16:28 1398/04/29

به گزارش مفتاح  حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ گفت: قوه قضاییه در نمایشگاه امسال با حضور جدی شرکت کرده و مجموعه ای از نوآوری هایش را در این نمایشگاه عرضه کرده است.

وی با اشاره به سامانه ثنا گفت: بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از شهروندان در این سامانه ثبت نام کردند و با این ثبت نام این امکان فراهم می‌شود احراز هویت شهروندان را داشته باشیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: با همکاری مرکز علم و فناوری  ریاست جمهوری اولین شتاب دهنده مرکز کسب و کار قوه قضاییه را راه اندازی کردیم و امروز تفاهم نامه‌ای با معاونت فناوری امضا خواهد شد.

وی افزود: در نمایشگاه الکامپ امسال توانستیم  خط تولید سخت افزار  پابند الکترونیک را ارایه دهیم و با کمک این پابند می‌توانیم مرتکبان جرایم غیرسنگین را در محدوده معین شهری محبوس کنیم. تاکنون ۴۷۵ زندانی از این پابند استفاده کردند و ۳۰۰ نفر از این تعداد حبس خود را گذرانده و به اتمام رسانده‌اند.

شهریاری افزود: امروز ابلاغ الکترونیکی تحولی را رقم زده و موجب رضایت شهروندان شده است.  

وی درباره آخرین وضعیت سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسؤولان، گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مسؤول ایجاد این سامانه است، در حال حاضر طراحی این سامانه تقریبا تکمیل شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: نوع بانک اطلاعاتی که قرار است اموال مسئولان در آن ثبت و ضبط شود با شرکت‌های دانشگاهی امنیتی مورد مشاوره قرار گرفته است تا امنیت لازم در سامانه دیده شود.  همچنین با شرکت‌هایی گفت‌وگو شده که بعد از راه‌اندازی سامانه، یک پایلوت راه‌اندازی می‌شود. این پایلوت در شبکه ملی عدالت راه اندازی خواهد شد که از طریق اینترنت دسترسی ندارد تا ما مطمئن شویم امنیت این سایت تضمین شده است.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه از این پایلوت در شبکه ملی عدالت پاسخ گرفتیم، پروژه دیگری به صورت هم عرض تعریف شده که احیانا اگر برای برخی از شهروندان حضور در دادگستری مشکل است، بتوانیم با تضمین امنیت از طریق شبکه اینترنت نیز این دسترسی را بدهیم.

شهریاری افزود: طرح دوم از امنیت بالایی برخوردار است و با استفاده از زیرساخت زبان برنامه ریزی جاوا ان‌شاءالله تضمین بیشتری برای امنیت خواهیم داشت. به محض اینکه این سایت راه اندازی شود از طریق اینترنت این سامانه در اختیار مدیران قرار خواهد گرفت اما قبل از آن و تا دستیابی به سامانه‌ای که تضمین امنیت لازم را داشته باشد، این سامانه در شبکه ملی عدالت در داخل دادگستری‌ها راه اندازی خواهد شد و از قضات و همکاران خود کار را شروع خواهیم کرد و کار پایلوت می‌شود، ان‌شاءالله تا یک ماه دیگر پایلوت اولیه این کار افتتاح خواهد شد.

وی گفت: سامانه ثنا بعد از شبکه بانکی بزرگترین شبکه گسترده ملی قوه قضاییه است که مجموعه اطلاعات پیرامون پرونده‌های دستگاه قضایی از طریق این شبکه ثبت و ضبط شده است.

شهریاری ادامه داد: اطلس جرایم در کشور به تفکیک شعب در اختیار مدیران شهرها قرار خواهد گرفت که در برنامه ریزی و مدیریت در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است. احراز هویت قطعی از طریق سامانه الکترونیک فراهم آمده است. با راه اندازی اولین مرکز شتاب دهنده کسب و کارهای نوپا در قوه قضاییه ان‌شاءالله از ظرفیت جوانان کشور برای طرح‌های تحولی استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ نفوذ ابلاغ الکترونیکی امروز بالغ بر ۸۰ درصد است و امیدواریم این عدد به حدود ۱۰۰ درصد برسد.

شهریاری افزود: سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه همچون سازمان پزشکی قانونی، روزنامه رسمی، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان ثبت اسناد دستاوردهای خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.

در این نشست تفاهم نامه‌ای در رابطه با راه اندازی اولین شتاب دهنده مرکز کسب و کار قوه قضاییه، هویت سنجی الکترونیکی با مرکز آمار و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و معاونت فناوری قوه قضاییه و شرکت حامی منعقد شد. 

شایان ذکر است سامانه اموال و دستگاههای اجرایی (سادا) به آدرس  https://sada.mefa.ir/fa  وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص فعال می باشد.

مطالب پیشنهادی