14:00 1396/11/25

به گزارش مفتاح، این روزها پای ولنتاین‌ هم به مهدهای کودکان باز شده است. جشن‌های میلیونی که برای کودکان مناسب نیستند اما محلی برای گذراندن وقت مادران لاکچری و پولدار شده است.

هجوم فرهنگ غرب و آداب و رسوم غلطی که خانواده های ایرانی را به سمت مصرف‌گرایی، اسراف و هزینه کردن زیاد سوق داده، حرف تازه ای نیست.

در این میان، چشم و هم چشمی در خانواده های دارای فرزند، بابت اینکه مبادا در فراهم کردن رفاه و آسایش کودکانشان کم و کسری رخ دهد بیشتر شده است و زمانی هم که علت را از این والدین جویا شوید حتما دلیل این خرج تراشی ها ، اینگونه بیان می شود که «الان همه چیز با گذشته فرق کرده است.»

امروزه شکی نیست که الزام فرستادن کودکان به مهدکودک در شرایطی که مادران شاغل مجبورند ساعاتی را در فضای بیرون از خانه سپری کنند، اجتناب ناپذیر شده است اما در همین فضای آموزشی، اتفاقاتی رخ می دهد که گاها با فرهنگ ایرانی مغایرت دارد.

البته به گفته کارشناسان تربیتی و آموزشی، گذراندن ساعاتی از روز کودکان در کنار هم‌سن و سالان برای رشد فردی و اجتماعی شدنشان مفید است اما انچه امروزه رفته رفته می رود که به یک فرهنگ تبدیل شود؛ مُدگرایی و خرج تراشی های میلیونی در این مهدهاست.

مهدهایی که با عنوان ستاره دار شدن پا به قرن بیست و یکم گذاشته اند؛ در پس ارائه امکانات آموزشی و تفریحی مناسب، تبدیل به محیطی دردسرساز برای خانواده ها شده اند بطوریکه گاها این هزینه کردن های فوق برنامه در ماه از توان خانواده ها خارج است و به اندازه شهریه یک ماه مهدکودک، برایشان تمام می شود.

به سراغ یکی از این مهدهای به اصطلاح لاکچری که در شمال شهر بیشتر دیده می شوند، می روم.این مهد که در خیابان دربند است و برسر درش با "لاتین" نامش نوشته شده است.ماشین های لوکس و گران قیمت در جلوی در مهد پارک شده اند و مادران با ظاهری آراسته و شیک هرازگاهی وارد مهد می شوند.

از حیاط بزرگی که سبزه کاری های زیبا و عروسکی دارد عبور می کنم.دست راستم استخری کوچک وجود دارد، از مربی که می پرسم این برای کودکان خطر ندارد،می گوید: کودکان را آموزش شنا می دهیم؛مربی داریم.

با عمارت سفیدی روبرو می شم که مرا به یاد عمارت کاخ سفید می اندازد. آن طرف تر ساختمانی با دیوارهای رنگی وجود دارد.می پرسم این فضای بازی کودکان است؟مربی می خندد و با ژست خاصی می گوید همان KIDS CLUP خودمان است. البته این مکان ها را برای جشن های خانواده ها اجاره هم می دهیم.

می پرسم هزینه برپایی جشن حدودا چقدر است؟ می گوید بستگی دارد.در برخی زمانهای سال گرانتر است.مثلا الان که به پایان سال نزدیک می شویم جشن پایان سال داریم که هر خانواده حدودا 100 تومان باید بدهد.یا همین جشن ولنتاین.خانواده ها می آیند و سفارش می دهند که آن بستگی به تعداد مهمان هایشان دارد.

جلوتر می روم و در ذهنم عدد و رقم های زیادی می آید که در این مکان‌های به اصطلاح بازی کودکان خرج می شود و خانواده هایی آن سوتر از اینجا توان حتی پرداخت یک سوم هزینه این جشن ها را ندارند که برای کودکانشان بپردازند.

به عمارت می رسم و مرا راهنمایی می کنند که در اتاق مدیر منتظر باشم.همزمان با ورود من، مادری با فرزند خردسال دخترش وارد می شود.در فرصت کوتاهی که پیش می آید از مادر می پرسم،از اینجا راضی هستید؟شهریه اش چقدر است؟ پاسخ می دهد: خیلی. حدود 2/5 تا 3 میلیون می شود البته به غیر از هزینه های جانبی. اما مهد خوبی است.آموزش شنا،صخره نوردی، زبان انگلیسی، ژیمناستیک و آشنایی با حیوانات را دارد.

می پرسم مربیانی که آموزش می دهند رفتار خوبی دارند؟ می گوید: خیلی.آموزش صخره نوردی را «آقای ب» که مدرک این کار را دارد انجام می دهد.

متعجب‌تر از قبل می پرسم کلاس آشنایی با حیوانات چگونه است؟ می گوید: اینجا خیلی بزرگ است، پشت ساختمان یک باغ وحش کوچک دارد. بچه ها از نزدیک با حیوانات آشنا می شوند،لاک پشت، خرگوش و....

مدیر این مهدکودک لاکچری که می آید، صحبتهایم ناتمام می ماند اما به پاسخ بسیاری از سوالاتم رسیده ام.پس از گپ و گفتی مختصر از مهد بیرون می آیم.

صحبتهای مربی مهد، فکرم را مشغول می کند؛ جشن های هالوین، ولنتاین و پایان سال در مهد!

خودم را آماده رفتن به یکی دیگر از مهدها می کنم تا در این روزها که حال و هوای جشن ولنتاین است، از نزدیک شاهد این خرج‌تراشی ها باشم.

این بار به مکان تفریحی کودکان حوالی نیاوران می‌روم.البته در ورودی‌اش آثاری از برگزاری جشن ولنتاین به چشم نمی خورد. با تردید سَرَکی به داخل می کشم و وارد می شوم.خودروهای آن چنانی و گران قیمت ردیف شده اند. به در ورودی که نزدیک تر می شوم،صدای موزیک و همهمه بلندتر می شود.

به محض ورود با استقبال کارکنان مواجه می شوم که دوره‌ام می کنند و از من کارت ورودی می خواهند.

می گویم: کارتی ندارم. آنها هم با مهربانی عذرم را می خواهند.چشمم به محیطی آراسته شده با بادکنکهای قرمز رنگ می افتد.مادران به همراه کودکان بزک شده با ظاهری مانند اینکه می خواهند به جشن عروسی بروند کادو به دست با یک بادکنک قرمز، کارتشان را نشان می دهند و وارد می شوند.نور فلش عکاسان در فضای تاریک و پر زرق و برق  به چشم می آید.آن طرف سالن هم ، عمو موسیقی معروف در حال هنرنمایی برای مهمانان بود.

می پرسم در این مهد فقط از این جشن ها برپا می شود، می گویند: نه.اما اکنون یکی از مادران از قبل سفارش داده و  در این ساعت رزرو کرده است.با احترام مرا به سمت در هدایت می کنند و می خواهند که در روز دیگری مراجعه کنم.

برگزاری چنین مراسمی با تِم های گران قیمت، قطعا برای والدین کودکان هزینه هایی بالغ بر 10 میلیون تومان به همراه دارد.

و هر چقدر جشن پرزرق و برق تر کلاس خانواده در مقابل دوستانشان بالاتر خواهد بود.

در این شرایط اما، همه خانواده ها راضی به برپایی مراسم های این چنینی نیستند. هزینه چنین مراسم هایی برای برخی از خانواده ها، هزینه مضاعفی است که آنها علاقه ای به پرداخت آن ندارند اما به اجبار برای اینکه کودکانشان از دیگران عقب نماند این کار را انجام می دهند.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این باره می گوید: برنامه هایی از جمله برگزاری جشن برای کودکان در مهدهای کودک در شرایطی قابلیت  اجرا دارد که با رضایت والدین و رعایت موارد موجود در آئین نامه مهدها صورت گیرد.

وی ادامه می دهد: همچنین میزان هزینه اضافه ای که از سوی مهدهای کودک از والدین کودکان گرفته می شود باید قابل قبول باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر برخورد سازمان بهزیستی کشور با مسئولان مهدکودک های متخلف اظهار می کند: در صورتی که خانواده ها با برگزاری چنین مراسمی مخالف هستند اما مهدها آنها را وادار به پرداخت این مبالغ کنند، قطعا سازمان بهزیستی با مسئولان مهدهای کودک برخورد خواهد کرد.

مسعودی فرید از در نظر گرفتن یک سامانه پیامکی برای ارسال تذکرات در رابطه با مهدهای کودک متخلف خبرداد و می گوید: خانواده ها می توانند تخلف مهدهای کودک در رابطه با جشن های پایان سال را به سامانه 30000123 پیامک کنند.

وی می گوید:با استفاده از نظرات کارشناسان حوزوی و علوم مختلف، برنامه‌ها و طرح‌هایی برای ارائه آموزش‌های بهتر و متناسب با آموزه‌های دینی تهیه شده است؛ اما اگر مردم مشاهده کنند که برنامه‌هایی مغایر با فرهنگ عمومی جامعه اجرا می‌شود، می‌توانند به مراجع اطلاع دهند.

وی درباره روش‌های غیرمجاز آموزشی مهدهای کودک، می گوید: این روش‌ها معمولا عمومی نیست و تنها در برخی از مهدهای شمال شهر تهران مشاهده می‌شود که به آنها تذکر داده شده است. در صورتی که مشاهده شود یک مهدکودک روش‌های سخیف غربی از جمله موسیقی‌های غیرمجاز را به‌کار گرفته، علاوه بر تذکر و اخطار، مراکز بهزیستی استان‌ها می‌توانند نسبت به تعطیلی آن مهد اقدام کنند.

فرید با تاکید بر تداوم بازرسی‌ها، تصریح می کند: بازرسی‌های بهزیستی معمولا بر شرایط محیطی مهدها از نظر ایمنی مکان و تجهیزات و توانایی و مهارت مربیان نظارت دارد اما در برخورد با مواردی که گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و بسیار نادر است با جدیت اقدام می‌شود.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی