به گزارش سرویس اجتماعی مفتاح نیوز؛ در خرداد سال 1393 عکسی از رئیس‌جمهور کشورمان آقای روحانی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد ایشان درحالی‌که شلوار ورزشی و تی‌شرت سفید بر تن دارند در حال تماشای مسابقه فوتبال تیم ملی ایران و نیجریه هستند.
در خرداد سال 1397 هم عکسی از رئیس‌جمهور کشورمان آقای روحانی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد ایشان درحالی‌که شلوار ورزشی و تی‌شرت سفید بر تن دارند در حال تماشای مسابقه فوتبال تیم ملی ایران و مراکش هستند. به‌عنوان یک جامعه‌شناس، در هر دو عکس نکته‌ای توجه مرا جلب کرد.
اینکه آیا رئیس‌جمهور محترم کشورمان در ساختمان نهاد ریاست جمهوری در حال تماشای فوتبال هستند؟ اگر بله چرا ایشان در محیط کارشان شلوار ورزشی به تن کرده‌اند؟ چون برای ما دهه شصتی‌ها شلوار ورزشی حکم همان پیژامه آبی معروف را دارد. دورادور شنیده‌ام که رئیس‌جمهور کشورمان فردی بسیار مبادی آداب هستند و به همین دلیل کاملاً بعید می‌دانم که ایشان در ساختمان ریاست جمهوری باشند و با این لباس‌ها به تماشای فوتبال بپردازند.
بر این اساس حدس می زنم که ایشان در خانه نشسته‌اند و در حال تماشای مسابقه فوتبال‌اند. و باز پرسشی دیگر و مهم‌تر و اجتماعی‌تر.
چرا جناب رئیس‌جمهور در هر دو مثال یادشده به‌تنهایی در حال تماشای مسابقه فوتبال هستند؟ آیا ایشان مجردند؟ یا اینکه قبلاً متأهل بوده ولی هم‌اکنون از همسرشان جدا شده‌اند؟ می‌دانم که هیچ‌کدام این‌ها درست نیست. پس آیا خانواده محترم ایشان به هنگام پخش مسابقه فوتبال در خانه حضور داشته اند؟ اگر بله، آیا خانواده محترم رئیس‌جمهور هیچ علاقه‌ای به تماشای مسابقه فوتبال، آن‌هم مسابقه تیم ملی کشورشان در جام جهانی ندارند؟ یا آنکه خانواده محترم ایشان علاقه دارند ولی به هنگام عکس، ترجیح داده اند تا رئیس‌جمهور را تنها بگذارند و ایشان این‌طور در عکس تنها و بی‌کس به نظر برسند؟ و سؤالی مهم‌تر؛
آیا این شخصِ رئیس‌جمهور بوده است که از خانواده خواسته تا در عکس تنها باشد و اعضای خانواده از دید مردم کشورشان پنهان بمانند؟ آیا رئیس‌جمهور محترم دلیل خاصی دارند که درنهایت ترجیح می‌دهند در عکس تک‌وتنها باشند؟ دقیقاً در ذهن ایشان چه می‌گذرد؟ آیا نمایش روابط گرم یک رئیس جمهور با خانواده، از ارزش و شأن او می کاهد؟ آیا نشان دادن خانواده دون شأن یک مرد ایرانی است؟ اساساً آیا آن‌طور که مسئولان و مقامات ادعا می‌کنند خانواده در ایران یک نهاد اجتماعی ارزشمند است و آنان توجه ویژه‌ای به این نهاد ارزشمند و گسترش آن دارند؟ اگر ارزشمند است چرا خود آنان ترجیح می‌دهند تا خانواده‌هایشان را مخفی کنند و کسی خبردار نشود که آنان متأهل‌اند و این موضوع را فقط در برگه‌های ثبت‌نام کاندیداتوری ریاست جمهوری اعلام می کنند؟
امیدوارم روزی برسد که مقامات کشورمان، مانند مقامات کشورهای غربی -که ازنظر اینان خانواده در آنجا رو به فروپاشی است- نه در حرف ، شعار و سخنرانی، بلکه در عمل برای خانواده ارزش قائل شوند و برای یک‌بار هم شده ما ببینیم که آنان خانواده‌ای دارند و مانند عموم مردم، با خانواده‌هایشان نشسته‌اند و در حالی که میوه، یا تخمه یا چیپس می خورند تلویزیون تماشا می‌کنند.
سخن آخر: یا در خانه به‌تنهایی در مقابل تلویزیون ننشینید و فوتبال تماشا نکنید، یا اگر هم این کار را می کنید لطفا عکس آنرا منتشر نکنید.
اگر قرار است عکسی منتشر شود لطفا با خانواده به تماشای فوتبال بپردازید.
شما در حال انجام مأموریت اداری نیستید که بگوییم باید مسائل کار و خانه از هم تفکیک شود. شما در کانون گرم خانواده اید.

به قلم فردین علیخواه(جامعه شناس)

مطالب پیشنهادی