16:56 1397/09/10

 

 

 

 

به گزارش مفتاح، دکتر منصوره ابوفاضلی با بیان اینکه یک چهارم جمعیت اصفهان تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان می باشد اظهار نمود: از جنوب زاینده رود تا ۱۸۰ کیلومتری رامشه یعنی بهارستان، سپاهان شهر، اشکاوند، جرقویه، رامشه و از میدان انقلاب تا چهارباغ، آتشگاه، کهندژ و خیابان امام خمینی و جمعیتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم اصفهان تحت نظر این مرکز هستند.

 

مدیر مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان با اشاره به فراگیری و شیوع بیماریهای غیر واگیر مثل بیماریهای قلبی و عروقی و انواع سرطان ها گفت: برنامه غربالگری را برای این دست از بیماریها  برای سنین ۳۰ سال به بالا داریم و با سنجش میزان چربی و قند خون و وزن و قد تلاش داریم که یک آمار روشنی از این دست بیماریها در اصفهان داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به دیابت و فشارخون در اصفهان در مرز هشدار است به طوری که در شش ماهه اول طبق آمار ۱۱.۶ درصد جمعیت اصفهان مبتلا به دیابت و ۲۵ درصد از جمعیت استان اصفهان مبتلا به فشارخون می باشند، ادامه داد: تغذیه نامناسب و کم تحرکی دو عامل موثر در بروز این دست از بیماریها است.

 

دکتر ابوفاضلی با اظهار اینکه در سال ۸۶، طرح غربالگری را برای بیماری چربی خون و پره دیابت و فشارخون داشتیم که طبق این غربالگری ۱۸ هزار و ۱۷۴ نفر مبتلا به فشارخون، ۱۳ هزار و ۳۱۷ نفر مبتلا به دیابت و ۱۱ هزار و ۱۳۲ نفر مبتلا به چربی خون می باشند.

 

 وی بیان داشت: بایستی تلاش کنیم در فرهنگ مردم ما پیشگیری مقدم بر درمان باشد، حتی این تفکر پیشگیری در بین خیران سلامت وجود ندارد به طوری که حاضرند میلیاردها تومان خرج ساخت یک بیمارستان کنند اما برای خرید دستگاه های تشخیص بیماری هزینه ای نکنند و این مایه تاسف است.

 

مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان است، تنها اطلاعات ۸۸۰ هزار نفر ثبت شده و تنها ۳۰ درصد مردم این منطقه پرونده الکترونیک سلامت دارند و متاسفانه در شهر اصفهان و قسمت جنوب شهر که از سطح اجتماعی بالاتری برخوردارند، برای ثبت اطلاعات خود به مراکز بهداشت مراجعه نمی کنند.

 

وی از غربالگری سه تا سرطان خبر داد و افزود: با توجه به شیوع سرطان گردن رحم، سینه و روده بزرگ غربالگری این سه نوع سرطان را در تمام مراکز جامع سلامت و پایگاه های سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان داریم که به صورت رایگان انجام می دهیم .

 

دکتر ابوفاضلی با اشاره به اینکه انجام این غربالگری در بخش خصوصی در وضعیت کنونی که کیت ها گران شده است، با هزینه بالایی امکاپذیر است، ادامه داد: نتایج غربالگری ها در شش ماهه اول امسال نشان داد که ۱۸ هزار و ۹۲۵ نفر تحت غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفتند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۳۸ نفر علائم بیماری نداشته و ۳ هزار و ۳۹۹ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

 

وی همچنین از غربالگری سرطان برست یا سینه خبر داد و افزود: ۳۶ هزار و ۵۴۱ نفر در این طرح غربالگری شرکت کردند که ۲ هزار و ۳۱ نفر علائم این بیماری را داشتند، ۱۸۲ نفر دارای توده خوش خیم هستند و ۲۰ نفر نیز مبتلا به سرطان هستند که با یک عمل جراحی ساده قابل درمان بودند و  ۷ نفر آنها سرطان بدخیم داشتند.

 

مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان گفت: غربالگری سرطان گردنه رحم را روی ۱۹ هزار و ۵۵۴ نفر انجام دادند و ۱۳۶ نفر مشکوک به این بیماری تشخیص داده شدند.

 

وی ادامه داد: بیماری سالک یکی از مشکلات اساسی در منطقه مرکز بهداشت شماره یک اصفهان است که امروز فراگیری این بیماری را در شرق ورزنه، هرند، جرقویه و سفلا و علیا داریم که در وسعت ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۳۶ هزار و ۹۶۸ را در بر گرفته است، طعمه گذاری کردیم که در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۳ مورد سالک شناسایی شدند در سال ۹۶،  ۱۰۷ نفر بیمار شناخته شدند و امسال تاکنون یکصد نفر شناسایی شدند .

 

وی اظهار داشت: آمار مبتلایان به سالک را از ۸۰۰ نفر در سال ۸۹ به یکصد نفر در امسال رساندیم و این نتیجه تلاش هایی است که طی این سالها انجام گردیده است.

 

مطالب پیشنهادی