فروش نفت طلب دارد که این ادعا مورد قبول شرکت نفت نیست.

پس از وکیل شرکت نفت، نماینده سازمان تأمین اجتماعی در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از شکواییه سازمان تأمین اجتماعی خطاب به دادگاه گفت: با توجه به اینکه اقدامات مجرمانه بصورت شبکه‌ای انجام شده است لذا هرکدام از این افراد نقشی مشخص در ارتکاب جرم سازمان‌یافته داشته‌اند.

وی در خصوص ارتباط سازمان تأمین اجتماعی با این پرونده گفت: قرار بر این بوده که آقای زنجانی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای چندین شرکت را از سازمان تأمین اجتماعی خریداری کند و مقرر می‌شود که شرکت هولدینگ سورینت قشم مبلغ ۴ میلیارد ین ژاپن را در ازای این شرکت‌ها به حساب بانک رفاه بپردازد و در عوض سازمان تأمین اجتماعی متعهد می‌شود که یک فقره چک را بعنوان ضمانت در اختیار شرکت سورینت قرار دهد. در تاریخ ۱۱/۱۰/۹۱ آقای فلاح هروی به‌عنوان رئیس شرکت هولدینگ سورینت شخصاً‌به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و به ارائه نامه‌ای دست‌نویس و بدون شماره از آقای مرتضوی رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی می خواهد که به‌جای یک فقره چک در قالب  ۵ فقره چک به‌عنوان ضمانت ارائه شود پس از انجام این کار آقای هروی به رئیس سازمان تأمین اجتماعی نامه نوشته و می‌گوید که ۴ فقره چک صادر شده را به نام شرکت نفت تغییر دهد.

فلاح از تامین اجتماعی کلاهبرداری کرده است

نماینده سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد:‌به نظر می‌رسد اصلاً هدف خرید شرکت‌های سازمان نبوده است بلکه هدف گرفتن این چک‌ها از سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت بدهی به شرکت نفت بوده است. فلاح هروی با مشارکت آقای زنجانی با عملیات متقلبانه از سازمان تأمین اجتماعی کلاهبرداری کرده است.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی پس از حضور در جایگاه متهم خطاب به رئیس دادگاه گفت: شکایت شکات که امروز نیز به برخی از آنها اشاره شد تاکنون به دست من نرسیده است. علاوه بر این درخواست دارم با رعایت اصل بیطرفی با عدالت به پرونده من رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه سابقه خدمت من بر کسی پوشیده نیست، گفت: متاسفانه کیفرخواست بر اساس تحلیل های یکسویه، فقر در ارائه اسناد و گزینشی بودن در تظاهر با واقعیت است.

۸۴ بار نام من را در هفت جلسه بُردید

متهم ردیف سوم افزود: شما قبل از اخذ دفاعیات من و اینکه نوبت من شده باشد ۸۴ بار نام من را در هفت جلسه گذشته بُردید، اما در این هفت جلسه یک چیزی خیلی من را اذیت می کند و آن این است که شما می گویید بعد از ۳۰ سال راه ضد انقلاب را در پیش گرفته ام، این برای من بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه مستندات دروغینی در رابطه با وی در پرونده مطرح شده است، گفت: یکی از آنها گزارش آگاهی است، علاوه بر این کیفرخواست نیز کاملا گزینشی نوشته شده است.

متهم ردیف سوم در خصوص اتهام معرفی زنجانی به مسئولان و فریبکاری در این رابطه گفت: آقای قاضی شما گفتید که در کیفرخواست آمده تعاریف غیرواقعی را برای معرفی بابک زنجانی نزد افراد مختلف داشتم، با این سخنان امروز می فهمم که بزرگنمایی هم گویا جرم است، خُب در این صورت چرا افراد دیگر به خاطر این جرم تحت تعقیب قرار نمی گیرند؟ وزیر نفت هم چنین اقدامی انجام داده است، بسیاری از افراد نیز این کار را انجام داده اند و حتی شاید بتوان گفت که این عادت همه شده است.

من معاون وزیر اطلاعات نبوده ام

متهم ردیف سوم با انتقاد از برخی حواشی مطرح شده در رابطه با پست دولتی اش گفت: مگر من چه موقعیتی داشتم که همه به خاطر من به خط شده اند و توصیه هایم را انجام داده اند، گفتید من معاون وزیر بوده ام، این طور نیست من یک کارمند ساده بودم، لطفا استعلام کنید.

وی افزود: در جایی گفته شده است که من با ظاهر الصلوه بودن برخی مسئولان را فریب داده ام، این چه سخنی است، با سند و ادله کافی بگویید.

در ادامه قاضی مقیسه در قالب تذکری به متهم ردیف سوم گفت: خواندن از رو مهم نیست، بلکه باید مورد به مورد دفاع کنید و به عنوان مثال بگویید پول نفت را چه کار کرده اید، چگونه ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی را شناسایی کردید؟

وی خطاب به متهم گفت: شما که هستید که می گویید نظام به دنبال تشکیل شبکه علیه شما است؟ شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات مشغول بودید و همه راه و چاه کار را بلد هستید و با همین ترفندها این فاجعه را به بار آوردید.

با عقبه خانوادگی خود و همسرتان بهتر است توبه کنید

قاضی مقیسه افزود: آقای فلاح توبه کنید، شما، خانواده شما و خانواده همسرتان مذهبی هستید، من همان ابتدا به شما و پدر همسر شما گفتم که پول بیت المال را برگردانید.

قاضی مقیسه تصریح کرد: در همان ابتدا گفتم ۳۰ میلیارد اموال حرام از بابک زنجانی در اختیار شما است، آقایی که امروز فریاد حسبنا الله سر می دهید، شما مسلمان هستید و در اختیار داشتن اموال بیت المال حرام است.

