به گزارش مفتاح، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  افزود: شهروندانی که می‌خواهند سر کسب و کار برگردند باید سلامت خود و دیگران را جدی بگیرند و دستورهایی که برای بازگشت به مشاغل مختلف توسط وزارت بهداشت مصوب و اعلام می‌شود را به‌صورت دقیق و جدی مد نظر قرار دهند.

وی اظهارداشت: اگر در ابتدای اپیدمی (همه‌گیری) کرونا، تعداد بسیار کمی در جامعه به عنوان ناقل و در معرض این بیماری قرار داشتند اکنون و پس از تثبیت اپیدمی، دامنه افراد بیمار و ناقل آنقدر وسیع است که احتمال مواجهه با افراد ناقل در اماکن عمومی به شدت بالا رفته است بنابراین رعایت پروتکل حفاظت فردی و دستورهای بهداشتی اهمیت دوچندانی دارد.

بستری شدن بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان

 دکتر طاهره چنگیزبا اشاره به بستری شدن بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان، تصریح کرد: با توجه به آزمایش‌ها و نقطه‌گذاری محل اقامت آنها، در هیچکدام از شهرستان‌های استان و محله‌ها نیست که حداقل یک مورد ابتلا نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مقرر شد که از بیست و سوم فروردین امسال تعدادی از فعالیت‌های شغلی که خطر انتقال در حین انجام آنها در حد کم و متوسط است به تدریج آغاز شود و به چرخه تولید و ارایه خدمات برگردند، گفت: به میزانی که ما فاصله فیزیکی در اجتماع را کاهش دهیم شانس انتقال ویروس افزایش می‌یابد و گریزی از آن نیست.

دکتر چنگیز اضافه کرد: تنها چیزی که می‌تواند برای به حداقل رساندن این شانس با وجود شروع فعالیت‌های کنترل شده کمک کند، مراعات دقیق دستورهای بهداشتی است.

بستری روزانه  بیمار در بیمارستان ها ی اصفهان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کماکان در هر ۲۴ ساعت حدود ۱۵۰ بیمار جدید در بیمارستان های استان با علائم مشکوک و ابتلا به کرونا بستری می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار مرگ و میر در بیمارستان‌ها روند نزولی را طی کرده است و به مدد الهی و با تلاش همکاران، مراقبت ها وضعیت قابل قبولی دارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد تخت‌های آی سی یو، افزود: کارکنان زحمتکش ما با ایثار و فداکاری همه تلاش خود را برای مراقبت بهتر از بیماران صرف می‌کنند اما اگر تعداد بیماران ورودی از حد معینی بگذرد به طور طبیعی کارکنان ممکن است نتوانند به خوبی پاسخگو باشند.

دکتر چنگیز از مردم استان اصفهان خواست که توجه داشته باشند همچنان خانه، امن‌ترین مکان در جنگ با کروناست و فقط برای موارد اضطراری از خانه خارج شوند و اگر لازم است که از منزل خارج شوند و در مکان‌های پر ازدحام حضور یابند ترجیحا از ماسک پارچه‌ای معمولی استفاده کنند.

وی افزود: این توصیه در ابتدای اپیدمی به عنوان توصیه عمومی مطرح نبود، زیرا آن موقع تعداد بیماران در جامعه زیاد نشده بود و شانس برخورد با بیماران در مکان‌های عمومی به اندازه اکنون بالا نبود.

در مراکز پر ازدحام حتما ماسک بزنید

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر افراد در مکان‌های پر ازدحام هستند که نمی‌توانند فاصله یک و نیم متر با دیگران را رعایت کنند ضرورت دارد که از ماسک پارچه‌ای ساده که خودشان در خانه نیز می‌توانند تهیه کنند استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه شستن دست‌ها باید رعایت شود، اظهارداشت: اگر مردم علائم اولیه ابتلا به کرونا مانند تب، گلو درد، سرفه و تنگی نفس را داشتند از طریق سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir وضعیت خود را اعلام کنند تا همکاران حوزه بهداشت و دانشگاه در اسرع وقت با آنها تماس بگیرند و راهنمایی کنند یا با سامانه تلفنی ۳۱۱۳ تماس گیرند و مشاوره لازم را دریافت کنند.

دکتر چنگیز خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بخش‌های زیر مجموعه آن، بیمارستان‌ها، شبکه‌های بهداشتی و درمانی و کلینیک‌ها در کنار مردم و مراقب آنها هستند و امید است با همراهی همدیگر این بحران دامن‌گیر در دنیا را به خوبی کنترل و مدیریت کنیم.

گفتنی است دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اعلام کرده است که از بیست و سوم فروردین ماه، کسب‌ و کارهای کم‌ریسک و متوسط می‌توانند فعالیت خود را دوباره آغاز کنند.

«حسین مدرس خیابانی» قائم‌مقام وزیر صنعت اعلام کرد که فهرست آن دسته از واحدهای صنفی که امکان فعالیت در مرحله دوم فاصله‌گذاری اجتماعی خواهند یافت، از سوی اتاق اصناف، وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های مرتبط، در حال نهایی شدن است؛ ضمن اینکه همچنان با تعریف میزان ریسک فعالیت، بقیه کسب و کارها نیز به تدریج و به صورت پلکانی و البته با نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این فهرست اضافه می‌شوند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه فعالیت واحدهای پرتردد همچنان ممنوع است، گفت: پروتکل بهداشتی شامل مسئول واحد، ابزارهای مورد استفاده و مشتریان است که در چارچوب پروتکل‌های عمومی و تخصصی رعایت کنند و باید پروتکل‌ها را در معرض دید عموم قرار دهند و اصناف، بهداشت و بازرسان روی نحوه اجرای آن نظارت خواهند داشت.

شاین ذکر است استان دست‌کم پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اصفهان، بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی و ۲۵۰ هزار واحد صنفی دارد که یک میلیون نفر از جمعیت آن کارگر بیمه شده هستند.

وزارت بهداشت هجدهم فروردین اعلام کرد که تاکنون ۶۰ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به سه هزار و ۷۳۹ نفر رسید.

مطالب پیشنهادی