به گزارش مفتاح، لاستیک‌سازی یکی از دو پروژه صنعتی بزرگی بود که رئیس‌جمهور به مردم یکی از بیکارترین استان‌های کشور قول داد و حالا یک زمین خالی دستاورد سفر نخست هیئت دولت است.

امروز که ۴ سال از وعده دولت یازدهم به مردم لرستان برای احداث کارخانه لاستیک‌سازی می‌گذرد، مردم لرستان جز حرف‌ها و بازدیدهای نمایشی هیچ عملیات اجرایی در راستای محقق شدن این وعده ۴ ساله ندیده‌اند؛ طرحی که می‌رود تا به سرنوشت دیگر پروژه‌های صنعتی و عمرانی لرستان دچار شود.

پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان که با گذشت چندین سال همچنان بهره‌برداری نشده‌اند، چشم مردم را از اجرایی نشدن پروژه لاستیک‌سازی نیز ترسانده است؛ پروژه‌ای که قرار بود ۳۶ ماهه بهره‌برداری شود همچنان آب و برق ندارد و از زمان کلنگ زنی جز خاک‌برداری زمین پروژه که آن‌هم پیشرفت چندانی ندارد، تقریباً هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.

لاستیک‌سازی وعده دولت یازدهم در نخستین سفر به لرستان

حسن روحانی در ۲۸ خردادماه سال ۹۳ به لرستان به‌عنوان پنجمین مقصد خود سفر کرد و در جریان سفر خود به این استان ۷۹ مصوبه را برای اجرایی شدن در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در نظر گرفت.

کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی از پروژه‌هایی است که در سفر روحانی به لرستان مصوب شد.

حسن روحانی در روز اول سفر خود به لرستان در جمع مردم در ورزشگاه تختی شهر خرم‌آباد و در تشریح برنامه‌های دولت در لرستان اظهار داشت: برای اجرای دو طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده‌اند که در این استان کار را آغاز کنند و دولت هم با همه وجود حمایت خواهد کرد. کارخانه لاستیک خودرو و کارخانه سنگ‌بری مدرن این دو طرح است که هر دو را این وزارتخانه متقبل شده است.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در تاریخ ۲ تیرماه ۹۳ طی نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان جزئیات مصوبات سفر روحانی به این استان را تشریح کرد و در سخنانی گفت: ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت ۲۰۰ هزار حلقه توسط شرکت ایدرو یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بود، مکاتبه‌های ساخت این کارخانه انجام‌شده است اما هنوز مشخص نیست که مکان این کارخانه در کدام شهرستان باشد و ما هم هیچ اصراری بر مکان این کارخانه نداریم و مطیع نظر کارشناسی هستیم.

پس ‌از آن بررسی‌های کارشناسی برای مشخص شدن مکان احداث کارخانه لاستیک‌سازی صورت گرفت و محمد چگنی معاون برنامه‌ریزی وقت استانداری لرستان در تاریخ ۱۱ شهریورماه سال ۹۳ اعلام کرد که ۲ مکان برای احداث این پروژه پیش‌بینی‌شده است و سرمایه‌گذار می‌تواند هر یک از این دو مکان را انتخاب کند، چگنی همچنین از آمادگی شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد برای استقرار کارخانه لاستیک‌سازی خبر داد.

وی عنوان کرد: نخستین محلی که برای احداث این واحد صنعتی پیشنهاد شده یک قطعه زمین از محل منابع ملی در اطراف شهر خرم‌آباد است که هم به کمربندی خرم‌آباد نزدیک بوده و هم فاصله کمی با فرودگاه و پروژه راه‌آهن خرم‌آباد دارد.

وی بیان داشت: این زمین ۱۲۲ هکتار وسعت دارد و چون مسطح بوده هزینه‌های کمتری برای تسطیح این زمین نیاز است.

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان با اشاره به گزینه دوم برای احداث کارخانه لاستیک سازی خرم آباد عنوان کرد: در این راستا یک قطعه زمین ۹۶ هکتاری برای احداث این پروژه پیشنهاد شده که استاندار لرستان نیز از این محل بازدید داشته اند.

چگنی همچنین از پیشنهاد اختصاص زمین برای احداث کارخانه لاستیک سازی در شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد خبر داد و یادآور شد: در شهرک های صنعتی شماره یک و دو به مساحت مورد نیاز زمین نداریم ولی شهرک صنعتی شماره سه قابلیت احداث این کارخانه را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون در شهرک شماره ۳ واحد خرم آباد واحد صنعتی احداث نشده است ادامه داد: در این شهرک تنها دو مجوز واحد صنعتی صادر شده که هنوز عملیاتی نشده اند.

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان مساحت شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد را حدود ۷۰ هکتار عنوان کرد و یادآور شد: نیاز ما برای احداث کارخانه لاستیک سازی ۵۰ هکتار است که می توان این میزان را در شهرک صنعتی شماره ۳ نیز تامین کرد.

چگنی با اشاره به رایزنی و گفتگو با سرمایه گذار پروژه افزود: هر کدام از زمین های پیشنهادی مزایایی دارند که سرمایه گذار می تواند نسبت به انتخاب هر کدام از این گزینه ها اقدام کند.

جلسات پیگیری احداث لاستیک سازی را هفتگی برگزار می کنیم

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز از برگزاری جلسات هفتگی یا ۱۵ روزه برای تسریع در اجرای این طرح صنعتی خبر داد و گفت: ما این قول را می دهیم که در شش ماه دوم سال و با آغاز اجرای پروژه جلسات مربوط به این کارخانه لاستیک سازی را به صورت هفتگی یا ۱۵ روزه برگزار کنیم.

بازوند با تاکید بر حمایت ویژه از احداث کارخانه لاستیک سازی ادامه داد: به طور مستمر با برگزاری جلسات متعدد ضمن رصد روند کار موانع پیش روی احداث کارخانه را رفع خواهیم کرد.

این در حالی است که روند کند و لاک پشتی اجرای پروژه نشان دهنده این است که برگزاری جلسات منظم برای رفع موانع پیش روی احداث این واحد صنعتی در دستور کار نبوده است.

کلنگ زنی پروژه یک سال پس از تصویب طرح

از اجرای این طرح تا تاریخ ۲۱ خرداد ۹۴ خبری نبود، یعنی یک سال کلنگ زنی و اجرای طرح به تعویق افتاد تا درنهایت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور این پروژه در سال ۹۴ کلنگ زنی شود.

اینکه مسئولان لرستان در این یک سال برای پروژه لاستیک سازی خرم آباد چه کردند موضوعی است که تاکنون به آن پاسخی داده نشده است.

امیرعلی زهره نژاد مدیرعامل کارخانه در مراسم کلنگ زنی این پروژه گفت: متعاقب پیگیری استاندار و با عنایت به پی‌نوشت معاون اجرایی ریاست جمهوری مبنی بر برنامه‌ریزی لازم جهت اجرایی شدن و تحقق احداث کارخانه تایر خودرو، سازمان گسترش با پیگیری‌های مستمر نسبت به تعیین بخش خصوصی توانمند اقدام نموده که درنهایت با مشارکت این بخش، شرکت لاستیک نیک‌رو گسترش با شماره ۴۶۹۶۷۶ در اسفندماه ۱۳۹۳ تأسیس شد.

وی یادآور شد: این سازمان و شرکت فوق شناسایی، ‌مذاکرات و مکاتبات متعدد با شرکت‌های تأمین‌کننده تکنولوژی و تولیدکننده تجهیزات و همچنین تهیه برنامه زمان‌بندی در قالب گزارش مدون ارائه کرده و نهایتاً شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد برای استقرار کارخانه در نظر گرفته‌شده است.

مدیرعامل کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد بابیان این‌که کارخانه لاستیک نیک‌رو گسترش خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار ساخته خواهد شد، اعلام کرد: این کارخانه در مدت‌زمان ۳۶ ماه احداث خواهد شد.

امروز ۳۹ ماه از تصویب طرح اجرای کارخانه لاستیک سازی خرم آباد و ۲۷ ماه از کلنگ زنی پروژه توسط معاون اجرایی وقت رئیس جمهوری می گذرد و پروژه ای که قرار بود در مدت زمان ۳۶ ماه بهره برداری شود؛ همچنان در مرحله خاک برداری و تامین زیرساخت های آب، برق و گاز است.

در چنین شرایطی مسئولان استان از افتتاح فاز یک پروژه لاستیک سازی خرم آباد در سال ۹۷ خبر می دهند تا لاستیک سازی نیز به جمع پروژه های تاریخی لرستان بپیوندد.

