به گزارش مفتاح، عبدالرضا مهاجری در کارگاه آموزشی جلوگیری از آتش سوزی و اطفاء حریق در منابع طبیعی که با مشارکت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در اصفهان برگزار شد ، اظهار داشت : بسیاری از آتش سوزی ها در این عرصه ها  به دلیل اختلاف بهره برداران با یکدیگر و برخی نیز با انگیزه از بین بردن عرصه های منابع طبیعی برای ساخت و ساز انجام شده است .

 

وی تصریح کرد : بسیاری از موارد آتش سوزی های انجام شده  در عرصه های منابع طبیعی  نیز توسط دوستداران طبیعت  و گردشگران و به صورت  غیر عمدی انجام شده است که لازم  است در این زمینه آگاهی افراد جامعه و گردشگران مراتع افزایش یابد .

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  اضافه کرد : آمار نشان  می دهد که بسیاری از آتش سوزی های عرصه های منابع طبیعی  و جنگل ها  از کنار جاده ها  آغاز شده و دلیل آن رها کردن ته سیگار بر افروخته در کنار جاده ها توسط گردشگران بوده است  بنا بر این برای جلوگیری از این حوادث باید  آموزش های لازم به استفاده کنندگان منابع طبیعی  داده شود .

 

وی با اشاره به کاهش میزان آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی در طی سه ماهه اول امسال بیان کرد : از ابتدای امسال تا کنون  18 هکتار  از عرصه های منابع  طبیعی استان دچار آتش سوزی شده اند که نسبت به مدت مشابه  سال گذشته  با کاهش چشمگیری مواجه بوده ایم  و این به خاطر مشارکت ساکنان بومی و ارائه آموزش های لازم به هموطنان  برای استفاده از عرصه های منابع طبیعی استان اصفهان بوده است .

مهاجری با اشاره به افزایش سه درصدی تراکم  و پوشش  گیاهی  عرصه های منابع  طبیعی استان اصفهان  بیان کرد : امسال احتمال افزایش سه درصدی آتش سوزی  در منابع طبیعی  این استان وجود دارد  و با توجه  به گرم شدن هوا  و افزایش آمار استفاده کنندگان از جنگل ها و مراتع  استان در فصل  تابستان  باید  برای حفاظت از این عرصه ها برنامه ریزی کنیم .

 

وی از شهرستان های  سمیرم ، فریدن ، فریدونشهر ، چادگان و بویین و میاندشت به عنوان کانون  های مهم  بحران آتش سوزی  عرصه های منابع طبیعی  نام برد و افزود :  سطح آگاهی ساکنان  مردم  این مناطق، بهره برداران و گردشگران برای جلوگیری از آتش سوزی  در عرصه های منابع طبیعی  این مناطق باید افزایش یابد .

مطالب پیشنهادی