14:00 1396/08/27

به گزارش مفتاح، تعدادی از دانش‌آموزان با انتقاد از وضعیت پرورش در مدارس، از تعطیلی زنگ نماز و رواج تفکرات انحرافی در برخی از مدارس و استفاده از معلمان غیر مرتبط در دروس مختلف گلایه‌مند بودند.

نظام تعلیم و تربیت در کشور بیش از 13 میلیون دانش‌آموزان را به طور مستقیم مورد خطاب قرارداده است و این خیل عظیم نوجوان و جوان، با داشتن ذهن کنجکاو خود، هر روز خواسته‌های جدیدی از آموزش و پرورش و کتب درسی طلب می‌کنند و نظام تربیتی موفق است که بتواند با ارائه جدیدترین و کاربردی ترین محتواهای آموزشی و پرورشی، دانش و بینش دانش آموزان را به خوبی و در مسیر صحیح رشد دهد.

در این میان، آموزش و پرورش کشور به دلایل مختلف دارای مشکلات عدیده‌ای است و انتقادات زیادی نسبت به آن وارد است؛ از محتواهای کتب درسی تا تدریس دروس توسط معلمان و سیستم آموزشی در مدارس و...

تعدادی از دانش‌آموزان مدارس شهرهای مختلف کشور در گفت‌وگو با ما، از کاستی و ضعف‌های آموزشی و پرورشی در مدارس و کتب درسی گفتند.

*جای خالی مسائل علمی و کاربردی در کتب درسی

علیرضا م، دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی از استان لرستان اظهار داشت: امروز در مدارس به جای اینکه مسائل علمی کاربردی و آزمایشگاهی بیان شود، مباحث تئوری گفته می شود.

وی ادامه داد: با این روش رابطه خوبی بین علم و صنعت برقرار نمی شود؛ برای نمونه در کتاب تفکر و سواد رسانه ای باید بیشتر بخش عملی مورد توجه قرار گیرد،اما این رطور نیست.

*جای خالی مطالب مفید در کتب درسی

سجاد الف، از استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: مهم ترین مشکل فعلی آموزش و پرورش مربوط به کتب درسی است. برخی مطالب مانند شهید فهمیده که باید در کتب درسی باشد، به خوبی وجود ندارد و در مقابل، عکس‌های نامناسب همچون عکس فوتبالیست با چهره‌ای به دور از شأن کتاب درسی منتشر شده است.

*بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی

ابراهیمی با اشاره به عدم توجه کافی به مسائل پرورشی، خاطرنشان کرد: به آسیب های اجتماعی مانند گرایش به سیگار و مواد مخدر به خوبی پرداخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بعضی معلمان در مدارس مسائل دینی را خوب درس نمی‌دهند و این موضوع باعث سست شدن اعتقادات دانش‌آموزان می‌شود.

* رواج تفکرهای انحرافی در برخی مدارس

مهدی م، از استان زنجان گفت: بنده دانش‌آموز مدرسه تیز هوشان هستم و متأسفانه در مدرسه ما معلمی داریم که اعتقادات «اوشو» عارف هندی را تبلیغ می‌کند.

محمد رضا ش، بیان داشت: معلمان در مدارس دولتی بیش از 30 سال سابقه دارند و در نتیجه، حال درس دادن و پاسخ دادن را ندارند.

وی ادامه داد: منابع کتب درسی به ویژه کتب علوم انسانی از منابع غربی است.

این دانش‌آموز افزود: مدیر مدرسه ما در خصوص روابط دختر و پس به دانش‌آموزان می‌گوید «داشتن این روابط تاز مانی که به درس شما آسیب نزند ایرادی ندارد».

* عدم استفاده از مطالبی اساتیدی مانند شهید مطهری در کتب

محمد حسین د، از استان چهارمحال بختیاری  ابراز داشت: چرا در حالی که اساتید بزرگی مانند شهید مطهری را داریم، از کتب و فکر آنها استفاده نمی‌کنیم؛ برای نمونه در کتاب فلسفه از نظریات دانشمندان غربی مطلب منتشر شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مدرک گرایی را ترویج می‌کند، افزود: باید در کنار آموزش مطالب درسی به مهارت آموزی نیز توجه شود.

* اختصاص زنگ دروس تفکر رسانه‌ای به ریاضی و فیزیک

حدیث ز، دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی از بوشهر، عنوان کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش بیشتر به آموزش توجه می‌شود نه پرورش؛ ضمن اینکه در استان ما بیشتر کلاس‌های مربوط به درس «آمادگی دفاعی» و «تفکر و سواد رسانه‌ای» تعطیل شده و به دروس اختصاصی «ریاضی» و «فیزیک» اختصاص پیدا کرده است.

*ضرورت استفاده از اساتید حوزوی در تدریس درس دینی

معصومه م، دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی از استان زنجان، با انتقاد از کم دانشی برخی معلمان، خاطرنشان کرد: دبیران درس دینی که از دانشگاه فرهنگیان به کلاس درس می‌آیند، فاقد اطلاعات کافی هستند و باید معلمان این درس مهم از کسانی باشند که در حوزه‌های علمیه درس خوانده‌اند.

وی با بیان اینکه پرورش در مدارس تیز هوشان تعطیل است، متذکر شد: در این مدارس به فعالیت بسیج دانش‌آموزی توجه نمی‌شود.

*بی توجهی به فعالیت بسیج دانش‌آموزی

گیتی ک، از کردستان با انتقاد از نبود محتوای «دشمن شناسی» در کتب درسی، یادآور شد: معلمان مدارس هیچ اهمیتی به فعالیت بسیج دانش‌آموزی مانند حلقه‌های صالحین در مدارس نمی‌دهند.

 

ثمین الف، از کرمانشاه با اشاره به محتوای نامطلوب کتب درسی، گفت: در رشته علوم انسانی دروس «جامعه شناسی» و «روان شناسی» دارای مطالب بسیار سنگینی است و حجم آن زیاد است؛ در نتیجه دبیر مربوطه مجبور است برای اینکه بتواند کتاب را تمام کند، خیلی سریع درس دهد.

*تعطیلی زنگ نماز

مریم ش، از کرمانشاه به عدم توجه به مسائل اعتقادی اشاره کرد و گفت: در مدرسه ما برخی معلمان به مسائل اعتقادی توجهی ندارند؛ ضمن اینکه به «زنگ نماز» که باید هر روز اجرا شود، توجهی نمی‌ شود و دبیران در زمان اقامه نماز، به درس دادن خود ادامه می‌دهند و هر دانش‌آموزی که قصد داشته باشد از کلاس برای اقامه نماز خارج شود، از درس عقب می‌ماند و دبیران به درس دادن خود ادامه می‌دهند

*استفاده از معلمان غیر مرتبط در دروس

محمد جواد ص، از استان فارس با اشاره به مشکلات متعدد در آموزش و پرورش متذکر شد: از معلمان در دروس مربوط به خود استفاده نمی‌کنند و برای نمونه، معلم ریاضی را برای تدریس درس تفکر و سواد رسانه‌ای به کلاس می‌فرستند؛ در حالی که این معلمان هیچ تخصصی در خصوص این درس ندارند.

وی با اشاره به استفاده از منابغ غربی در کتب درسی، خاطرنشان کرد: در مقطع ابتدایی منابعی که در کتاب تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است،از یک منبع یهودی و فردی به نام «راولینسن» است.

علیرضا ک، از استان قم یکی از اصلی ترین مشکلات در آموزش و پرورش را عدم پاسخگویی درست مسائل دینی به دانش‌آموزان و ایجاد شبهات در ذهن آنها برشمرد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی