12:12 1399/10/27

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره عدم انسجام اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده گفت: این وضعیت در هر دو جناح به طور طبیعی وجود دارد و دیده می شود. در دوره های قبلی هم به همین صورت بود؛ در جبهه اصولگرایان هم همین مساله وجود دارد و همه اصولگرایان روی یک نفر اجماع و ائتلاف ندارند. این موضوع در اصلاح طلبان هم دیده می شود و کاملا طبیعی است. هر چه به انتخابات نزدیکتر شویم اختلافات کمتر می شود و محور های اجماع و ائتلاف بوجود می آید. و اسامی پیشنهاد شده در ماه اخر مشخص خواهند شد. امروز می بینیم که هم در اردوگاه اصلاح طلبی و هم در اردوگاه اصولگرایی تعدادی گزینه وجود دارد و مطرح است و در رسانه و گفتگو ها شنیده می شوند ولی تا در شورا ها مطرح شوند و مساله جدی تر شود زمان باقی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در اردوگاه اصلاح طلبان چند دستگی وجود دارد، گفت: این مساله طبیعی است. امروز اصولگراها هم به همین صورت هستند و همه آنها آقای قالیباف را قبول ندارند. در بین اصلاح طلبی هم همه دکتر عارف را قبول ندارند و نظر بر افراد مختلفی است. اما در نهایت به جایی می رسیم که یک نفر محوریت پیدا می کند. بزرگترهای جناح ها می آیند و کدخدامنشی می کنند. در جبهه اصلاحات و در بین اصولگرایان همیشه همینطور بوده است.

 

وی در ادامه این پاسخ افزود: در دوره های قبلی هم آقای خاتمی تعیین کننده بود و در نهایت حمایت ایشان مشخص می کرد که چه کسی کاندید نهایی جبهه اصلاح طلبی باشد. در بین اصولگرایان هم آقای مهدوی کنی وقتی زنده بودند محور و تعیین کننده بودند حال که ایشان نیستند افراد دیگری این کار را انجام می دهند در جامعه مدرسان و در جامعه روحانیت و یا توسط کسانی که در قم و یا تهران محوریت این کار را داشتند. تا چندی قبل مرحوم مصباح یزدی در جبهه پایداری تعیین کننده بود و نظر ایشان تعیین کننده بود.

 

آیتی با اشاره به اینکه احتمال اینکه این وضعیت موجود تا دم انتخابات کشیده شود هست اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که اگر اصلاح طلبان تا دم آخر به اجماع نرسند شاید کاندیدا نداشته باشند. این احتمال وجود دارد که در بین اصلاح طلبان هم پیشنهادات مختلفی باشد و به نظر می رسد در نهایت این طیف به اجماع برسد و جای نگرانی ندارد. وقتی نزدیک به انتخابات باشیم این افراد به اتحاد و وحدت می رسند.

 

او درباره کاندیداتوری لاریجانی و حمایت ایشان از سوی اصلاح طلبان گفت: امروز درباره حضور لاریجانی اختلاف نظر وجود دارد. کارگزاران روی آقای لاریجانی نظر مثبت دارند ولی باقی اصلاح طلبان که در حدود 18 یا 19 حزب هستند روی آقای عارف و ظریف و جهانگیری فکر می کنند. احتمال امدن آقا سید حسن خمینی هم وجود دارد چون وقتی از ایشان سوال شده نگفته نمی آیم و گفته بستگی دارد مردم چه بخواهند. این نشان می دهد آقا سید حسن خمینی تمایل دارد و در این صورت اصلاح طلبان همگی وحدت می کنند و یکپارچه از ایشان حمایت می کنند. اگر آقای ظریف هم راضی باشد که به میدان انتخابات ورود کند گزینه خوبی برای اصلاح طلبان است.

 

وی در پاسخ به این سوال، آیا اصلاح طلبان با آقای لاریجانی جلسه ای داشته اند؟ گفت: تا جاییکه من خبر دارم و پاسخی که آقای لاریجانی در گفتگویی به این سوال داده است چنین جلسه ای تکذیب شده و او گفته است من خودم را اصلاح طلب نمی دانم او در دوره های قبلی انتخابات مجلس هم بار ها گفته بود که من یک اصولگرا هستم. اما بخشی از اصلاح طلبان او را فردی معتدل می دانند که می تواند مورد حمایت اصلاح طلبان قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی