11:53 1399/08/03

 

 

به گزارش مفتاح،  اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، شامگاه جمعه در اصفهان به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت محدود و مجازی برگزار شد.  

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه این جشنواره گفت: سینمای کودک و نوجوان ایران بخش مهمی از سینمای ایران است. بعد از انقلاب بیش از ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان ساخته شده که این اهمیت این سینما را نشان می‌دهد.

وی در ادامه  اظهار داشت: در سال ۹۸، ۹ فیلم کودک و نوجوان اکران شد. بخش مهمی از کسانی که در سینمای ایران به عنوان برجستگان شناخته می‌شوند کسانی هستند که در سینمای کودک و نوجوان حضور داشته‌اند. امسال این سینما تحت فضای کرونا بود و جشنواره هم با این فضا در تماس بود. اما تحت‌تاثیر این فضا، اتفاقاتی که می‌تواند مبدا تحولات تازه باشد، پدید آمد.

صالحی تاکید کرد: از طریق فضای جدید فرصتی برای امکان ارتباط فراملی پدید آمد و امکان ورود بهتر به بازارهای جهانی را فراهم کرد. اگر چه در تجربه تهدید گونه پدید آمد اما فرصتی جدید را برای سینمای ایران پدید آورد. من از کسانی که این فرصت را برای سینمای ایران و نگاه به افق‌های تازه پدید آوردند، تشکر می‌کنم.

 

در ادامه تابش دبیر جشنواره  در اختتامیه این جشنواره گفت: کودکان و نوجوانان عزیز و والدین حاضر در خانه، سینماگران و همکاران در دبیرخانه و در دیگر بخش‌های جشنواره به عنوان دبیر سی و سومین دوره جشنواره در برابر شما ایستاده‌ام. برای رسیدن به این نقطه تردیدها و هراس‌های فراوان داشتیم. مسیری را باید می‌پیمودیم که کسی آن را طی نکرده بود.

وی ادامه داد: وی او دی ها(VOD)  ) می‌توانند مستقیم و بی‌واسطه نظر سینماگران را به مخاطبان برسانند. همه ما باید تلاش کنیم فاصله نگاه کودکان و بزرگسالان از آنچه که هست کمتر شود. داوری کودکان در این دوره باعث تصحیح نگاه ما شده است. باید به کودکان و نوجوانان  گوش دهیم و از آنها بیاموزیم بی تردید این مسیر را ادامه خواهیم داد.

او تاکید کرد: می‌شد با انفعال و تسلیم جشنواره امسال را تعطیل کنیم اما وظیفه ملی خود می‌دانستیم که باید تلاش خود را برای ایفای نقشمان برای زنده نگه داشتن امید و نشاط انجام دهیم و شکل جدیدی از برگزاری جشنواره ترکیبی آنلاین و فیزیکی تجربه کنیم.

تابش در سخنان خود از نقش هوشنگ‌ مرادی‌کرمانی و ایرج طهماسب در ترغیب کودکان و نوجوانان برای پیوستن به دو کمپین جشنواره گفت و از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی، وزیر بهداشت، وزیر فناوری اطلاعات و شهردار تهران، شهردار اصفهان و دبیر ستاد مقابله با کرونا و همه کسانی  که کمک کردند قطار جشنواره سی و سوم مسیر خود را به سلامت طی کند تشکر کرد.

علیرضا نصر اصفهانی رئیس شورای شهر اصفهان پیامی به اختتامیه ارسال کرده بود در این پیام آمده بود: امسال ما اوج خلاقیت و ابتکار را شاهد هستیم. امروز جشنواره در همه خانه‌های اصفهان و ایران حضور دارد. در سراسر اصفهان شاهد تبلیغات این جشنواره بودیم که نشاط کودکان و نوجوانان را فراهم کرد. خوشحالیم در این شرایط، جشنواره نشان داد که زندگی جاری است.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان نیز به دلیل شرایط کرونا پیامی را ارسال کرده بود.

وی ضمن تشکر از  از کادر درمانی بیمارستان گفت:   بسیار خرسند هستم که در این شرایط شیوع شدید ویروس کرونا، پیام جشنواره که می‌گوید "زندگی جاریست"در تمامی نقاط کشور تحقق یافت‌.