مرسدس بنز و هدیه یک میلیاردی برای عروسی دختر متهم

قاضی مقیسه اظهار داشت: اموالی از بیت المال در اختیار شماست، به عنوان مثال همان مرسدس بنز، یک میلیاردی که بابک زنجانی به عنوان هدیه عروسی دختر شما داد و آپارتمان ۶ میلیاردی که برایتان خرید، بخشی از آنهاست که هنوز هم این اموال در اختیار شما قرار دارد؛ پس بهتر است شعار ندهید.

حمید فلاح هروی در ادامه گفت: در موسسه غدیر، عضو یکی از کارگروه ها بودم و در این کارگروه ها شرکت های زیان ده و سودده را بررسی می کردیم. در همین رابطه زنجانی اواخر سال ۸۸ از من دعوت کرد به مالزی بروم و با او در جلسات شرکت کنم.

وی به آشنایی با منفرد اشاره و تصریح کرد: در اولین سفرم به مالزی با برخی افراد مثل علیرضا زیباحالت منفرد آشنا شدم. در جلسه مالزی عمده بحث ها درباره پول های جابجا شده در بانک ها بود.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی با بیان اینکه چهار یا پنج سفر بیشتر با زنجانی نداشته است گفت: در مدل سازی توانمند هستم اما در امورات بانکی سر رشته ای نداشته و بر این امور مسلط نیستم.

وی در خصوص حضور دختر و داماداش در بانک اف آی آی بی متعلق به زنجانی گفت: دختر و داماد من در مالزی دانشجو بودند و برای تامین کمک هزینه های تحصیل تقاضا کردیم در این بانک مشغول به کار شوند.

دختر و دامادم کارمند زنجانی بودند

وی افزود: فعالیت خانواده من در آنجا صرفا به عنوان کارمند بوده است.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما خودتان قبول دارید که این بانک کارمندی نداشته و دختر و داماد شما، نقش سیاهی لشگر را بازی می کردند تا این طور وانمود شود که این بانک فعالیت دارد.

متهم در پاسخ به قاضی گفت: خواهش می کنم اجازه بدهید من دفاع کنم. چرا اجازه دفاع نمی دهید؟ کل مدتی که خانواده من در آنجا بودند دو ماه بود و کل مبالغ دریافتی آنها هم بین هشت تا ۱۰ میلیون تومان بوده است.

رییس دادگاه جواب داد: شما می گویید دو ماه در آنجا بودند در صورتیکه مدت دو ماه زمان زیادی است. حتی یکساعت هم برای ارتباط یک جرم و تبانی کردن کافی و غارت کردن اموال کافی است.

متهم افزود: در یک جلسه با مسئولان بانک ملت حضور داشتم. در آن جلسه مسئولان بانک ملت گفتند  برویم از بانک اف آی آی بی اعتبارسنجی کنیم. اینکه گفته شده من پیشنهاد خرید بانک خارجی را دادم، صحت ندارد و سندی هم موجود نیست.

فلاح هروی ادامه داد: زنجانی در اظهارات خود گفته که فلاح فقط با من همراه بوده و نقشی در معاملات  فعالیت ها نداشته است. بابک زنجانی از من دعوت کرد که در سفر مالزی همراه او باشم. در سفرهای مختلفی بودم و افراد مختلفی را همراهی کردم. اینکه صرفا به خاطر همراه بودن محاکمه شوم درست نیست زیرا همراه بودن با یک فرد و حضور در یک جلسه جرم نیست. اگر صفحه، جمله، کلمه یا نقطه پیدا شود که نشان دهد در بانک اف آی آی بی، سمتی داشته ام یا دستوری دادم، حرفت تان را قبول می کنم.

قاضی مقیسه از متهم پرسید: شما چه سمتی داشتید که همراه زنجانی به جلسات می رفتید؟ اینکه بخواهید در ملاء عام خطبه بخوانید و خود را فردی انقلابی و مظلوم جلوه بدهید درست نیست. لذا فقط پیرامون کیفرخواست حرف بزنید. یا عناوین اتهامی را قبول دارید یا خیر. سئوال من این است که آیا شما عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بودید یا خیر؟

حتی یک ثانیه عضو ستاد تدابیر ویژه نبودم

هروی پاسخ داد: اگر یک ثانیه کسی مرا در آن جلسات دیده باشد، شما راست می گویید. چرا کسی نپرسیده که آیا من عضو آن ستاد بوده ام یا خیر.

متهم درباره خرید بانک اف آی آی بی توسط بانک ملت نیز گفت: بانک ملت به دنبال دور زدن تحریم ها توسط اشخاص غیردولتی بود لذا من پیشنهاد خرید این بانک را ندادم. بانک خودش مسئول و شورا دارد.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما چکاره بودید که قرار خرید بانک اف آی آی بی توسط بانک ملت را امضا کردید. متهم هم پاسخ داد: آیا صرفا وجود امضای من در پای قرارداد، ملاک است؟ اگر صرف امضا ملاک باشد، باید صاحبان امضاهای دیگر نیز پای میز محاکمه بیایند. جای شگفتی است که برای محکوم کردن یک فرد، به این موضوعات متوسل می شوند.

رئیس دادگاه در ادامه پرسید که شما چکاره بودید که در جلسه بانک ملت با زنجانی حضور داشتید؟

اگر امضای من جرم است، امضای ۴وزیر هم جرم است

متهم در خصوص امضاهایش در قراردادها گفت: اگر امضای من پای قراردادها جرم است پس امضای ۴وزیر هم جرم است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی