زهره السادات کاظمی-مفتاح نیوز/ شور هیجان ثبت نام برای کاندید شدن آنقدر زیاد هست و کرسی مجلس آنقدر گیرا شده است که بنا به گفته استاندار   1242 نفر در استان اصفهان، برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند.  از این تعداد  ۴۷۴ نفر آنها، اصفهان را برای به عنوان حوزه انتخابیه خود برگزیده‌اند.

این در حالی است که اصفهان تنها 5 نماینده برای تصاحب کرسی‌های مجلس نیاز دارد. تنها سه درصد از داوطلبان مجلس یازدهم، دارای سابقه دواطلبی در ادوار گذشته را دارند و یک درصد آنها در مجلس دهم نماینده هستند.

این شور مضاعف که خیلی‌ها دلیلش را خدمت به خلق عنوان می کنند، چنان زیاد شده است که گاهی انسان را متحیر می‌سازد که خادمان ملت چه آمار بالایی دارند. حال اگراز بعضی از این افراد سوال بپرسی که چه در مورد تصویب قانون وقانون اساسی می دانند تقریبا فقط سری تکان می دهند.

البته اینکه داشتن لیسانس و فوق لیسانس را کافی برای کاندید شدن می دانند و اینکه به مرور در مجلس به قوانین آشنا می‌شوند دلیلی است که خیلی را به پای میز ثبت نام کشاند واین  معضلی است که سالها گریبانگیر ما است. این بی خبری نتیجه ای جز تصویب قوانین ضعیف، اجرا نشدن درست قوانین و البته انتخاب وزیران ضعیف را به همراه دارد.

حالا این هیجانات و البته رفتار بعضی برای تائید صلاحیت نشدن، رهبرانقلاب  را به واکنش واداشت که ایشان چندی پیش در درس خارج خود به این موضوع اشاره داشتند. ایشان با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر، ضمن انتقاد به ثبت‌نام بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس، تاکید کردند: «هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است».

اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی

رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به توصیه حضرت رسول (ص) به ابوذر گفتند:

«عَن اَبی ذَرٍّ (سَلامُ اللّهِ عَلَیهِ) اَنَّ النَّبیَّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم.»

ایشان در تشریح قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی فرمودند: خود جناب ابی‌ذر این توصیه‌ی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابی‌ذر بزند چیست؟

ایشان ادامه دادند: «اِنّی اَراکَ ضَعیفا» من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف می‌بینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌اللّه، رُک‌گو، و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَین گفتند:حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی.

ایشان ادامه دادند:  این، درس برای ماها است. ما -حالا همه‌ی ما نه؛ بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی.

همین طور بدون محابا میروند

ایشان در ادامه اظهار داشتند: حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این توانایی‌ای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.

انچه که رهبر انقلاب به ان اشاره داشتند بسیار مهم است، ثبت نام بی محابا. اگر در سوابق، قابلیت ها و توانمندی بسیاری از ثبت نام کنندگان دقیق شویم بسیاری از آنها شامل این سخن رهبر انقلاب می‌شوند. درست است که باید فضا  برای حضور افراد محیا باشد، اما نمایندگی مجلس فقط یک اسم نیست. وقتی فرد قدرت دفاع از منافع استانش را ندارد، قدرت همگرایی با سایرین را ندارد، قدرت شناسایی مشکلات و اهمیت آن برای استان را ندارد، قدرت تحلیل مسائل را ندارد، روحیه مبارزه با رانت و ویژه خواری را ندارد،قدرت درک مردم ومشکلاتشان را ندارد و ظرفیت نشست روی صندلی نرم مجلس را ندارد نباید به سراغ این مسئولیت برود.

اصفهان حالا دیگر به حضور نماینگانی پای کار و توانا خادم وجسور نیاز دارد تا بتوانند حق های پایمال شده استان را بستانند. کشور به نمایندگانی نیاز دارد تا به درستی به وظیفه شان عمل کنند با اطلاعات کامل قانون تصویب کنند و نظارت برا اجرای قانون را به درستی انجام دهند.

 در این میان  تعدادی از نمایندگان سابق ثبت نام نکردند و ترجیح دادند تا میدان را برای دیگران باز کنند و البته برخی از نمایندگان که البته به نظر نمی رسد دیگر بتوانند کاری از پیش ببرند، هنوز در لیست ثبت نام کنندگان دیده می شوند. انگار تشنگی برای خدمت در این تعداد به سیراب شدن نرسیده است.

حالا باید منتظر ماند و دید که چه کسانی وبا چه قابلیتی تائید صلاحیت می شوند وچه راهی پیش روی مردم اصفهان است.

مطالب پیشنهادی