وی ادامه داد: پیام  زندگی جاریست حتی در بنت سیستان و بلوچستان ورود پیدا کرد تا کودکان و نوجوانان این منطقه از این فرصت استفاده کنند که این موضوع جای بسیار خوشحالی دارد.

نوروزی در پایان بیان کرد: از تمامی دست‌اندرکاران این جشنواره بابت این موضوع تشکر می‌کنم که توانستند از بستر فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کنند.

وی همچنین از تلاش کادر درمان و قهرمانان سلامت تقدیر کرد و گفت: تقریباً ۵۰۰ میلیون تومان از هزینه‌های جشنواره، به خرید لوازم و امکانات تحصیل در فضای مجازی برای کودکان مناطق کمتر برخوردار استان اصفهان تخصیص داده شد. خوشحالیم که توانستیم این کودکان را نیز شاد کنیم و بر لب‌های آنان، خنده بنشانیم.

 

 در این دوره از جشنواره در بخش اهدا جوایزدر  بخش پویانمایی، پروانه زرین بهترین فیلم پویانمایی کوتاه به دلیل پرداختِ هنرمندانه‌ کارگردان به موضوع پیوند با طبیعت و دوستی با حیوانات و همچنین تکنیک بدیع و خلاقانه به مریم کشکولی‌نیا کارگردان فیلم "قدم یازدهم " اهدا شد.

  • پروانه زرین بهترین دستاورد فنی هنری برای انیمیشن لوپتو به عباس عسکری رسید. و پروانه زرین بهترین بازیگر و دیپلم افتخار به روح‌الله زمانی برای بازی در فیلم خورشید تعلق گرفت.
  • پروانه زرین بهترین فیلمنامه بخش بین‌الملل به فیلم «آن سوی رودخانه» تعلق گرفت.
  • پروانه زرین بهترین کارگردانی بین‌الملل توسط شارل شِنُوا در ویدئویی اعلام شد. این جایزه تعلق گرفت به «خورشید» ساخته مجید مجیدی.

مجیدی  بیان کرد: من می‌خواهم این جایزه را از طرف خودم به جامعه سلامت پرستارها و پزشکان تقدیم کنم که این چند ماهه از جان خود گذشتند. مطمئن باشند ما قدر آنها را می‌دانیم و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم تا آنها هم آسایش داشته باشند. امیدوارم هر چه زودتر کرونا از بین برود و جشنی در کنار این عزیزان بگیریم.

در ادامه اهدا جوایز، پروانه زرین و دیپلم افتخار به مجید مجیدی و امیر بنان برای فیلم "خورشید" تعلق گرفت.

همچنین پروانه زرین و دیپلم افتخار این بخش به فریدون نجفی برای فیلم بچه گرگ‌های دره سیب اعطا شد.

در بخش برگزیده، جایزه بخش داوری کودک و نوجوان به «فریتزی» رائف کوکوال و ماتیاس اهدا شد.

 

درتابش در ادامه بخش مسابقه سینمای ایران گفت: از سال گذشته علاوه بر جوایز داوران، به تشخیص دبیر در راستای توسعه سینمای کوددک این بخش‌ها طراحی شد. دبیر به فیلم‌هایی که نماینده بخش فرهنگ و هنری و یا کسب و کار را حمایت می‌کند، جوایزی را اختصاص می‌دهد به این امید که سازندگان تشویق شوند و شاهد بالندگی این سینما باشیم.

 همچنین جایزه کرونا روایت که بخش جدید در جشنواره امسال است و با همکاری سازمان نظام پزشکی اجرا شد که ۴۰ اثر در این بخش به جشنواره رسید.

هیئت داوران جایزه ویژه خود را به دلیل توجه دلسوزانه به ایثارگریِ مدافعان سلامت، به محمدمهدی فکریان کارگردان فیلم کوتاه ملاقات آخر اهدا کرد.

پس از آن جایزه ویژه دبیر به دلیل حضور مداوم و مستمر در سینمای ایران و تلاش برای ارتباط فرهنگی بین میراث ایران و سینمای روز جهان، جایزه ویژه دبیر به حسین قناعت برای فیلم "سلفی با رستم" اهدا شد.

قناعت پس از دریافت این جایزه گفت: من فیلم‌هایم را برای نمایش در سالن سینما می‌سازم، امیدوارم این ویروس منحوس هر چه زودتر برود و فیلم‌ها را کنار هم ببینیم. دوباره شادی کنیم و امید داشته باشیم.

جایزه سوم دبیر در این بخش به رقیه توکلی برای فیلم مهران تعلق گرفت.

جایزه ویژه دبیر در حوزه کسب و کار به محمدحسین صادقی برای تولید "فیلم لوپتو" اهدا شد.

در بخش وب سری مهدی خرمیان عضو هیات داوران، دیپلم افتخار بخش وب سری را به علی درخشی کارگردان مجموعه کووید۱۹ اهدا کرد.

در ادامه مراسم اختتامیه پروانه زرین برنده فیلم  پویانمایی کوتاه به مریم کشکولی‌نیا برای ساخت «قدم یازدهم» اهدا شد و پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش فیلم کوتاه، به فیلم کوتاه داستانی شوفر ساخته رضا نجاتی رسید.

سپس پروانه زرین و دیپلم افتخار فیلم بلند داستانی به محمد الهی‌نژاد برای ساخت فیلم پیله و پروانه تعلق گرفت.

همچنین جایزه یونیسف ضمن تقدیر از خورشید ساخته مجید مجیدی به فیلم بعد از اتفاق ساخته پوریا حیدری اوره به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی تعلق گرفت.

درادامه مراسم اختتامیه پیام تشکر وزیر بهداشت به دلیل توجه به کادر درمان در جشنواره فیلم کودک ونوجوان پخش شد.  

سعید نمکی در این پیام ویدئویی گفت: از همه دست اندر کاران این جشنواره تشکر می‌کنم؛ خوشحالم که بخش کرونا یکی از بحث‌های جدی این جشنواره بود. بیماری کووید ۱۹، یک مؤلفه مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد، فرهنگ و کلیه موارد اجتماعی کشورها مطرح شد. یکی از گروه‌هایی که بسیار تحت تأثیر این پدیده قرار گرفتند، کودکان و نوجوانان بودند. فاصله گذاری اجتماعی مساوی با انزوا در عالم کودکان و نوجوانان کشور ما و همه کشورهای جهان بود.

وی افزود: دور شدن بچه‌ها از مدرسه، تأثیرهای مهمی در روح و روان کودکان می‌گذارد اما جشنواره توانست یک بار دیگر این نشان را به درون خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان برگرداند و انزوای ناشی از کرونا را به حداقل برساند. علاوه بر رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، جامعه محور کردن فضای سینما یکی از کارهای خوبی بود که در جشنواره امسال انجام شد. این دستاورد بزرگ ملی را تبریک می‌گویم.

پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» تعلق گرفت

 

پس از پخش ویدیو سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزیده بخش سینمای ایران اعلام شد.

در بخش اهدا جوایز سینمای ایران، پروانه زرین و دیپلم افتخاربهترین دستاورد فنی/ هنری به کیوان مقدم طراح صحنه فیلم «خورشید» اهدا شد.

 

پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر به محمدرضا عالی‌ور برای "بچه گرگ‌های بهترین دره سیب" اهدا شد.

پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به فریدون نجفی برای بچه گرگ‌های دره سیب تعلق گرفت.

پروانه زرین و دیپلم افتخار  جایزه زاون قوکاسیان به مجید مجیدی برای فیلم خورشید اهدا شد.

در ادامه کلیپ یادبود سردار شهید سلیمانی پخش و جایزه شهید نوجوان بهنام محمدی به رقیه توکلی کارگردان فیلم مهران اهدا شد.

پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مجید مجیدی کارگردان فیلم «خورشید» تعلق گرفت.

مجیدی در این بخش گفت: ظرفیت سینمای ایران بزرگ‌تر از چیزی است که دیگران فکر می‌کنند، مخصوصا با ورود نسل جوانی که در این جشنواره آثارشان دیده شد. اینها پشتوانه سینمای ایران هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود. در معضلات اجتماعی به خصوص در حوزه کودکان می‌طلبد سینماگران مسئولیت‌شان را به خوبی ایفا کنند.

در ادامه پروانه زرین بهترین فیلم به مجید برزگر برای فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» تعلق گرفت.

در این دوره از جشنواره فیلم های کودکان ونوجوانان جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره،  به دلیل توجه توجه ویژه به اهمیت شادابی و طراوت کودکان در رشد و پرورش انسان‌ها، به مهین جواهریان کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی بعله! اهدا شد.

 

مطالب پیشنهادی