10:54 1399/05/05

به گزارش مفتاح و به نقل از سامانه اطلاع رسانی کرونا، دکترکمال‌حیدری  در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی اصفهان اظهار داشت:  وضعیت شیوع کرونا تا سال آینده ادامه دارد هرچند اکنون اصفهان در وضعیت خوب بیماری قرار دارد اما بحران اصلی فصل پاییز است و احتمال افزایش سه تا چهار برابری تعداد بیماران وجود دارد و البته سازمان بهداشت جهانی پیش بینی افزایش ۱۰ برابری تعداد بیماران را دارد.

وی تاکید کرد: هر هفته بیش از پنج میلیارد تومان برای تهیه لباس، ماسک و دستکش پرسنل بیمارستان‌های این استان هزینه می‌شود و لازم است مردم همانند دوران دفاع مقدس که با اهدا لباس و تجهیزات به جبهه‌ها و خط مقدم کمک می‌کردند ما را در این راه کمک و یاری کنند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه امروز و در شرایط سخت تحریم هم به حمایت‌ها و کمک‌های مردمی نیاز داریم، ادامه داد: با کمک و یاری مردم و خیران توانستیم مرحله اول این بیماری را به خوبی پشت سر بگذاریم و جهان از این کار بزرگ ایران متحیر شد.

8 هزار پرسنل و کادر درمان درگیر کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: هم اکنون هشت هزار نفر پرسنل و کادر درمان بصورت شبانه روزی مشغول خدمت به بیماران هستند.

دکتر حیدری بیان کرد:کرونا از نوع ویروس آنفلوآنزاست و در فصل سرد افزایش  پیدا می کند و کار را برای ما مشکلتر خواهد کرد و در صورتیکه یک سری رفتارها در زندگی ما نهادینه نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه احتمال آزمون و خطا در کشف واکسن کرونا وجود دارد گفت: تاکنون داروی موثری برای مقابله با کرونا پیدا نشده و تاثیر هیچکدام از داروهای موجود هم ثابت نشده است.

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری برای اولین بار در جهان شیوع یافته، همه نظام‌های بهداشتی جهان در حال تلاش برای کشف داروی موثری برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

به گفته وی این ویروس هم اکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر را در کل دنیا درگیر کرده و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن روز به روز در حال افزایش است.   

دکترحیدری با بیان اینکه کادر درمان استان اصفهان از پنج ماه گذشته تاکنون با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبورند که در این گرمای هوا لباس های مخصوص بپوشند خاطرنشان کرد: هر روز بر تعداد بیماران افزوده می شود و بسیاری از بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران در بخش آی سی یو با مشکل مواجه هستند.

اخبار بیشتر

جولان کرونا در اصفهان

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: کد رهگیری که مشاغل مختلف برای شروع فعالیت خود دریافت می کنند بمنزله تعهد اخلاقی برای رعایت و پایبندی به پروتکل های بهداشتی است، اما برخی افراد فقط آنها را تهیه و بر دیوار فروشگاه خود نصب کرده‌ و توجهی به رعایت موارد بهداشتی ندارند.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت مردم را تضمین می کند اضافه کرد: مردم فهیم استان اصفهان سرآمد رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند.

دکتر حیدری با اشاره به اهمیت کمک ها و حمایت مردمی از پرسنل و کادر درمان استان گفت: نذورات و کمک های مومنانه را در روزهای آینده در پیش داریم که لازم است مردم به این موارد هم توجه ویژه داشته باشند.

*ماسک زدن باید به مطالبه و فرهنگ عمومی تبدیل شود

رییس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه بسیاری از افراد ناقل ویروس کرونا هستند اما علامت ندارند گفت: ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به مطالبه و فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود.

دکتر حیدری اظهار داشت: استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد احتمال انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد و در صورتیکه هر ۲ نفر ماسک داشته باشند تا ۹۸ درصد امکان انتقال ویروس کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه امکان انتقال ویروس کرونا در مکان های مسقف ۲۰ برابر بیشتر می‌شود ادامه داد: تا جایی که امکان دارد باید مراسم‌ و جلسه‌ها در فضاهای باز برگزار شود.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: استفاده از ماسک یکی از بهترین و آسانترین راه‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شود اما کافی نیست و شستشوی مرتب دست‌ها و فاصله‌گذاری هم باید برای محافظت از این ویروس رعایت شود .

وی با بیان اینکه ماسک‌های یکبار مصرف تنها تا سه یا چهار ساعت امکان استفاده دارند اضافه کرد: ماسک های معمولی پارچه ای ۲ لایه برای مردم عادی جامعه مناسب و کافی است.

مطالب پیشنهادی