14:40 1395/10/11

به گزارش مفتاح،محمدجواد لاریجانی گفت: تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را ناموجه و محصول سیاست بازی و دخالت دولت‌های بزرگ در امور حقوق بشر می‌دانیم و این برخورد دوگانه و منافقانه است.

محمدجواد لاریجانی معاون امور بین الملل قوه قضائیه در رابطه با نصب گزارشگر ویژه برای ایران و تعیین جانشین برای احمد شهید، اظهار کرد: تعیین گزارشگر ویژه برای کشورمان به هیچ وجه موجه نیست، این موضوع را کاملا رد کرده و هر کسی را که نصب کنند با آن مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه احمد شهید گزارشگر بسیار ناموفق و متخلفی بود، گفت: او دوره‌اش را ناتمام گذاشت و اگر از من بپرسید باید همان روز اول استعفا می‌داد منتهی بقیه مسئولیتش به عهده شخص دیگری گذاشته شد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نصب گزارشگر ویژه و تعیین جانشین برای احمد شهید کاملا مشخص است، به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: اولا تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را ناموجه و محصول سیاست بازی و دخالت دولت‌های بزرگ در امور حقوق بشر می‌دانیم و این برخورد دوگانه و منافقانه است.

وی ادامه داد: ثانیا معتقدیم این گزارشگر جدید هم اگر بخواهد مثل گزارشگر قبلی سوءاستفاده کرده، از یک تلویزیون به تلویزیون دیگر برود و علیه جمهوری اسلامی پرونده سازی کند، طبیعتا موضع ما همان موضع قبلی خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهایی مثل آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی که لزوم تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را طرح می‌کنند صلاحیت این کار را ندارند، گفت: امروز یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در دنیا آمریکا است و این کشور رکورد بسیار مفتضح و کارنامه بسیار بدی در زمینه حقوق بشر دارد. گذشته از جنایاتی که در عراق، یمن و افغانستان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مرتکب می‌شوند تمام جانیان دنیا توسط اینها حمایت می‌شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: رژیم صهیونیستی و آل سعود که در کودک کشی رکورد بالایی دارند دوستان این کشورها هستند و آمریکا و کشورهایی مثل انگلیس به اینها اسلحه می‌فروشند. در بحرین که مردم فقط می‌خواهند حق یک رای برای هر شخص داشته باشند با خشونت سرکوب می‌شوند و نخست وزیر انگلیس با فضاحت کامل در آن کشور حضور یافته و از این دولت جائر حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی با این کارنامه، حق ادعای دفاع از حقوق بشر را ندارند و پیشنهاد آن‌ها در رابطه با تعیین گزارشگر برای ایران بسیار ناموجه است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه یادآور شد: حق این است که برای تک تک اینها گزارشگر ویژه تعیین گردد تا معلوم شود چرا این جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند و یا در ارتکاب این جنایت‌ها، معاونت کردند.

منبع: میزان

مطالب پیشنهادی