زیرساخت آب و برق پروژه هنوز تامین نشده است

در آخرین جلسه ای که با حضور استاندار در محل اجرای پروژه برگزار شد، نماینده شرکت لاستیک سازی خرم آباد از اجرای زیرساخت های پروژه خبر داد و گفت: در مدت آغاز عملیات اجرایی کارخانه لاستیک سازی خرم آباد زیرساخت های آب، برق و گاز را احداث کرده ایم، با همکاری آب منطقه ای چند چاه برای تامین آب این کارخانه حفر شده بود اما این چاه ها دبی لازم را نداشتند و با نامه نگاری های صورت گرفته مقرر شد سالانه ۱.۴ میلیون مترمکعب آب از کاکارضا برای این پروژه تخصیص دهند.

وی با بیان اینکه برای تامین برق این کارخانه نیز با شرکت برق باختر قرارداد بسته ایم، تصریح کرد: همچنین در ابتدای کار ۴۴ هکتار زمین و پس از آن نیز ۱۶ هکتار زمین برای اجرای این پروژه خریداری شد.

نماینده شرکت لاستیک سازی خرم آباد با تاکید بر اینکه کار تسطیح زمین های این پروژه از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است، افزود: همزمان با اجرای کار تسطیح زمین های این پروژه، سیل بند نیز احداث می شود.

نادری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری این پروژه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تجهیزات این کارخانه نیز به تناسب و هم سو با پیشرفت پروژه خریداری می شود.

این در حالیست که پروژه لاستیک سازی پیشرفت چشمگیری نداشته و همچنان در نقطه آغاز ایستاده است و خبری از خرید تجهیزات کارخانه و یا احداث ساختمان واحد تولیدی نیست. مسئولان استان نیز سخنی از روند پیگیری برای تامین زیرساخت برق این واحد صنعتی از طریق شرکت برق باختر و تامین آب مورد نیاز پروژه از محل رودخانه کاکارضا نمی کنند و همچنان در رویای احداث کارخانه ای بدون انجام هیچ اقدامی به سر می برند. استاندار لرستان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان جز کلی گویی، از جزئیات روند احداث پروژه حرفی نمی زنند تا مردم مطلع شوند علت رکود پروژه ای که قرار بود برای بیش از ۱۰۰۰ لرستانی اشتغال ایجاد کند، چیست!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان: پروژه لاستیک سازی خرم آباد روی ریل افتاده است!

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اخیرا در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی اذعان کرد که پروژه لاستیک سازی خرم آباد روی ریل افتاده است، این در حالی است که در بازدید میدانی خبرنگار مهر، نه تنها پیشرفتی در روند پروژه دیده نمی شد بلکه عملیات اجرایی پروژه تعطیل بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و برنامه ریزی منابع انسانی استانداری لرستان نیز در نشست اطلاع رسانی برنامه های هفته دولت از پروژه لاستیک سازی خرم آباد به عنوان یکی از فعال ترین پروژه های استان یاد کرد و گفت: این پروژه با حجم سرمایه گذاری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد و اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفر در حال اجرا است.

مهرداد غضنفری یادآور شد: در این پروژه به صورت سه شیفته و فعالانه کار می شود!

استاندار لرستان: پروژه لاستیک سازی خیلی خوب کار می کند!

استاندار لرستان نیز در حاشیه نشست اطلاع رسانی برنامه های هفته دولت از پروژه های لاستیک سازی خرم آباد به عنوان یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر در لرستان نام برد و افزود: این پروژه خیلی خوب کار می کند و پروژه خیلی خوبی است.

این صحبت های مسئولان لرستان در حالی مطرح می شود که پروژه لاستیک سازی خرم آباد امروز هیچ تفاوتی با وضعیتی که در سال گذشته و در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران مشاهده شد، ندارد.

همچنان لاستیک سازی خرم آباد هیچ شباهتی به یک پروژه فعال ندارد و تنها یک کوه و زمینی مشرف به کوه در محل احداث پروژه دیده می شود که هیچ عملیات اجرایی در آن صورت نگرفته است؛ لاستیک سازی خرم آباد در شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد واقع شده است که حتی ساختمانی از شهرک صنعتی در این منطقه دیده نمی شود و تنها به مستقر کردن چند کانکس برای استقرار نگهبانان اکتفا شده است.

تناقض در صحبت های مسئولان لرستان و آنچه که در بازدید میدانی از پروژه دیده می شود، بیان گر این است که لاستیک سازی خرم آباد به سرنوشت دیگر پروژه های لرستان گرفتار شده است، جانمایی نامناسب پروژه در شهرک صنعتی که هیچ یک از زیرساخت های لازم را برای این پروژه ندارد، لاستیک سازی را ۴ سال عقب انداخته تا چرخ این پروژه برای مردم لرستان نچرخد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی