14:30 1396/11/28

به گزارش مفتاح، دبیر چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با اشاره به اهمیت نقش آموزش و پرورش،‌ گفت: رسالت اصلی آموزش و پرورش تأمین سلامت روانی،‌ اخلاقی و مصونیت اجتماعی دانش‌آموزان است و این مهمتر از دیپلم‌سازی در مدرسه است.

غلامعلی افروز دبیر چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه  امروز در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت:‌ یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی با نگاه بومی در این اندیشه است تا یک میلیون معلم توانمند، هوشمند و خلاق الگویی برای دانش‌آموزان باشند و باید به این نکته  توجه داشت که مدیریت و رهبری کلاس مهمترین موضوعی است که به دست معلمان هوشمند اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه باید معلمان رضایت شغلی داشته و به آن اهمیت دهیم، گفت: امروز امواج الکترونیکی باعث کلافگی فکری و کوفتگی ذهنی دانش‌آموزان شده است و نباید این حجم زیاد غذای الکترونیکی در کلاس درس وجود داشته باشد.

دبیر چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با اشاره به نقش با اهمیت مدارس بانشاط،‌گفت: قشنگترین مدارس ما مدارسی است که معلم شایسته در آن وجود داشته باشد؛ حال اگر همه کتاب‌ها را الکترونیکی کرده و همه چیز مدرسه مرتب باشد اما معلم شایسته وجود نداشته باشد، ارزشی ندارد چرا که دانش‌آموزان قدرت تعامل بین‌فردی را یاد نمی‌گیرند.

افروز با اشاره به روند آموزش و پرورش در طی 40 سال گذشته خاطرنشان کرد: در این مدت بیشتری قصور نظام ما کم بها دادن به معلمان است چرا که وقتی معلمان چنین احساسی داشته باشند فعالیت‌های بیرون از مدرسه را انجام می‌دهند و شغل خود را کلیشه‌ای می‌دانند.

وی تأکید کرد: باید حقوق معلمان بالاتر از میانگین حقوق دیگر افراد باشد چرا که هدایت فکری چند میلیون کودک بر عهده معلمان است.

دبیر چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با اشاره به هوش زیاد دانش‌آموزان امروزی افزود:امروز معلمی می‌تواند موفق باشد که به روانشناسی تربیتی و کودک، مدیریت رفتار، IT، هوش و خلاقیت را تسلط داشته و آن را بداند و قدرت تشخیص هوش دانش‌آموزان را داشته باشد.

افروز با اشاره به نقش اصلی آموزش و پرورش در جامعه، بیان داشت: آموزش و پرورش به معنای دقیق کلمه رسالت سلامت روانی، اخلاقی، مصونیت اجتماعی دانش‌آموزان را باید بر عهده داشته باشد و این مهمتر از دیپلم‌سازی در مدرسه است.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی آموزش و پرورش تضمین سلامت اخلاقی و مصونیت رفتاری دانش‌آموزان است،‌ افزود: اگر یک سازمان و نهاد اساسی و مؤثر در کشور باشد که بتواند به عنوان نهاد پیشگیری از آسیب‌ها عمل کند یقیناً آموزش و پرورش است.

دبیر چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه اضافه کرد: نهاد و سازمانی که می‌تواند از آسیب‌ها پیشگیری کند و باید پیشگیری‌کننده اولیه باشد آموزش و پرورش است و اگر چنین شرایطی به وجود آمد بعد از آن شاهد آسیب‌های بیشتر نخواهیم بود. فرآیند رسیدگی در دادگاه‌ها کمتر شده، زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت به حداقل می‌رسد، اما به دلیل اینکه در این خصوص سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم باید به جای آن در کلانتری‌ها و زندان‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

افروز ابراز داشت:‌ در کشوری که معلمان آن کمتر از یک سوم حقوق قضات حقوق می‌گیرند، این کشور کمتر سبقه فرهنگی و تربیتی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به عدم تناسب در سطح هوشی دانش‌آموزان و محتواهای کتب درسی، خاطرنشان کرد: تناسبی بین ضریب دشواری دروس و ظرفیت هوشی دانش‌آموزان وجود ندارد و باید ضریب دشواری شیب ملایمی را طی کند.

دبیر چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه اضافه کرد: یکی از مباحثی که صرفاً با  نگاه کلیشه‌ای به آن نگریسته می‌شود تضییع حقوق آموزشی و عاطفی دانش‌آموزان پسر در دبستان است و باید تأکید کنیم که چنین دانش‌آموزان باید از پایه اول تا ششم نیازمند معلمان خوش‌چهره و خلاق همجنس دارند نه معلمان خانمی که آنها باید در دبیرستان‌های دخترانه آموزش دهند.

افروز با اشاره به دوره متوسطه گفت: این دوره میراثی از 100 سال پیش است و در حال حاضر نیاز داریم دوره متوسطه‌ای عمومی، کاربردی، مهارت‌محور،‌ اخلاق‌مدار و خلاق‌پرور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جمع شدن آزمون‌های دوره ابتدایی در مدارس تیزهوشان خوب است، گفت: البته باید دقت کنیم که کلاس و مدرسه‌ای داشته باشیم که معلمان آن قدرت تشخیص هوشمندی دانش‌آموزان را داشته باشند و اگر قرار است در طرح شهاب به دانش‌آموزان خدماتی ارائه دهیم باید این کار توسط معلمان و مشاوران انجام شود.

دبیر چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه تأکید کرد: کلاس‌های درس سنگرهای اساسی دفاع از ارزش‌های دینی و قرآنی است و اگر کلاس درس را به یک کشور کوچک است را آباد کنیم آینده درخشانی خواهیم داشت.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی