14:49 1398/03/18

به گزارش مفتاح, عبدالحسین بیات مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اعمال تحریم های جدید آمریکا بر صنعت پتروشیمی ایران گفت: ماهیت صنعت پتروشیمی به گونه‌ای است که قابل تحریم نیست و نه تنها این موضوع در صنعت پتروشیمی ایران صادق است بلکه به طور کلی صنعت پتروشیمی در هیچ کشوری قابل تحریم نیست.

وی با اشاره به دوره پیش تحریم های پتروشیمی گفت: در آن دوره ایران محصولات پتروشیمی را به فروش می‌رساند اما کمی سختی کار بیشتر شده بود؛ با این حال در آن شرایط نیز محصولات پتروشیمی ایران صادر می‌شد.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: مسئولیت تولید و فروش محصولات پتروشیمی در اختیار بخش خصوصی است بنابراین می توان به دلیل چابکی بخش خصوصی می توان امیدوار بود که محصولات تولید شده به راحتی صادر شود؛ طبعا از تجارب گذشته نیز در این زمینه درس گرفته می‌شود و این تجارب مانع از اختلال جدی در صادرات محصولات پتروشیمی شد که خوش بختانه این کار از عهده بخش خصوصی بر خواهد آمد.

* اگر زنجیره ارزش تا آخرین حلقه ایجاد می‌شد دغدغه تحریم نداشتیم

این مقام مسئول در صنعت پتروشیمی با تاکید براین که باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در صادرات غیر نفتی توجه ویژه شود گفت: اگر برنامه ریزی ما به این سمت حرکت می کرد که زنجیره ارزش را تا آخرین حلقه ایجاد می کردیم امروز دیگر دغدغه تحریم نداشتیم و راحت تر می توانستیم محصولات نهایی را صادر کنیم.

به گفته بیات در شرایط فعلی که ایران هنوز زنجیره ارزش را تکمیل نکرده است تقاضا برای محصولات پتروشیمی بیشتر از تولید و عرضه است و به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده محصولات نهایی به دنبال خرید محصولات پتروشیمی حتی به صورت خام هستند و هیچ کشوری نمی تواند جای ایران را در این بازار بگیرد.

* شرایط سخت‌تر از گذشته نیست

وی خاطرنشان کرد: این موضوع را نیز آمریکایی ها می دانند و تنها از این موضوع به دنبال منافع سیاسی خود هستند زیرا در شرایط تحریم گذشته که از سوی سازمان ملل اعمال شده بود توانستیم محصولات خود را بفروشیم و اکنون که فقط تحریم های آمریکا مطرح است شرایط سخت تر از گذشته نیست.

بیات همچنین در پاسخ به این سوال که خرید تجهیزات مختص صنعت پتروشیمی در این شرایط چگونه خواهد بود گفت: اگر روابط ما با دوستان و هم پیمانان خود حفظ شود می توانیم در این شرایط تجهیزاتی که امکان تولید در داخل وجود ندارد را وارد کنیم و تجهیزاتی که در داخل بومی سازی شده اند را به راحتی بدون نیاز به خروج ارز از کشور مورد استفاده قرار دهیم.

 

 

فارس

مطالب پیشنهادی