23:42 1399/11/07

احمدرضا دلیران فیروز دبیر کمیته تحقیق و پژوهش فدراسیون گلف: آیا گلف یک ورزش است؟

بازگردانی از احمدرضا دلیران فیروز دبیر انجمن وودبال و دبیر کمیته تحقیق و پژوهش و عضو شورای اطلاع رسانی و بین الملل فدراسیون گلف/زهرا مراوندی عضو کمیته امور بین الملل هیئت گلف استان اصفهان

طبق تعریف، ورزش به فعالیتها یا مهارتهای عادی جسمانی‌ای گفته می‌شود که بر پایه یک رشته قوانین مورد توافق همگانی و با اهداف تفریحی، یا برای مسابقه، نشاط شخصی، دستیابی به ورزیدگی، مهارت جویی یا آمیزه‌ای از این اهداف انجام می‌گیرد.

تعریف ورزش را می توان در فرهنگ لغت های مختلف یافت و طبق این تعاریف، عنوان ورزش ۱۰۰ درصد برای گلف متناسب است.

گلف قرن ها بر اساس بازی اسکاتلندی، با زدن چوب به سنگریزه ها انجام می شده است.

گلف بیشتر از سایر ورزش ها محبوب شده است. گلف یک ورزش قانونی است زیرا بسیار رقابتی است و به ظرفیت ذهنی، نیروی فیزیکی و استفاده از عضلات نیاز دارد.
بخش عمده ای از هر ورزشی، به ویژه گلف، رقابت است. به گلف فقط به عنوان یک بازی دیده می شود، اما گلف بازان بسیار رقابتی هستند.

در هر ورزشی فقط باید یک روز بازی کنید، اما در گلف یک مسابقه ممکن است تا چهار روز طول بکشد که بازی کنید.

و شاید اغلب افراد در حین بازی آسیب بینند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۸، زمانی که تایگر وودز(Tiger Woods)در حال بازی، با وجود آسیب در ناحیه زانوی چپ، شکستگی در ناحیه استخوان ران و همچنین دو شکستگی در استخوان درشت نی در سمت چپ، موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات آزاد شد. این نشان می دهد که هیچ چیز نمی تواند گلف بازها برای برنده شدن متوقف نخواهند شد. گلف بازان مانند سایر بازیکنان ورزشی باید با مصدومیت کنار بیایند. ورزشکاران در سایر رشته ای ورزشی وقتی مصدوم می شوند، بیرون می نشینند و استراحت می کنند ، اما گلف بازان فقط شانس برنده شدن دارند و فرصتی برای استراحت در زمان مصدومیت ندارند. چرا که گلف یک ورزش فردی است ، هیچ کس دیگری نمی تواند پیروزی را تضمین کند. ورزش های مستقل نیز به توانایی اعتماد به خود فقط نیاز دارند.
یکی از مهمترین قسمتهای هر ورزشی ، بازی ذهنی است. بازی ذهنی تقریباً به اندازه قدرت بدنی مهم است. در فوتبال ، قسمت ذهنی شناخت بازی است ، اما در گلف، دانستن چگونگی انجام ضربه ، انجام آنچه پیش رو است و جلوگیری از آنچه دیگران انجام داده اند، است. جک نیکلاس (Jack Nicklaus )، گلف باز مشهور، یک بار گفت: “وقتی مکانیک باشید می توانید در مسابقات برنده شوید ، اما گلف بازی احساسات و سازگاری است. اگر از آنچه در ذهن و بدن هنگام بازی اتفاق می افتد آگاه نباشید ، هرگز نخواهید توانست بهترین باشید. اگر کوچکترین ذره ای عقب باشید، نمی توانید بهترین بازی خود را انجام دهید. در گلف باید بسیار دقیق باشید زیرا اگر توپ را کمی از دست بدهید، این ضربه تمام ضربه شما را از بین را انجام دهید. در ورزش های دیگر، هم تیمی ها برای کمک، در بازی هستند و کمک می کند، اما در گلف هیچ هم تیمی وجود ندارد. پس گلف نه تنها یک ورزش جسمی است بلکه یک ورزش ذهنی است و بدون این جنبه نمی توانید بازی کنید. قسمت ذهنی گلف نشان می دهد که این یک ورزش است.
بعضی از افراد می گویند که گلف یک ورزش نیست زیرا، “یک ساعت بازی گلف بدون حمل چرخ دستی به طور متوسط ۳۶۰ کالری می سوزاند. برای مقایسه، یک ساعت بسکتبال ۷۲۷ کالری و فوتبال بیش از ۹۰۰ کالری می سوزاند. بسکتبال و فوتبال هر دو ورزش بی هوازی هستند، اما یک نفر کل بازی را انجام نمی دهد. بازی های بسکتبال و فوتبال به طور متوسط ۹۰ تا ۱۵۰ دقیقه هستند، در مقایسه با گلف که به طور متوسط ۲۷۰ دقیقه است. همچنین، هنگامی که کیف خود را نیز حمل می کنید و ۹ حفره را طی کرده و بازی می کنید، “۷۲۱ کالری برای نه حفره سوزانده می شود”. اگر محاسبات ریاضی تان خوب باشد، این مقدار حدود ۱۵۰۰ کالری در یک بازی ۱۸ حفره خواهد بود. نه تنها این ، بلکه یک ساعت گلف بهتر از تمرین ژیمناستیک است. گلف بدون چرخ دستی به طور متوسط در هر ساعت ۳۶۰ کالری می سوزاند، در حالی که انجام ژیمناستیک در حدود ۳۴۵ کالری است. گلف همچنین به هماهنگی عضلانی بالایی نیاز دارد. زیرا، هنگام زدن یک ضربه در گلف از حداقل ۱۷ گروه عضلانی در حرکت هماهنگ دست ها، مچ ها، بازوها، شکم و پاها استفاده می شود. در حالیکه در بازی بسکتبال فقط از ۴ عضله مختلف استفاده می کند. در بازی فوتبال، توپ باید به دروازه هدایت شود و تقریباً هرکسی می تواند این کار را انجام دهد. در حالیکه در گلف ، باید مسیر را درست را انتخاب کنید، و با استفاده از یک چرخش هماهنگ به توپ دقیق بزنید. در فوتبال از پاها استفاده می شود در حالیکه در گلف کل بدن بطور کامل فعالیت دارد. با این وجود فوتبال بیش از گلف یک ورزش در نظر گرفته می شود. در حالیکه گلف ۱۰۰ درصد یک ورزش است. چرا که میزان قدرت و استفاده از عضلات نشان می دهد که گلف واقعاً یک ورزش است.
گلف یک ورزش است زیرا توسط کمیته بین المللی المپیک نیز معتبر شناخته شده است.
در دنیا همه می داند که گلف یک ورزش است ، ورزشکاران سطح بالا می خواهند کشور خود را با این ورزش نشان دهند. برای اینکه یک ورزش توسط المپیک شناخته شود، “یک ورزش باید توسط مردان حداقل در ۷۵ کشور و در چهار قاره و توسط زنان در کمتر از ۴۰ کشور و در سه قاره انجام شود.” (بریتانیکا) این نشان می دهد که گلف در سراسر جهان به طور گسترده ای بازی می شود و کمیته بین المللی المپیک، گلف را ورزشی می داند که می تواند و باید در المپیک بازی شود. از آنجا که گلف از قانون برای بازی و بازیکنان برخوردار است، پس قطعاً گلف یک ورزش قانونی است.

برگرفته از سایت www.firstteeseattle.org

مطالب پیشنهادی