به گزارش مفتاح وبه نقل از  ایلنا، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی  به رویکردهایی که در شش ماهه در اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اتخاذ و اقدام شده است، گفت: نکته نخست توجه بیشتر به بدنه اصلی رسانه یعنی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است. بر این اساس با همکاری صندوق هنر سه هزار سهمیه برای بیمه پایه گرفتیم که اگر کسی نشریه‌اش به هر دلیلی او را بیمه نمی‌کند او را به صندوق هنر معرفی کنیم. همچنین برای سه هزار نفر سهمیه برای بیمه تکمیلی درنظر گرفته شده که یک ماه پیش اعلام شد و الان ثبت‌نام تمام شده است.

 

وی همچنین به پرداخت وام‌های دو و سه میلیون تومانی که به متقاضیان با حجم و سهم محدود از صندوق اشاره کرد و گفت: نکته سوم که در دستور کار قرار دارد پرداخت وام‌های بزرگتر است که طی رایزنی با بانک مهر ایران قرار است به مدیر مسئولان و خبرنگاران وام ۲۰-۳۰ میلیونی پرداخت شود که تفاهم‌نامه آن امضا شده و طی چند روز آینده عملی خواهد شد.

 

دربندی با بیان اینکه موضوع بعدی، مشاوره حقوقی و بیمه‌ای است که هفته‌ای دو روز دو کارشناس حقوق‌دان و بیمه به روزنامه‌نگاران مشاوره رایگان می‌دهند، تصریح کرد: موضوع بعدی ارائه اینترنت بدون فیلتر است که اسم ۴۰۰ درخواست‌کننده را دادیم که خیلی‌ها تاکنون آن را دریافت کرده‌اند.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ساده‌سازی صدور کارت خبرنگاری را از دیگر اقدامات انجام گرفته؛ خواند و گفت: فعالیت دیگر گسترش حضور اهالی رسانه در خانه‌های مطبوعات استان‌ها بود که بر همین اسای تاکنون ۴ هزار و ۵۳۹ نفر عضو خانه‌ها شده‌اند.

 

دربندی یادآور شد: همچنین مذاکراتی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داشته‌ایم تا براساس طرح «خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیردار خبرنگاران» فعلا تمام خبرنگاران استان تهران را تحت آزمایش  و چکاب کامل رایگان قرار دهیم و براساس آن پرونده‌هایی تشکیل دهیم که پیش‌بینی می‌کنیم براساس آن آماری به دست آید که با آن می‌توانیم ثابت کنیم خبرنگاری شغل سخت و زیان‌آوری است.

 

او همچنین موضوع بعدی را ساماندهی پرداخت یارانه عنوان کرد و گفت: چند ماه است روی شیوه‌نامه‌ای برای پرداخت یارانه کار می‌کنیم که تهیه شده است. همچنین به سایت‌ها توجه کرده و نگاه ویژه‌ای به استان‌های محروم و همچنین به نشریات تخصصی داشته‌ایم و بر این اساس ضرایب افزاینده و کاهنده‌ای گذاشتیم که اگر رسانه‌ای از این ویژگی‌ها برخوردار بود چند درصد اضافه یارانه به آن تعلق بگیرد.

 

دربندی خاطرنشان کرد: براساس این شیوه‌نامه از ابتدای امسال دو نوبت یارانه دادیم؛ در این فاصله هشت میلیارد تومان به ۳۰۰ روزنامه، ۴ میلیارد تومان برای سایت‌های خبری و ۸ میلیارد تومان به سایر نشریات از هفته‌نامه تا فصل‌نامه پرداخت شده است. در مجموع در این وانفسای شرایط اقتصادی ۲۱ میلیارد تومان به ۱۸۰۰ رسانه یارانه پرداخت کرده‌ایم.

 

دربندی رویکرد سوم را توسعه فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی خواند و گفت: باید سعی کنیم رسانه‌ها بیشتر به طرف سایت و وب‌گاه حرکت کنند و برای این کار تسریع و تسهیل در صدور مجوز سایت را در دستور کار داریم. به همین منظور سایت‌ها را هم در گروه دریافت‌کنندگان یارانه قرار داده‌ایم. از سوی دیگر برای راه‌اندازی سایت روزنامه معمولا ۴-۵ میلیون تومان باید هزینه کرد که ما این کار را از طرق شرکتی با هزینه ۲۰۰ هزار تومان برای نشریات انجام می‌دهیم.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی رویکرد چهارم را تدوین شیوه‌نامه‌ای برای ساختارمند کردن اقدام‌ها خواند و گفت: ما هر روز ۶۰ روزنامه را رصد و پایش می‌کنیم و نتایج را به هیات نظارت بر مطبوعات می‌دهیم اما با این شیوه‌نامه مبنایی برای کارشناسان وجود خواهد داشت.

 

دربندی همچنین با اشاره به تلاش برای به حداقل رساندن تذکر به مطبوعات و متقاعد کردن نهادها به ایجاد محدودیت کمتر برای رسانه‌ها گفت: از سوی دیگر پیشگیری قبل از وقوع را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ به‌طور مثال وقتی قرار بود ترامپ درباره برجام اظهارنظری کند از چند روز قبل به رسانه‌ها درباره تیترهایشان و نحوه پوشش اخبار این رویداد توصیه‌هایی کردیم که منجر به تذکر نشود.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ادامه داد: فردا که قرار است تحریم‌های جهانی علیه ایران راه بیفتد باید رسانه‌ها در جریان باشند که این تحریم‌ها جدید نیست و اجرایی شدن همان تحریم‌های قبلی است بنابراین به رسانه‌اه توصیه می‌کنیم که نسبت به این موضوع بی‌محلی پیشه کرده و آن را بزرگنمایی نکنند و جلوه عجیب غریبی ندهند. سعی کنید موضع‌گیری کمی داشته باشید تا آرامش در جامعه حکم‌فرما شود.

 

دربندی همچنین خوستار راه‌اندازی جنبش توسعه خبرهای خوب از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران شد تا در این شرایط به فکر مردم باشیم.

 

او همچنین رویکرد ششم را تلاش برای رساندن نشریات به دست مردم عنوان کرد و گفت: بخشی از پرداخت یارانه به مدیرمسئول را در مقصد هزینه می‌کنیم. در این راستا با تجدیدنظر در طرح نشریات برگشتی و تغییر نامش به نشریات اهدایی، ۶۰۰ هزار نسخه از نشریات را به ۵۶ موسسه از جمله زندان‌ها، پرورشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... اهدا کردیم.

 

دربندی یادآور شد: در همکاری با نهاد کتابخانه‌ها ۲۰۰ عنوان نشریه سال گذشته با یک میلیون نسخه و هزینه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سه هزار کتابخانه عمومی توضیع شد.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی همچنین درباره مساله کاغذ نشریات، گفت: ابتدا تاکید می‌کنم که جزو وظایف ارشاد نیست وارد مساله کاغذ شود اما وقتی دیدیم بحرانی ایجاد شده برای کمک به مطبوعات وارد شدیم. به علت اقدامات گسترده جهانی برای حفظ محیط زیست تولید کاغذ در جهان کم شده حتی چین که بزرگترین صادرکننده کاغذ بود در این سیاست شده بزرگترین واردکننده. مشکل دوم این است که وزارت جهاد کشاورزی بریدن درخت برای تولید کاغذ را ممنوع کرده است. موضوع بعدی نیز دو سه برابر شدن قیمت دلار و کمبود نقدینگی است. در نتیجه کمیسیونی تشکیل دادیم که بر اساس واردات ۶۰ هزار تن کاغذ برای نشریات تصویب شده که بخشی از آن وارد شده و در گمرک قرار دارد.

 

دربندی با بیان اینکه کاغذ نشریات از مدت‌ها قبل جزو کالای اساسی قرار دارد، گفت:  الان تلاش داریم که زینک و مرکب را هم جزو کالاهای اساسی قرار دهیم.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با اشاره به اینکه روزنامه همشهری قبل از تشکیل کمیسیون دو سوم کاغذ یک شرکت تولیدکننده و واردکننده عمده را خریداری کرده بود اما در طرح جدید سقف قیمتی در نظر گرفته خواهد شد، گفت: قیمت بازار جهانی کاغذ هر تن ۷۸۰ یورو است.

 

دربندی همچنین تصریح کرد: تاکنون ۲۶۰ میلیون دلار با دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ اختصاص یافته است که ما بارها خواستیم به ما فهرست دهند که به کجا تعلق گرفته؟ البته بخشی متعلق به کتاب است نه صرفا روزنامه. اما دو مورد را به طور مشخص بررسی کردیم و متوجه شدیم به دو جوان ۲۴ ساله تعلق گرفته که شرکت‌شان را دو ماه پیش تاسیس کرده‌اند. البته این موارد در دست بررسی قرار دارد. اما اگر لیست در اختیار ما قرار بگیرد، بهتر بررسی می‌کنیم و در کمیسیون مصرانه پیگیر این مساله هستیم. در بین اینها برخی ارز دولتی گرفتند اما کاغذ وارداتی را در بازار آزاد فروختند برخی هم اصلا کاغذی وارد نکردند.

مطالب پیشنهادی