16:38 1397/02/18

به گزارش مفتاح و به نقل از مهر، دکتر سید موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران، در خصوص نایاب شدن آمپول ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B ، گفت: ما از این دریچه به هپاتیت B نگاه می کنیم که در طول ۲۵ سال اخیر، هپاتیت B در کشور کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم فعالیت های خوب وزارت بهداشت در تامین واکسن های هپاتیت B برای افراد نیازمند به این واکسن مانند نوزادان، افراد پرخطر، پزشکان، پرستاران و...، است.

وی با عنوان این مطلب که تا امروز واکسن هپاتیت B به ۳۵ میلیون ایرانی تلقیح شده است، تاکید کرد: به همین دلیل شیوع بیماری طی سال های اخیر کاهش داشته است. اما نکته اینجاست که در حدود ۲ درصد از زنان باردار در کشور هپاتیت B دارند.

به گفته علویان، مادران بارداری که دارای هپاتیت B هستند، در طول بارداری بیماری به جنین منتقل نمی شود، طبق پروتکل های جهانی و پروتکل ایران و همچنین مصوب وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت ایران، همه زنان باردار باید از نظر هپاتیت B مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر هپاتیت B در زن بارداری مثبت بود، باید در بدو تولد علاوه بر واکسنی که شبکه بهداشت به تمام کودکان تزریق می کند، ایمونوگلوبولین اختصاصی نیز تلقیح شود.

وی ادامه داد: این کار خیلی حیاتی و ضروری است، چرا که واکسن به تنهایی ۹۰ درصد مانع انتقال بیماری می شود. پس اگر آمپول ایمونوگلوبولین وجود نداشته باشد، نوزادی که مادرش هپاتیت B دارد ممکن است تا ۱۰ درصد به بیماری دچار شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، افزود: تصور کنید مادرِ باردار، هپاتیت B دارد، استرس حاملگی و زایمان دارد، استرس این را دارد که فرزندش مبتلا شود، و در این شرایط این آمپول نیز در دسترس او نباشد.

علویان با اشاره به این مطلب که این آمپول تولید خارج از کشور است و نمونه داخلی ندارد، ادامه داد: به نسبت هزینه یک بیمار هپاتیت B که باید تا آخر عمر تحت نظر باشد قیمت بسیار ناچیزی دارد. تا دو سه ماه پیش این دارو در دسترس بود و در داروخانه های بزرگ کشور وجود داشت؛ متاسفانه در این چند ماه این دارو نایاب شده و چون باید در فضای خنک انتقال داده شود، مسافر نمی تواند آن را از خارج از کشور با خود بیاورد.

وی گفت: این کمبود، یکی از بزرگ ترین مشکلات حال حاضر کشور است که به برنامه کنترل هپاتیت B در کشور آسیب می زند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، تاکید کرد: بنده از وزیر بهداشت و مسئولین سازمان غذا و دارو، درخواست دارم به این موضوع به شکل اورژانسی و ویژه نگاه کنند.

علویان افزود: ما باید فکر کنیم این مشکل برای خانواده خودمان رخ داده و همان نگاه را به مردم داشته باشیم. واکسیناسیونی که وزارت بهداشت در طول این سال ها انجام داده است بسیار اثربخش بوده و ما سپاسگزاریم، داروی هپاتیت B که در کشور تولید می شود بسیار ارزان تر از نمونه های خارجی آن و تحت پوشش بیمه است. و خوشحالیم که چنین خدماتی ارائه می شود، اما فقدان ایمونوگلوبولین هپاتیت B واقعا جدی است.

 

مطالب پیشنهادی