به گزارش پایگاه خبری مفتاح توانخواهان بسیاری تحت پوشش سازمان بهزیستی می باشند که گرچه از میزان خدمات رسانی بهزیستی آنچنان دل خوشی ندارند و بنا بر این گزارش برخی از سرپرستان این توانخواهان به پایگاه خبری مفتاح گفتند: از زمانی که تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته ایم هیچ کمک, تسهیلات و خدمات چشم گیری بابت هزینه های سنگین و فوق العاده زیاد فرزندانمان دریافت نکرده ایم. همچنان که پس از طی مراحل طولانی نام فرزندمان را به لیست پشت نوبت در سامانه بهزیستی منتقل کردند اما پس از گذشت 8 ماه نه تنها هیچ مستمری بلکه سبدهای حمایتی دولت نیز به ما تعلق نمیگیرد و پس از اعتراض ما به این امر, گفته شده اگر در لیست مستمری بگیران قرار داشتید می توانستید از این سبدهای حمایتی دولتی برخوردار شوید. همچنین برای گرفتن وام شرایط بسیار سختی موجود می باشد. مسئولان بهزیستی می گویند اگر مدرک فنی و حرفه ای داشتید می توانستید وام بگیرید.

یکی از سرپرستان زن خانوار افزود: من 3 مدرک فنی و حرفه ای دارم اما به دلیل آنکه سازمان فنی و حرفه ای از سال 90 اقدام به تغییر و تحول در مدارکش نمود, اینک مدارک قبل از سال 90 ما که با صرف وقت بسیار در این خصوص گرفته ایم بی اعتبار است.  اداره فنی و حرفه ای نیز در این خصوص به ما می گوید: می بایست 6 ماه از سال را هر روز مستمراً از صبح تا ظهر به کلاس بیاییم تا بتوانیم در رشته های خاص مشمول وام بهزیستی مدرک بگیریم. اما به دلیل آنکه سرپرست خانوار می باشم و کودک توانخواهم را نمی توانم رها کنم عملاً امکان این صرف وقت بسیار برایم مهیا نیست و به دنبال آن نمی توانم هیچ وامی از بهزیستی بگیرم.

 او می گوید تنها خدمتی که از سوی بهزیستی برایم تحقق یافت گرفتن معرفی نامه به برخی مراکز درمانی بود که با درصدی تخفیف در مراکز گفتار درمانی و یا کاردرمانی ذهنی طرف قرارداد با بهزیستی برایم محاسبه می شد و از جلسه ای 45 تا 50 هزار تومان درصدی از آن را پرداخت نمی کردم. ولی با شروع سال جدید همین معرفی نامه را اداره بهزیستی نمی دهد و به ما عنوان شده است که به دلیل کمبود اعتبارات هنوز قرارداد با گفتار درمانها و یا کاردرمان و... نبسته ایم.

 همچنین یکی از مدیران مرکز گفتار درمانی طرف قرار داد با اداره بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: در هفته اخیر جلسه ای از سوی اداره بهزیستی برای ما تشکیل شد و در این جلسه گفته شد به علت کمبود اعتبارات و بودجه فعلاً امکان بستن قرارداد برایمان مهیا نیست.

این مدیر مرکز گفتاردرمانی افزود: نمی توانیم جلسات کاردرمانی و یا گفتاردرمانی را بدون آنکه بهزیستی با ما قرارداد ببندد به صورت تعرفه قبلی با مشتریان محاسبه کنیم و مشتریان مجبورند کل هزینه را به صورت آزاد پرداخت کنند که برای برخی از آنان امکان پذیر نیست.

در این خصوص مرضیه فرشاد رییس اداره کل بهزیستی استان اصفهان به مفتاح اظهار داشت: وضعیت اعتبارات تا الان اعلام نشده است و هیچ وقت تا این موقع سال هیچ قراردادی بسته نمی شد و ما مسیرمان از سال های قبل عقب نیفتاده است ضمن آنکه هر سال با تاخیر سالی و در تیرماه و یا خرداد بسته می شد. 

وی با تاکید بر آنکه کم کم به تازگی ابلاغ اعتبارات به استان ها صورت میگیرد, افزود: ما امسال بیش از سالهای گذشته مشکلات اقتصادی داریم و در قراردادهایمان تجدیدنظر خواهیم کرد. اما اینکه تا الان قراردادی بسته نشده به دلیل کمبود اعتبارات نیست.

فرشاد افزود: هروقت ابلاغ اعتبارات شد و تعداد افراد توانخواه متقاضی تایید شدند این قراردادها بسته خواهد شد. وی در خصوص هزینه های بالای کلاسهای گفتار درمانی و کاردرمانی برای توانخواهان ذهنی و صرف هزینه های آزاد توسط خانواده ها و سرپرستان اظهار داشت: خدمات ما مقطعی هست نه این که فرد بتواند مستمر و دائمی از ما خدمات بگیرد, پس بنابراین  شروع خدمات در هرسال به عهده خودشان است و سرپرستان باید متقبل شوند(!)

وی همچنین در خصوص لیست پشت نوبت های بهزیستی گفت: باید از سوی اداره کل بهزیستی کشور و از تهران این سایت باز شود و در این خصوص تصمیم گیری نمایند که من اطلاعی در این خصوص ندارم.

رییس اداره کل بهزیستی استان در خصوص تصمیم گیری برای سرپرستی اداره بهزیستی شهرستان مبارکه (که فرماندار مانع از جلسه معارفه وی شده بود) اظهار داشت: مایل به صحبت در این خصوص نیستم و در این خصوص متعاقباً تصمیم گیری خواهیم کرد. شایان ذکر است رییس اداره بهزیستی شهرستان نطنز پس از اعتراضات مردمی به مراکز ذی ربط همچون اداره بهزیستی استان, دادگستری و یا فرمانداری و واکنش نسبت به رفتار او در هفته های اخیر در اقدامی عجیب به سمتی بالاتر ارتقا یافت. اما فرماندار شهرستان مبارکه دقایقی پیش از برگزاری جلسه معارفه وی مانع از تشکیل این جلسه شد. شنیده ها حاکی از آن است که تصمیم گیری در این خصوص در هاله ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مبارکه چه کسی خواهد شد؟

 

پیشنهاد می کنیم در این خصوص مطالب زیر را مطالعه نمایید:

سهم بهزیستی از درآمد ۲ هزارمیلیاردی فروش سیگار در سال ۹۸+جدول

فرشتگان معصوم بی نام و نشان

ارتقاء شغلی مدیر شهری علیرغم نارضایتی مردم

کافه «دانتیسم» به خانه جدید اسباب‌کشی می‌کند

 

گزارش از: فاطمه مستغنی اصفهانی

مطالب پیشنهادی